Testy kamier do auta s detailnými recenziami 2023

  • Check Ušetrite si peniaze a nervy pri výbere najvhodnejšej autokamery.
  • Check Zvoľte si na základe kvality záznamu, veľkosti, pamäti a pomeru cena/kvalita.
  • Check Zistite, kde sa dajú kúpiť najlacnejšie.
Aktualizované: január 2023
Kamery do auta bez pozadí

Víťazi testu:

price
performance
quality
9.2/10
Celkové skóre
9.3/10
Celkové skóre
9.7/10
Celkové skóre
Kvalita záznamu
93%
Možnosti záznamu
91%
Pomer cena/výkon
92%
Kvalita záznamu
93%
Možnosti záznamu
92%
Pomer cena/výkon
94%
Kvalita záznamu
98%
Možnosti záznamu
97%
Pomer cena/výkon
96%
  • Nenápadné rozmery
  • Jednoduchá inštalácia
  • Magnetické pripojenie
  • Široká funkčná výbava
  • GPS, informácie o rýchlosti, poloha radarov
  • 4K rozlíšenie, ostré zábery, dobré detaily
  • Perfektný obraz pri dobrom aj horšom svetle
  • Veľmi pevný držiak
  • Ostrý 4K obraz vo dne aj v noci
  • Kompresia videa H.265
  • Precízna kvalita spracovania
  • Malý displej
  • Rozsah nastavení sklonu držiaka
  • Menšia flexibilita držiaku
  • Kratší prívodný kábel do autozapaľovača
  • Vysoká cena

Obsah článku

Autokamera je spoločne s GPS navigáciou a autorádiom jedným zo základných prístrojov, ktoré na palube uvíta každý vodič. Ak nebudeme počítať natáčanie a uploadovanie zaujímavých motozážitkov na internet, je jej primárnou úlohou snímať dianie pred (a niekedy aj za) autom hlavne kvôli bezpečnosti. Kamera v aute vám môže pomôcť ako svedok vo chvíli, keď do vás pri parkovaní niekto nabúra a ujde, keď vám niekto auto úmyselne poškodí alebo keď na vozovke dôjde k autonehode. Nie je to síce vždy dokonalý dôkazový materiál (v niektorých štátoch sú autokamery zakázané, o tom viac na konci článku), ale taký záznam pre vás môže byť v mnohom užitočný. Avšak, aby bolo video kvalitné a pre potreby motoristov dostačujúce, keď už sa niečo stane, musí byť kvalitná tiež kamera. Preto sme pre vás spísali náš test autokamier 2023. Predstavíme vám v ňom najlepšie kamery do auta tohto roku, najväčších výrobcov a pripravili sme si pre vás tiež rady, ako vybrať autokameru. Čaká nás toho veľa, tak sa pusťme do čítania. (Zdroj: Novinky.cz)

Test kamier do auta do 80 eur

Ide prevažne o jednoduché zariadenia pre menej náročných užívateľov, ktorí nejazdia príliš často a/alebo chcú ušetriť. Majú základné funkcie, ako je záznam vo Full HD rozlíšení (1920 x 1080 px), G-senzor, automatické zapnutie alebo detekcia pohybu. Pokročilejšie funkcie (hlavne výhody plynúce z GPS modulu) im ale chýbajú. Kategória je veľmi široká. To môže byť výhodou, musíte si ale dať pozor, aby ste nekúpili zastaraný model, ktorý len rokmi stratil na cene. Aj také sa tu nájdu a nie je výhodné ich kupovať. Z popredných značiek sa tu stretnete s modelmi Xiaomi, Lamax alebo Navitel.

NáhľadNázovSkóre Veľkosť displeja a uholPamäťKapacita batérieCena
goldLamax T6
9.2/10
Celkové skóre
Kvalita záznamu
98%
Možnosti záznamu
91%
Pomer cena/výkon
92%
Veľkosť displeja a uhol:
1,5”; 140°
1,5”; 140°
Pamäť:
Micro SD, max. 128 GB
Micro SD, max. 128 GB
Kapacita batérie:
180 mAh
180 mAh
Na {{shop_name}} od {{product_price}}
Naša recenzia
silverMio MiVue C541
9.1/10
Celkové skóre
Kvalita záznamu
91%
Možnosti záznamu
91%
Pomer cena/výkon
92%
Veľkosť displeja a uhol:
2,0”; 130°
2,0”; 130°
Pamäť:
Micro SD, max. 128 GB
Micro SD, max. 128 GB
Kapacita batérie:
240 mAh
240 mAh
Na {{shop_name}} od {{product_price}}
Naša recenzia
bronzeSencor 5000GS
9/10
Celkové skóre
Kvalita záznamu
89%
Možnosti záznamu
89%
Pomer cena/výkon
93%
Veľkosť displeja a uhol:
1,5”; 170˚
1,5”; 170˚
Pamäť:
Micro SD, max. 64 GB
Micro SD, max. 64 GB
Kapacita batérie:
180 mAh
180 mAh
Zistiť cenu Naša recenzia

VÍŤAZ TESTU:

Lamax T6

Výhody

  • Nenápadné rozmery
  • Jednoduchá inštalácia
  • Magnetické pripojenie
  • Široká funkčná výbava
  • Vynikajúci pomer ceny a výkonu

Nevýhody

  • Malý displej
  • Rozsah nastavení sklonu držiaka

V najnižšej triede nášho testu zvíťazila celkom jasne autokamera Lamax T6. Ide o jednoduchý model s dobrým pomerom ceny a výkonu. Rozmerovo je menšia a nenápadná, čo oceňujeme, keďže príliš neprekáža vo výhľade. Na druhú stranu to ale znamená, že uhlopriečka displeja dosahuje len 1,5””. Veľkosť obrazovky by sa dala tým pádom prirovnať k smart hodinkám, čo medzi autokamerami nie je veľa. Ovládanie môže byť tým pádom niekedy trochu zložité. K upevneniu na držiak slúži magnet, takže jej odnímanie je komfortné a jednoduché. Čo sa týka funkcií, ponúka toho Lamax T6 viac ako konkurencia. Najlepším prémiovým doplnkom je GPS modul , ktorý prijíma informácie o vašej rýchlosti alebo polohe na mape. Medzi ďalšie praktické doplnky patrí aj G-senzor (rozpozná náraz a uzamkne video), zamykanie záznamu, spárovanie so smartfónom, Wi-Fi či detekcia pohybu.

Čo sa týka videa, vzhľadom na cenu je kvalitné. Snímací uhol dosahuje 140°, rozlíšenie je Full HD (1 920 x 1 080 px) a nechýba ani WDR (široký dynamický rozsah). Výsledky natáčania sú tým pádom solídne aj v horšom svetle (noc/tunel).  Obraz je ostrý a podľa nášho názoru sú jeho detaily na vysokej úrovni. Kvalitu snímania môžete zhodnotiť na základe priložených videí. Záznam je ukladaný na microSD kartu s kapacitou do 128 GB, čo je dostatok na približne 24 hodín záznamu. Po vyčerpaní úložiska začne kamera automaticky prepisovať starší záznam. Za cenu okolo 80 eur zoženiete šikovnejší model len ťažko. Z konkurencie sú najväčšou hrozbou modely ako Mio MiVue 733 Wi-Fi a 70Mai Dash Cam Pro Plus. Obe kamera však majú funkčnú výbavu o niečo chudobnejšiu ako recenzovaný Lamax T6.

Veľkosť displeja:1,5“
Maximálne rozlíšenie videa:Full HD
Snímací uhol:140°
Snímkovacia frekvencia:30 fps
GPS modul:Áno
Pamäť:Micro SD, max. 128 GB
Menu v slovenčine/češtine:Áno
Kapacita batérie:180 mAh

2. MIESTO

Mio MiVue C541

Výhody

  • Dobrá kvalita obrazu
  • Nočný režim
  • Praktické rozmery
  • Jednoduchá obsluha
  • Dobrá výdrž batérie

Nevýhody

  • Menší displej
  • Obmedzená ponuka funkcií

Druhé miesto najnižšej kategórie obsadila autokamera od celosvetovo pôsobiaceho výrobcu Mio. Ide o taiwanskú spoločnosť, ktorá sa zaoberá výrobou kamier a navigácií do auta už takmer 20 rokov. V ich ponuke tak nájdete viacero kvalitných autokamier za rozumné peniaze, medzi ktoré patrí aj MiVue C541. Veľkosť displeja dosahuje 2,0”, čo je síce viac ako u víťazného modelu, no k prehľadnosti to ale stále nestačí. Inštalácia kamery je jednoduchá, keďže ju stačí len pripevniť do otočného držiaku, ktorý patrí na čelné sklo. Vďaka drobným rozmerom je možné kameru jednoducho uskladniť v prístrojovke, kým nebude opäť potrebná. Ponuka funkcií je trochu strohejšia. Nechýba však G-senzor, vďaka ktorému sa záznam nehody automaticky uzamkne proti prepísaniu. V ponuke nechýba ani detektor pohybu, čo nás príjemne prekvapilo. Na druhej strane však kamera neponúka W-Fi a ani GPS modul. Na samotné parametre videa si ale opäť nemôžeme sťažovať.

Vytváraný záznam má Full HD rozlíšenie (1 920 x 1 080 px) a snímkovaciu frekvenciu 30 fps. Snímací uhol dosahuje 130°, čo je oproti víťaznému modelu trochu menej. Software ponúka taktiež špeciálny nočný režim, ktorý zlepšuje kvalitu obrazu počas nahrávania v noci či pri veľmi zlom svetle. S obrazom pri rôznych svetelných podmienkach sme pomerne spokojní. Kamera síce neponúka žiadne zázraky, no to sme vzhľadom na cenu ani neočakávali. Záznam sa ukladá na microSD kartu s podporou kapacít do 128 GB. Karta ale nie je súčasťou balenia. Akonáhle je kapacita úložiska vyčerpaná, kamera začne automaticky prepisovať najstaršie záznamy. Výnimkou sú samozrejme tie uzamknuté. S modelom MiVue C451 sme celkom spokojní. Zamrzela nás hlavne absencia GPS modulu a niektorých pokročilých funkcií. Tento nedostatok však vieme kamere ospravedlniť, keďže jej cena je patrične nízka. Dôstojnou konkurenciou tejto kamery je napríklad Navitel MR250 NV alebo Niceboy Pilot XRS. Ich hlavným nedostatkom je menšia maximálna kapacita úložiska.

Veľkosť displeja:2,0”
Maximálne rozlíšenie videa:Full HD
Snímací uhol:130°
Snímkovacia frekvencia:30 fps
GPS modul:Nie
Pamäť:Micro SD, max. 128 GB
Menu v slovenčine/češtine:Áno
Kapacita batérie:240 mAh

3. MIESTO

Sencor 5000GS

Výhody

  • Atraktívna cena
  • Prémiový snímací uhol
  • Rozlíšenie vyššie ako Full HD
  • Malé rozmery
  • Jednoduchá montáž
  • Vylepšenie obrazu Starlight Vision

Nevýhody

  • Menší displej

Posledné recenzované miesto si vybojovala kamera Sencor 5000GS. Nejde o žiadneho nováčika vo svete autotechniky, na trhu je táto kamera už takmer 3 roky a za ten čas si stihla vybudovať silné meno. Popularitu tohto modelu môžeme pripísať predovšetkým nízkej cene, ktorá predstavuje asi dve tretiny cien ostatných TOP modelov. Montáž kamery je jednoduchá. Na čelné sklo je najskôr nutné nalepiť držiak. Do kruhového otvoru príde guľová kĺbová hlavica, ktorá je umiestnená na kamere. Celý mechanizmus sa nakoniec zaistí skrutkovacou obrubou. Kamera je vybavená malým 1,5” displejom, ktorý síce neponúka ten najväčší obraz, no vďaka nemu môže mať kamera malé rozmery. Sencor 5000GS vytvára Full HD obraz s frekvenciou 30 fps. Okrem natívneho rozlíšenia dokáže nahrávať aj v 720p alebo v interpolovanom rozlíšení 1 728 x 1 296. Slovo interpolácia znamená, že kamera nahráva v natívnom rozlíšení a zvyšok si počítačovo dotvorí.

Autokamera nás oslovila aj svojou praktickou ponukou funkcií. Ako prvý musíme spomenúť GPS modul, vďaka ktorému sa do záznamu ukladá aktuálna rýchlosť aj poloha. Zaujal nás aj detektor pohybu, ktorý príde vhod počas státia. Detektor totiž spúšťa nahrávanie vždy, keď zaznamená pohyb. V ponuke nechýba ani G-senzor, ktorý v prípade kolízie zamkne nahratý záznam a ochráni ho pred nechceným vymazaním. Záznamy sa ukladajú na štandardnú microSD kartu, ktorej kapacita môže dosahovať maximálne 64 GB. Ide tak v porovnaní s konkurenciou o nižšie číslo, no vzhľadom na cenu ho nemôžeme považovať za negatívum. Čo nás ale naopak veľmi príjemne prekvapilo, bol snímací uhol až 170°, ktorý môžu kamere závidieť aj drahší konkurenti. Autokamera 5000GS nahráva záznam v slučke, takže ak sa jej minie úložisko, začne prepisovať najstaršie záznamy. Z funkcií spomenieme na záver ešte Starlight Vision, vďaka ktorej môže aj takto lacný model vytvárať kvalitné záznamy za akýchkoľvek podmienok.

Veľkosť displeja:1,5”
Maximálne rozlíšenie videa:Full HD
Snímací uhol:170˚
Snímkovacia frekvencia:30 fps
GPS modul:Áno
Pamäť:Micro SD, max. 64 GB
Menu v slovenčine/češtine:Áno
Kapacita batérie:180 mAh

Test kamier do auta od 80 do 160 eur

Dá sa povedať, že do 160 eur ide o strednú triedu autokamier. Na jednej strane sú stále cenovo dostupné, na druhej strane disponujú okrem základných funkcií nezriedka aj GPS modulom, občas aj QHD rozlíšením (2560 x 1440 px) záznamu. Stretnete sa aj s lacnejšími dvojjednotkovými kamerami. Podľa nášho úsudku ide o triedu s veľmi dobrým pomerom ceny a kvality. Zo značiek dominujú Mio, Lamax alebo TrueCam.

NáhľadNázovSkóre Veľkosť displeja a uholPamäťKapacita batérieCena
goldLamax T10 4K
9.3/10
Celkové skóre
Kvalita záznamu
93%
Možnosti záznamu
92%
Pomer cena/výkon
94%
Veľkosť displeja a uhol:
2,45”; 170°
2,45”; 170°
Pamäť:
Micro SD, max. 128 GB
Micro SD, max. 128 GB
Kapacita batérie:
200 mAh
200 mAh
Na {{shop_name}} od {{product_price}}
Naša recenzia
silverTrueCam A7s
9.1/10
Celkové skóre
Kvalita záznamu
91%
Možnosti záznamu
91%
Pomer cena/výkon
90%
Veľkosť displeja a uhol:
2,7”; 130°
2,7”; 130°
Pamäť:
Micro SD, max. 64 GB
Micro SD, max. 64 GB
Kapacita batérie:
400 mAh
400 mAh
Na {{shop_name}} od {{product_price}}
bronzeLamax C9
8.7/10
Celkové skóre
Kvalita záznamu
87%
Možnosti záznamu
86%
Pomer cena/výkon
87%
Veľkosť displeja a uhol:
2,7”; 150˚
2,7”; 150˚
Pamäť:
Micro SD, max. 64 GB
Micro SD, max. 64 GB
Kapacita batérie:
150 mAh
150 mAh
Na {{shop_name}} od {{product_price}}
Naša recenzia

VÍŤAZ TESTU:

Lamax T10 4K

Výhody

  • GPS, informácie o rýchlosti, poloha radarov
  • 4K rozlíšenie, ostré zábery, dobré detaily
  • Perfektný obraz pri dobrom aj horšom svetle
  • Veľmi pevný držiak
  • Jednoduché a prehľadné ovládanie
  • Možnosť pripojiť ďalšie USB zariadenie

Nevýhody

  • Menšia flexibilita držiaku
  • Kratší prívodný kábel do autozapaľovača

Autokamera Lamax T10 ponúka dobré služby za relatívne nízku cenu. Veľkosť displeja je dostatočná a zároveň príliš neprekáža na palubnej doske. Určite oceníte pevné prichytenie vďaka dvom magnetom alebo možnosť dokúpenia zadnej kamery. Tá sa dokonca aktivuje automaticky, pokiaľ do vás napríklad niekto nacúva na parkovisku. Kamera má snímací uhol 170˚, čo je nadpriemerné číslo. Zachytí tak obidva pruhy a tiež dianie vedľa cesty. Samozrejmosťou je GPS modul, detekcia radarov a Wi-Fi pripojenie. Počas používania kamery oceníte kvalitu záznamu, ktorý ponúka veľmi dobrú ostrosť detailov. Rozlíšenie dosahuje 4K a je doplnené funkciou WDR, ktorá zaisťuje kvalitný výsledok aj v noci alebo pri horšej viditeľnosti a odoláva odleskom alebo oslneniu. Kamera podporuje pamäťové karty s maximálnou kapacitou 128 GB. Najväčšia kapacita postačí približne na 18 hodín záznamu.

V nastaveniach kamery môžete zvoliť aj nižšie rozlíšenie s vyššou snímkovacou frekvenciou, čo je ideálna kombinácia na sledovanie spomalených záberov. Kamery Lamax ponúkajú jednoduché ovládanie a prehľadnú ponuku. Model T10 4K ponúka tiež integrovaný USB port pre nabíjanie ďalšieho zariadenia. Jej slabinou je malá flexibilita držiaku, ktorý sa otáča ťažko. Ide však o dôsledok pevného prichytenia, ktoré na druhej strane oceníte, keďže kamera drží na svojom mieste perfektne. Kamera nás nesklamala žiadnym zásadným nedostatkom. Konkurenčné modely sa hľadajú veľmi ťažko. Dôvodom je podpora 4K videa, s ktorým sa v tejto kategórii tak jednoducho nestretnete.

Veľkosť displeja:2,45”
Maximálne rozlíšenie videa:4 K
Snímací uhol:170°
Snímkovacia frekvencia:30 fps
GPS modul:Áno
Pamäť:Micro SD, max. 128 GB
Menu v slovenčine/češtine:Áno
Kapacita batérie:200 mAh

3. MIESTO

Lamax C9

Výhody

  • Špičková kvalita obrazu
  • Veľký displej
  • Dobrý snímací uhol
  • GPS modul
  • Množstvo prémiových funkcií
  • Viaceré asistenčné doplnky

Nevýhody

  • Absencia Wi-Fi modulu
  • Podpora microSD kariet s kapacitou len do 64 GB

Autokamera Lamax C9 si tretie miesto v tejto kategórii vydobila predovšetkým nadštandardnou kvalitou videa a svojim prémiovým spracovaním. V ostatných parametroch model taktiež nezaostáva. Displej má v podstate rovnakú uhlopriečku ako model na 2. mieste tohto testu. Ovládanie je tým pádom komfortné a nastavenia sú prehľadné. Podobné je aj uchytenie kamery, keďže ju stačí len “nacvaknúť” na držiak pripevnený k čelnému sklu. S rovnakou ľahkosťou je možné kameru aj demontovať. Dá sa totiž jednoducho “vycvaknúť” a odložiť do úložných priestorov auta. Software kamery ponúka rôzne pokročilé funkcie, ktoré využijete v každodennej premávke. Hovoríme napríklad o detekcii prechádzania medzi pruhmi. Funkciu je možné nastaviť aj tak, aby sa spustila až po prekročení určitej rýchlosti. Pri správnom nastavení vás tak kamera nebude otravovať pri bežnej či pomalšej premávke, no upozorní vás pri mikrospánku na diaľnici. V tomto prípade príde vhod aj systém stráženia odpočinku, ktorý vám dá po určitom čase vedieť, že je čas na pauzu. Ďalším užitočným pomocníkom môže byť detekcia pohybu. Pri zapnutom napájaní po zaparkovaní auta tak môžete vytvárať zábery nič netušiaceho zlodeja či výtržníka.

Pre tých, ktorí jazdia trochu svižnejšie, je pripravená aj detekcia rýchlostných radarov. Samozrejmosťou je tiež G-senzor a automatický prepis najstaršieho záznamu v prípade naplnenia úložiska. V prípade nehody sa posledný záznam automaticky zamkne a táto možnosť je dostupná aj manuálne. V ponuke kamery nechýba GPS modul. Mierne nás sklamala absencia Wi-Fi adaptéra, ktorý by kameru priblížil k dokonalosti. Na samotné obraz sa ale opäť nemôžeme sťažovať. Za akéhokoľvek osvetlenia je pekne jasný a ostrý. Základom kvality je samozrejme dostatočné rozlíšenie. Kamera dokáže nahrávať video v 2K so štandardnou frekvenciou 30 fps. O vyrovnanejší kontrast videa sa stará systém WDR. Snímací uhol kamery je praktických 150˚. Úložiskom je u tejto kamery microSD karta, ktorá môže mať kapacitu najviac 64 GB, čo nás sklamalo. Záznamy v rozlíšení 2K sú pomerne veľké, takže sa vám môže úložisko celkom rýchlo minúť. Celkovo sme ale s kamerou veľmi spokojní a za jej najväčšie slabiny považujeme absenciu Wi-Fi a podporu menších SD kariet. Pokiaľ sú pre vás toto závažné problémy, odporúčame vám modely ako MiVue 788 Connect alebo alebo MiVue 826 WIFI od výrobcu Mio.

Veľkosť displeja:2,7”
Maximálne rozlíšenie videa:2K
Snímací uhol:150˚
Snímkovacia frekvencia:30 fps
GPS modul:Áno
Pamäť:Micro SD, max. 64 GB
Menu v slovenčine/češtine:Áno
Kapacita batérie:150 mAh

Test kamier do auta od 160 eur

Vyššia trieda autokamier, ktorá uspokojí aj častých a skúsených šoférov a náročných užívateľov, ktorí si potrpia na prvotriednu kvalitu. Nemá zmysel ich kupovať na občasné jazdy na výlet alebo na každodenné dochádzanie do práce. Rozlíšenie QHD je tu bežnou vecou a v niektorých prípadoch sa môžete dostať až na 4K video. Rovnako je častý GPS modul, alebo napríklad Wi-Fi. Ide o prepracované kamery Garmin, Kenwood alebo DOD s vysokou kvalitou záznamu, bohatou funkčnou výbavou a často veľmi dobre hodnotené v odborných recenziách. Niektoré sú duálne či externé.

NáhľadNázovSkóre Veľkosť displeja a uholPamäťKapacita batérieCena
goldDOD GS980D
9.7/10
Celkové skóre
Kvalita záznamu
98%
Možnosti záznamu
97%
Pomer cena/výkon
96%
Veľkosť displeja a uhol:
3”; 140°
3”; 140°
Pamäť:
Micro SD, max. 256 GB
Micro SD, max. 256 GB
Kapacita batérie:
– mAh
– mAh
Zistiť cenu Naša recenzia
silverEltrinex LS500 GPS
9.5/10
Celkové skóre
Kvalita záznamu
95%
Možnosti záznamu
97%
Pomer cena/výkon
95%
Veľkosť displeja a uhol:
2,7”; 170˚
2,7”; 170˚
Pamäť:
Micro SD, max. 64 GB
Micro SD, max. 64 GB
Kapacita batérie:
500 mAh
500 mAh
Na {{shop_name}} od {{product_price}}
Naša recenzia
bronzeCel-Tec K4
9.1/10
Celkové skóre
Kvalita záznamu
90%
Možnosti záznamu
92%
Pomer cena/výkon
91%
Veľkosť displeja a uhol:
2,4”, 160°
2,4”, 160°
Pamäť:
Micro SD, max. 128 GB
Micro SD, max. 128 GB
Kapacita batérie:
180 mAh
180 mAh
Na {{shop_name}} od {{product_price}}
Naša recenzia

Víťaz testu:

DOD GS 980D

Výhody

  • Ostrý 4K obraz vo dne aj v noci
  • Moderná technologická výbava
  • Kompresia videa H.265
  • USB-C
  • Kameru je možné vďaka pripojeniu k sieti WiFi ovládať pomocou mobilnej aplikácie
  • Precízna kvalita spracovania

Nevýhody

  • Vysoká cena

V najvyššej cenovej kategórii autokamier zvíťazil s prehľadom DOD GS 980D. Spoločnosť DOD je známa ako výrobca kvalitných prémiových kamier do auta, a tento nový model túto povesť rozhodne ctí. Z hľadiska rozlíšenia záznamu z prednej kamery sa môžete tešiť na veľmi ostré 4K UHD (3 840 x 2 160) pri klasickej frekvencii 30 fps. O optimálnu kvalitu obrazu aj v noci sa postará HDR a široká clona f/1.5. Ide o duálny model, takže sa poďme pozrieť aj na zadnú kameru. Tá nedosahuje také kvality ako predná. Na účely parkovania, prípadne natáčania priestoru za vozidlom, je však viac ako dostačujúce. Ponúka video s rozlíšením Full HD (1 920 x 1 080) pri snímkovacej frekvencii taktiež 30 fps. A za zmienku určite stojí aj použitie nového systému kompresie H.265, vďaka ktorému môžu byť záznamy z prednej aj zadnej kamery oproti staršiemu H.264, bez akejkoľvek straty kvality, výrazne menšie. Kamera podporuje pamäťové karty až do maximálnej kapacity 256 GB, a aj vďaka novému systému kompresie tak naozaj môžete zhotovovať hodiny a hodiny záznamu. Kameru je možné tiež prepojiť s mobilnou aplikáciou a sťahovať videá priamo z kamery bez toho, aby ste museli vyberať SD kartu. Vďaka menším veľkostiam jednotlivých záznamov a možnosti pripojenia k vysokorýchlostnej sieti 5 GHz môžete videá sťahovať naozaj veľmi rýchlo. 

Ďalej sa pozrime na aspekty kamery, ktoré nijako s kvalitou ani veľkosťou záznamu nesúvisia. Jedným z nich je napríklad použitie superkondenzátora namiesto klasickej Li-Ion batérie. Vďaka tomu je eliminované riziko poškodenia batérie počas horúcich letných dní. Táto alternatíva má tiež výrazne dlhšiu životnosť ako klasické akumulátory. Rozhodne musíme tiež spomenúť, že ako napájacie a prepojovacie konektory sú tu použité USB-C porty, ktoré nahradili zastarané Micro USB konektory. Pri kamere si tiež môžete zvoliť nahrávanie v slučke, vďaka ktorému budú staršie záznamy pri zaplnenom úložisku automaticky prepisované, a vy ich tak nemusíte mazať ručne. O to, aby neboli prepísané dôležité momenty sa postará G-senzor. Vďaka tomu je detekovaná kritická situácia a jej zachytenie uložené do špeciálnej zložky, ktorá sa automaticky neprepisuje. Na záver tiež musíme spomenúť nový parkovací systém kamery, vďaka ktorému môžete mať auto chránené jedným z režimov zhotovovania videozáznamu aj v prípade, že ho práve nepoužívate. S duálnou autokamerou sme veľmi spokojní a v oblasti prémiových kamier do auta v súčasnosti nemá na trhu takmer žiadnu konkurenciu.

Veľkosť displeja:3”
Maximálne rozlíšenie videa:4K+1K
Snímací uhol:140˚
Snímkovacia frekvencia:30 sn./s
GPS modul:Áno
Pamäť:Micro SDHC/SDXC, max. 256 GB
Menu v slovenčine/češtine:Nie
Kapacita batérie:– mAh

2. miesto

Eltrinex LS500 GPS

Výhody

  • GPS modul, informácie o rýchlosti aj o radaroch
  • Vynikajúca ostrosť obrazu
  • 2K rozlíšenie záznamu
  • Funkcia nočného videnia
  • Detekcia jazdných pruhov či železničných priecestí
  • Dobrá výdrž batérie
  • Rýchloupínací magnetický držiak s napájaním
  • Možnosť fotenia

Nevýhody

  • Väčšie rozmery
  • Podpora SD kariet s kapacitou do 64 GB

Kamera Eltrinex LS500 GPS je víťazom nášho testu kamier najvyššej kategórie a dala by sa zároveň označiť za jednu z najlepších autokamier aktuálne na trhu. Začnime však inštaláciou. Kamera je vybavená magnetickým držiakom, ktorý značne uľahčuje manipuláciu s ňou. Napájanie je integrované v držiaku, takže ju nemusíte nikam pri používaní zapájať. Rozmerovo ide o väčší model a na prednom skle môže trochu prekážať. Pri používaní sníma video s frekvenciou 30 fps pri snímacom uhle 170˚, čo je ozaj široký pohľad. Video dosahuje maximálne rozlíšenie 2K, čo je v tejto kategórii štandard. Kamera LS500 je vybavená polarizačným filtrom a kvalitné snímky ponúka aj v noci či pri zlom svetle vďaka funkcii WDR. Počas jazdy vás upozorní na železničné priecestia, radary či na prechádzanie pruhmi, keďže je vybavená GPS prijímačom.

Miernym sklamaním sa stalo menu, ktoré je dostupné len v anglickom jazyk. Vzhľadom na intuitívne ovládanie ale tento jazyk nie je prekážkou. Možnosti využitia úložiska na záznamy sú širšie ako u konkurencie. Využiť môžete karty ako microSD, microSDH alebo microSDXC. Nech už ale zvolíte ktorýkoľvek typ, vždy budete obmedzení maximálnou kapacitou 64 GB, čo je najväčšou slabinou tejto kamery. Na druhej strane nás ale príjemne prekvapila možnosť využiť kameru aj ako fotoaparát, čo oceníte ak nebude poruke žiadne iné zariadenie. V prípade, že vám väčšia kamera nebude brániť v dobrom rozhľade, určite vám model Eltrinex odporúčame. Ak hľadáte niečo menšie, obzrite sa po modeloch značiek Mio alebo TrueCam s podobnými parametrami.

Veľkosť displeja:2,7”
Maximálne rozlíšenie videa:2K
Snímací uhol:170˚
Snímkovacia frekvencia:30 sn./s
GPS modul:Áno
Pamäť:Micro SD, max. 64 GB
Menu v slovenčine/češtine:Nie
Kapacita batérie:500 mAh

3. MIESTO

Cel-Tec K4

Výhody

  • Špičková kvalita obrazu
  • Duálna kamera
  • Variabilný úchyt kamier
  • Široký snímací uhol

Nevýhody

  • Absencia detekcie radarov

Tretie miesto najvyššej kategórie obsadila autokamera Cel-Tec K4. Výrobca tohto modelu nie je práve najznámejší, no kamera hovorí sama za seba. Prejdime si ale jej parametre pekne poporiadku. Displej kamery je o trochu menší ako u predošlých modelov, ovládanie však nijako výrazne nezhoršuje. Uhlopriečka dosahuje 2,4”. Čo sa týka inštalácie, môžete si vybrať hneď z dvoch spôsobov. Využiť môžete buď úchyt napevno, ktorý spočíva v prilepení držiaku na sklo, alebo môžete zvoliť flexibilnejšiu cestu v podobe prísavky. Hlavná kamera je doplnená menšou zadnou, ktorá sa dá priskrutkovať na zadnú ŠPZ alebo prilepiť na zadné sklo. Z hľadiska funkcií a technológií je zaujímavá možnosť použitia superkapacitora namiesto klasickej Li-ion batérie. Tým sa značne predĺži životnosť zariadenia a nevzniknú problémy ako napríklad nafúknutá batéria.

Vráťme sa ale ešte k zadnej kamere, ktorá môže výborne poslúžiť aj ako parkovací asistent. Akonáhle zaradíte spiatočku, obraz na displeji sa prepne na zadnú kameru a vy tak môžete pohodlne a bezpečne zaparkovať. Na to nadväzuje parkovací režim, ktorý pomocou detekcie pohybu zdokumentuje neštandardné správanie v okolí automobilu a zamkne záznam oboch kamier proti prepísaniu. Nesmieme zabudnúť ani na Wi-Fi, vďaka ktorej je možné do istej miery ovládať autokameru pomocou smartfónu. Samozrejmosťou je G-senzor a GPS modul. Sklamala nás ale absencia detekcie rýchlostných radarov. Vytvorený videozáznam hlavnej kamery je bezchybný a ani výkon zadnej kamery nikoho neurazí. Čo sa týka parametrov, predná kamera dokáže nahrávať video v 4K rozlíšení pri 30 fps a prídavná zadná kamera zvládne aj Full HD. Snímací uhol je na hladnej kamere 160° a na zadnej 130°. Záznam je ukladaný na klasickú microSD kartu, ktorej kapacita môže byť maximálne 128 GB. Autokamera nás v mnohých smeroch príjemne prekvapila, no absencia detekcie rýchlostných radarov je veľkým nedostatkom. Niektoré duálne kamery, napríklad od značky Mio, ponúkajú aj túto funkciu, no sú logicky drahšie.

Veľkosť displeja:2,4”
Maximálne rozlíšenie videa:4K
Snímací uhol:160˚
Snímkovacia frekvencia:30 fps
GPS modul:Áno
Pamäť:Micro SD, max. 128 GB
Menu v slovenčine/češtine:Áno
Kapacita batérie:180 mAh

Ako vybrať autokameru?

Aby bola autokamera skutočne užitočným a platným pomocníkom, je potrebné ju vybrať dôkladne. Musí vám poskytnúť kvalitný záznam udalostí, aby na ňom bola čitateľná aj ŠPZ vozidla či rozpoznateľná tvár. Je užitočné, ak disponuje GPS modulom, čo dnes väčšina hlavne drahších kamier spĺňa. Všetko ostatné už záleží na vás – mali by ste zohľadniť svoje potreby a účel, na ktorý kameru kupujete. Dáme vám pár príkladov:

  • Občasný vodič nepotrebuje prepracovanú kameru. Jednoducho a dobre nevyužije plnohodnotne všetky funkcie, ktoré zaplatí. Postačí mu bohato lacnejší model so základnou funkčnou výbavou a Full HD rozlíšením.
  • Vodič-profesionál by sa naopak nemal báť investovať do vysoko kvalitnej kamery s vyšším než Full HD rozlíšením, GPS modulom a bezpečnostnými funkciami ako je ADAS. Pri dlhých cestách sa mu môžu hodiť.
  • Ak je pre vás šoférovanie skôr koníčkom a radi si vybrané zážitky z ciest ukladáte (poznáme rad takých jedincov), potom je pre vás dôležitá maximálna kvalita a ostrosť obrazu, prípadne aj snímanie zvuku a dostatočná pamäť.
  • Vodiči taxi služieb alebo Uber-u by mali zauvažovať nad kúpou duálnej kamery, ktorá sníma nielen dianie pred vozidlom, ale aj vo vnútri. Je to vychytávka pre ich bezpečie – ak by sa ich pokúsil niekto okradnúť  alebo im utiekol bez platenia, získajú takto snímku jeho tváre. (Zdroj: BlackBoxMyCar.com)

 

Rozdelenie kamier podľa typu a podľa ceny

Základnou vecou, ktorú si musíte pri kúpe autokamery rozmyslieť, je celková výška investície. Ide o klasickú elektroniku, takže musíte počítať s tým, že za viac peňazí dostanete väčšie rozlíšenie videa či väčší počet funkcií, veľakrát veľmi užitočných. Primeraná cena pre vaše potreby závisí hlavne od toho,  ako často jazdíte a nakoľko ste schopní pokročilé funkcie využiť. Je zbytočné míňať viac, než je nutné. Pre potreby nášho testu sme rozdelili autokamery do štyroch cenových pásiem – do 80 eur, do 160 eur, do 240 eur a od 240 eur. Tieto cenové triedy si stručne charakterizujeme pri jednotlivých testoch.

Okrem toho by ste dopredu mali vedieť, s akými typmi autokamier sa na trhu stretnete, a o aký typ vlastne máte záujem.

  • Klasické/predné autokamery – zariadenia, ktoré dobre poznáte, ide o najširší a najbežnejší typ vôbec. Kamera je tvorená jednou jednotkou, umiestni sa dopredu a sníma dianie pred vozidlom.
  • Duálne autokamery – podobne ako predchádzajúce sa tiež umiestňujú do hornej časti čelného skla, zaznamenávajú ale dianie pred vozidlom aj dianie vo vnútri. Nie sú príliš rozšírené a stretnete sa s nimi skôr vo vyšších cenových triedach.
  • Externé autokamery – majú prídavnú optiku, kedy jedna jednotka patrí na predné a druhá na zadné sklo auta. Snímajú tak nielen dianie pred automobilom, ale aj za automobilom (s rôznou kvalitou záznamu). Nie je ich veľa a bývajú drahšie, ale pre vodičov sú výhodné vo chvíli, kedy do nich niekto nabúra zozadu.
  • GPS navigácia s autokamerou – existujú aj autokamery zabudované do čistokrvnej GPS navigácie. Takých zariadení 2v1 nie je veľa a dá sa povedať, že neplnia ani jednu funkciu dokonale. Ale stretnete sa s nimi a v niektorých prípadoch môžu mať opodstatnenie (napadá nám príklad veľmi malých áut, kde dve väčšie zariadenia na skle bránia výhľadu). My však skôr odporúčame kúpiť oba prístroje zvlášť (v takom prípade vám môže pomôcť test GPS navigácií 2023).

Aby ste neboli prekvapení, autokamery existujú v dvoch hlavných konštrukčných prevedeniach:

  • Kamery na sklo, ktoré sa umiestňujú do hornej časti čelného skla. Majú tvar rôzne veľkej kocky, prípadne môžu vyzerať ako väčší telefón. Nesmú prekážať výhľadu, zároveň musia zaznamenávať dostatočne efektívne dianie pred vozidlom.
  • Kamery na spätné zrkadlo, ktoré si môžete predstaviť ako klasické zrkadielko so snímačom na prednej strane a zrkadielkom/displejom na zadnej. Patria na miesto spätného zrkadla a nezriedka ide o kameru s druhou jednotkou na zadné sklo. (Zdroj: Auto.cz)

 

Různé typy autokamer
Typ autokamery dle záběru

Snímač a jeho vlastnosti

V praxi sa stretnete s dvomi typmi snímačov: CCD snímače (sú väčšie a vyskytujú sa skôr pri drahších kamerách, ale zaisťujú vyššiu kvalitu záznamu) a CMOS snímače (kompaktnejšie, lacnejšie, ale poskytujú o niečo menej kvalitný obraz). Pre autokameru sú najviac dôležité dva ich parametre, ktoré bezprostredne ovplyvňujú kvalitu záznamu:

  • Veľkosť
  • Rozlíšenie

Začneme veľkosťou. K tej stačí vedieť, že sa udáva v palcoch a zjednodušene povedané, vypovedá o tom, či bude video kvalitné aj za zhoršených svetelných podmienok, alebo či ho prekryje šum a zrnenie. Bežným štandardom je veľkosť snímača ¼ palca. Samozrejme, väčší snímač bude produkovať ostrejší obraz (pri malých kamerách býva naopak s ostrosťou občas problém). Na druhej strane ale za cenu väčších rozmerov kamery; je treba hľadať kompromis, aby vám kamera neprekážala vo výhľade, ale aby bol obraz dostatočne kvalitný. Rozlíšenie vydá na samostatnú kapitolu.

Rozlíšenie autokamery rozhoduje o kvalite záznamu

Keď už sa rozhodnete kúpiť si kameru do auta, musí mať výsledný záznam vypovedajúcu hodnotu a dobre rozoznateľné detaily, ako je ŠPZ, dopravná značka alebo tvár páchateľa. Z toho dôvodu by ste si mali rozlíšenie kamery strážiť a kúpiť takú, ktorá bude spĺňať vaše nároky. Rozlíšenie ako také vám hovorí, koľko rôznych farebných bodov tvorí obraz. Napríklad pri Full HD rozlíšení jednu stranu tvorí 1920 a druhú 1080 bodov/pixlov. Čím viac bodov bude zobrazených na rovnakej ploche, tým jemnejší obraz, a tým čitateľnejšie detaily. Staršie modely zvládajú rozlíšenie HD (1280 x 720 pixlov). To nie je veľa a v súčasnosti sa neoplatí ich kupovať, šetrili by ste na nesprávnom mieste. Veľakrát z takého záznamu nič nerozpoznáte, zvlášť za zhoršených podmienok.

Dnes je štandardom Full HD rozlíšenie (1920 x 1080 pixlov) a z toho by ste nemali zľaviť; dosiahnu ho aj lacnejšie kamery, nie je také náročné na pamäť a pre použiteľnosť záznamu je nevyhnutné. Ak by ste predsa len potrebovali z dôvodu úspory pamäte natočiť menej kvalitný záznam (HD alebo len VGA), väčšina kamier umožňuje rozlíšenie záznamu znížiť. Ale opäť – strážte si v takom prípade, či je obraz stále ešte použiteľný.

Na trhu nájdete aj podstatne kvalitnejšie autokamery, ktoré zvládajú nakrúcať záznam s rozlíšením WQHD (2560 x 1440 pixlov) alebo WQXGA (2560 x 1600 pixlov), výnimočne dokonca 4K. To sú veľmi, veľmi dobré parametre, obraz je jemný, ostrý a umožňuje dobrú čitateľnosť detailov. Samozrejme, to so sebou ale nesie aj zvýšené nároky na pamäť a vyššiu cenu (ako za samotné zariadenie, tak za veľkokapacitné microSD karty). Naše odporúčanie je, aby ste si rozmysleli, čo od kamery očakávate a podľa toho vybrali buď Full HD alebo kvalitnejšie, ale neplaťte za niečo, čo nevyužijete. (Zdroj: PCMag.com)

Uhol záberu – čím väčší, tým lepší!

Ak ste sami vodičmi a sedeli ste niekedy za volantom, musí vám byť jasné, že na jazdu podľa predpisov nie je dôležitá len samotná cesta, ale aj to, čo sa deje na krajnici, na chodníku alebo aké je v okolí dopravné značenie. V prípade nehody, kedy vám kamera najviac poslúži, to platí dvojnásobne a aj hlúpe svetlo na semafore môže byť rozhodujúcim dôkazom o vašej vine alebo nevine. Snažte sa teda, aby záber kamery bol, pokiaľ možno, dostatočne široký. Ako to myslíme?

Každá kamera má niekoľko pozorovacích uhlov – vertikálny, diagonálny a horizontálny. Práve ten posledný je rozhodujúci. Určuje totiž šírku vzniknutého záznamu, teda či uvidíte vo video zázname iba cestu, alebo aj chodník a značky na úrovni auta. Najlacnejšie kamery do auta majú uhol záberu len okolo 110°. To je podľa nás dosť málo. Kvalita začína až na 120°, niekedy až na 125°, podľa vzniknutej situácie. Úplný ideál je  podľa nás horizontálny uhol 150°, čo stačí na to, aby ste natočili aj značku alebo semafor, ktorý je takmer na úrovni vášho auta. Na trhu síce nájdete aj kamery s väčším uhlom, tie už majú ale opačný efekt. Je skôr na škodu, pretože príliš široký záber na malej ploche má tendenciu vytvárať takzvaný „efekt rybieho oka“, ktorý budú poznať najmä fotografi. Obraz sa zvlní a je horšie čitateľný. Teda aj menej preukázateľný.

Šířka úhlu záběru

Čo vám hovorí snímacia frekvencia?

Frekvencia snímania je ďalším parametrom, ktorý vypovedá o kvalite záznamu. Video všeobecne pozostáva z množstva snímok zoradených za sebou. Čím viac je ich v rovnakom časovom intervale, tým je obraz plynulejší. Pre základnú plynulosť potrebujete aspoň 20 až 25 fps (frames per second, teda snímok za sekundu). Bežná hodnota, s ktorou sme sa v teste stretli najčastejšie, je solídnych 30 fps. Autokamery, ktoré si v tomto ohľade vedú najlepšie, sa môžu dostať až na 60 fps. S takým obrazom sa dobre pracuje a umožňuje aj dodatočné spomalenie pri zachovaní plynulosti.

Má to háčik. Ak nie je kamera vysoko kvalitná, bude taká veľká frekvencia snímkovania znamenať zhoršenie obrazu. Zvyčajne ju také kamery nedosiahnu v najvyššom rozlíšení, navyše by to bolo veľmi náročné na pamäť. Preto rad kamier využíva túto frekvenciu len pri Full HD rozlíšení a pri vyšších prechádza na 30 fps. Pri niektorých kamerách sa stretnete s tým, že v zhoršených podmienkach automaticky znižujú snímkovaciu frekvenciu, aby zachovali kvalitu záznamu (menej je v tej chvíli viac).

Pamäťová kapacita kamery – vnútorná pamäť + microSD karty

Keď kamera vytvorí kvalitný záznam, je potrebné ho niekam uložiť. Na to slúži interná pamäť, ktorá sa najčastejšie pohybuje v rozpätí od 16 do 64 GB. Rozšíriť ju môže najčastejšie microSD karta (bežne od 8 do 128 GB), na ktorú ale musí mať kamera vlastný slot (v súčasnosti majú niektoré autokamery sloty aj dva) a s ktorou musí spolupracovať (či bude kamera s kartou kompatibilná vám udáva výrobca). Čím väčšia je celková kapacita, tým lepšie, pretože o to dlhší bude výsledný záznam (a súvisí to tiež s kvalitou, napríklad Full HD a WQHD sa nároky na pamäť značne líšia). Kamery síce klasicky fungujú spôsobom tzv. „slučky“, vďaka čomu zaplnia celú pamäť a následne začnú prepisovať najstaršie časti záznamu, ale ak by náhodou pamäť bola príliš malá, môže sa stať, že napríklad pri nehode ten najdôležitejší úsek stratíte. V súvislosti s tým je nutné aspoň zmieniť G-senzor, ktorý v prípade nárazu nahrávku uzamkne a uchráni pred premazaním.

Rovnako môže kamera obsahovať rôzne kodeky, ktoré video prevedú do menšieho formátu a v počítači sa zase „rozbalia“, ani to ale nie je stopercentne účinný mechanizmus. Dostatočne veľká pamäť by teda mala byť pri kamere základom. Možno by vás mohlo zaujímať, aký dlhý záznam sa zhruba do pamäte vojde – to vám môžeme prezradiť. Záleží to síce na viacerých faktoroch (rozlíšenie záznamu, formát súboru, kodek, kompresia,…), ale orientačné hodnoty sú zhruba nasledujúce:

  • Pamäťová karta 16 GB – až 3,5 h záznamu Full HD
  • Pamäťová karta 32 GB – až 7 h záznamu Full HD
  • Pamäťová karta 64 GB – až 14 h záznamu Full HD
  • Pamäťová karta 128 GB – až 28 h záznamu Full HD
  • Pamäťová karta 256 GB – až 56 h záznamu Full HD

Parametre kamerovej optiky

Pri kvalite záznamu, aspoň vzdialene, ešte chvíľu zostaneme. Možno to nie sú parametre, ktoré by laik pri kamere výraznejšie skúmal, ale vedzte, že aj tak je vnútorná optika viac ako dôležitá. Predovšetkým by ste mali pozorne sledovať vlastnosti niekoľko vrstvovej sklenenej šošovky. Tá svojím tvarom či hrúbkou rozhoduje o dvoch dôležitých faktoroch –svetelnosti objektívu a ohniskovej vzdialenosti.

  • Ohnisková vzdialenosť sa štandardne značí „f“ a v zásade zodpovedá za šírku vyššie zmienených pozorovacích uhlov čím je ohnisko bližšie šošovke, tým väčší uhol dokáže zabrať.
  • Svetelnosť označuje veľké písmeno „F“. Čím bude nižšia, tým viac svetla šošovkou prejde, a o to kvalitnejšie bude vzniknuté video.

Batéria a napájanie

Tak ako prakticky aj pri každej inej elektronike, aj pri kamere do auta budete musieť riešiť napájanie. Klasicky máte dve možnosti:

  • Napájanie pomocou autoadaptéra, s ktorého pomocou pripojíte kameru do autozapaľovača (zásuvky s napätím 12-24V).
  • Napájanie zo vstavanej batérie alebo kapacitora, oboje býva súčasťou autokamery.

Drvivá väčšina autokamier je vybavená konektorom na pripojenie do 12V zásuvky a napájanie z autobatérie. Nie je to zložité, ale znamená to nájsť si pohodlný spôsob, ako viesť interiérom kábel. Nesmie prekážať výhľadu a šoférovaniu. Ak je kamera pripojená, prijíma energiu a nahráva. Na druhej strane rad autokamier disponuje aj vlastnou batériou, aby mohli byť použité aj bez napájania. Síce na krátky čas, pretože kapacita batérií nebýva veľká (v rade 200 až 300 mAh), ale na vytvorenie fotodokumentácie po nehode alebo na krátkodobé snímanie napríklad vtedy, keď sa v noci niekto pohybuje okolo vášho auta, to bohato postačí. Výdrž sa odvíja práve od kapacity a určite sa oplatí, aby bola čo najväčšia. Ale určite nejde o kľúčový parameter, aj malá kapacita by mala pre bežné použitie stačiť.

Kvalitný displej pre ľahšie ovládanie

Súčasťou prakticky všetkých autokamier býva ovládací LCD displej. Tie sú si navzájom veľmi podobné – veľkosť kamier nedáva priestor, aby sa displej príliš líšil rozmermi (takže sa pohybuje zhruba od 1,5 až do 2,5 palca uhlopriečky) alebo rozlíšením. V zásade vám displej slúži len na ovládanie, na prehrávanie videí je maličký. Na to je oveľa lepšie pripojiť kameru do televízora alebo do počítača. Displej sa teda naozaj hodí len na to, aby ste nastavili všetko potrebné a spustili zaznamenávanie. Napokon, drvivá väčšina kamier dnes disponuje funkciou vypnutia displeja. Takže, keď napríklad idete niekam v noci a nahrávate si cestu, svetlo vás neoslňuje, šetrí sa energia v batérii, ale prístroj napriek tomu funguje.

  • Veľký displej znamená väčšiu prehľadnosť a často jednoduchšie ovládanie, ale kamera zaberie na skle viac miesta a prekáža vo výhľade.
  • Malý displej je kompaktný, kamera vám nebude prekážať, ale je zložitejšie ju ovládať a nastavovať.

Podľa nás je vôbec najlepšie si kameru dopredu prezrieť a vyskúšať si jej ovládanie. Práca s kamerou musí byť komfortná, jednoduchá a intuitívna. Napríklad príliš neodporúčame čisto dotykové ovládanie, je dobré základné činnosti vykonávať pomocou tlačidiel. Potom ich totiž môžete robiť bez toho, aby ste sa na kameru dívali, len po hmate. Nerušíte sa pri šoférovaní. Pre užívateľov, ktorí nie sú zbehlí v cudzích jazykoch, môže byť veľkou výhodou tiež to, či je ovládanie a návod v slovenčine (prípadne češtine), alebo v cudzom jazyku (najčastejšie v angličtine).

S ohľadom na ovládanie sa ešte musíme zmieniť o možnostiach uchytenia kamery na sklo. Tá sa obvykle zachytáva do držiaka, upevneného na sklo:

  • Cez prísavku – vydrží otrasy, dá sa presúvať z miesta na miesto, ale nie vždy drží dokonale.
  • Cez obojstrannú lepiacu pásku – častý spôsob, dobre drží, ale držiak sa po prvom nalepení prakticky nedá presunúť.
  • Cez špeciálny plastový pásik – umožňuje prichytenie napríklad na spätné zrkadlo.

Držiak by mal umožňovať jednoduchú manipuláciu a ľahké nastavenie do viacerých polôh, aby ste nahrávanie čo najviac prispôsobili situácii a vašim potrebám.

Kamery design

Konektivita

Kameru bude treba pripájať k rôznym zariadeniam. Niektoré pokročilejšie modely môžete pripojiť k inteligentnému telefónu a spravovať cez príslušnú aplikáciu. Ak budete chcieť z kamery stiahnuť záznam, zase sa môže hodiť možnosť prepojiť ju s počítačom. A nesmieme zabúdať ani na možnosť pripojenia k televízii a premietanie záberov, napríklad z dovolenky. Na to slúžia rôzne technológie, ktorých prítomnosť je dobré si overiť.

WI-FI

Wi-Fi, v plnej forme Wireless Fidelity, je bezdrôtová technológia, s ktorej pomocou nie je problém kameru spárovať napríklad s mobilným telefónom alebo notebookom. Pomocou ďalších zariadení  môžete vykonávať nastavenia a sťahovať alebo prehrávať záznam.  V dnešnej dobe s ňou disponuje väčšina autokamier.

WiFi

BLUETOOTH

Ide o ďalšiu bezdrôtovú technológiu, ktorá umožňuje spárovanie s iným prístrojom. Typicky so smartfónom, cez ktorý môžete s kamerou pracovať. Napríklad – Garmin Dash Cam Tandem sa ovláda cez príslušnú aplikáciu Garmin Drive.

Bluetooth

ĎALŠIE VÝSTUPY

Okrem Wi-Fi môžete na prenos záznamu do iných zariadení využiť aj pripojenie prostredníctvom kábla. Na to sú ale potrebné výstupy. Rozlišujeme ich niekoľko – HDMI alebo AV na prehrávanie vo vysokom rozlíšení,napríklad na televízore, USB na jednoduché prepojenie s počítačom.

PAMÄŤOVÁ KARTA

Veľmi jednoduchým spôsobom, ako preniesť dáta z kamery do počítača, je premiestnenie pamäťovej karty. Ak ide o microSD kartu, budete do počítača najskôr musieť použiť vhodný adaptér.

Najväčší výrobcovia kamier do auta

Rovnako ako pri iných typoch tovaru, aj pri kamerách do auta je kvalita do určitej miery závislá od značky. Výrobca, ktorý predáva viac modelov a tradične založil výrobu, bude určite vyrábať kvalitnejšie zariadenie ako spoločnosť, ktorá predáva kamery do auta iba okrajovo. Aby sme vám mohli poradiť, pripravili sme pre vás prehľad niektorých značiek, aby ste neinvestovali zbytočne, aj s krátkymi charakteristikami. Ktoré spoločnosti to sú?

MIO

Spoločnosť Mio Technology bola založená v roku 2002 na Taiwane. Od začiatku sa špecializovala na výrobu a inovácie v oblasti GPS navigácií do auta. Okrem už spomínaných GPS navigácií pre vodičov má v ponuke tiež navigácie pre cyklistov alebo autokamery. Tie vynikajú predovšetkým Full HD (prípadne Extreme HD) rozlíšením, integrovanou Wi-Fi a GPS záznamom polohy. Výhodou je detekcia rýchlostných radarov a tiež veľmi dobrá schopnosť zápisu aj za zhoršených svetelných podmienok.

Mio Technology logo

CEL-TEC

Značka Cel-Tec sa ku kamerám do auta dostala inou cestou. Ide o značku spotrebnej elektroniky, ktorá spadá pod firmu VARIANT plus, s. r. o., založenou v roku 1992 v Českej republike. Tá sa zameriava na široké spektrum výrobkov, z ktorých elektroniku Cel-Tec tvorí iba časť. Typické sú pre ňu napríklad športové kamery, fotopasce, digitálne dverové priezory alebo vysielačky. A v neposlednom rade práve kamery do auta, ktoré nás zaujímajú. Do sortimentu patria okrem iných aj kamery, ktoré snímajú dianie pred autom, aj za autom. Navyše sú schopné dosiahnuť vysokú kvalitu záznamu aj za zhoršených svetelných podmienok. Nechýba možnosť pripojiť sa k Wi-Fi.

Cel Tec logo

LAMAX

Spoločnosť LAMAX Electronics bola založená roku 2015. Primárne sa zameriava na kamery (okrem autokamier ide napríklad o kvalitné športové kamery), ale my sa s ňou pomerne často stretávame napríklad pri testovaní bezdrôtových reproduktorov. Avšak späť k autokamerám – tie patria skôr medzi lacnejšie. Väčšinu autokamier Lamax zoženiete do 120 eur. Ide o jednoduchšie kúsky, nie sú vyložene zlé, ale Full HD rozlíšenie, G-senzor alebo GPS modul (ktorý nie je súčasťou všetkých týchto kamier) dnes patrí skôr k základnému vybaveniu než k prednostiam. V prospech značky, naopak, hovoria kompaktné rozmery a kvalitné zrkadielkové duálne kamery, ktoré má tiež v ponuke. Aj tak ale ide skôr o značku pre menej náročných užívateľov, ktorí sa kvôli nižšej cene zmieria s niektorými nedostatkami.

Lamax

TRUECAM

Značka TrueCam vznikla síce až v roku 2013, ale patrí medzi jedny z najrýchlejšie rastúcich firiem. Za štyri roky ovládla český a slovenský trh a začala sa presúvať aj za hranice, do Nemecka, Poľska, Litvy alebo Maďarska. Navyše sa veľmi výrazne angažuje vo verejných aktivitách, je napríklad partnerom MČR v rally. Ich prednosťou je predovšetkým dobré rozlíšenie, možnosť tvorby fotografií (nie iba videí), prítomnosť GPS lokátora a slučkové natáčanie. Tieto kamery majú tiež možnosť voľby až z trinástich jazykov, vrátane češtiny, čo uľahčuje ich expanziu.

True Cam

NICEBOY

Značka Niceboy je na trhu relatívne nová. Vyniká predovšetkým na poli elektroniky, okrem autokamier ide napríklad o outdoorové kamery, bezdrôtové slúchadlá alebo prenosné bluetooth reproduktory. Avšak späť k autokamerám. Podobne ako predchádzajúca značka, tiež Niceboy patrí skôr k lacnejším značkám, ktorých výrobky zoženiete do 120 eur. Ide o rad kamier Niceboy PILOT. Tie sú typické Full HD rozlíšením, G-senzorom a skôr základnými funkciami. Napríklad GPS modul majú len niektoré z nich. Ide o veľmi jednoduché zariadenia skôr pre menej náročných šoférov, ktorí nechcú investovať do drahších značiek.

Niceboy-logo

Finálny verdikt

Tým sme sa dostali až na koniec, kedy stojí za to celý výber autokamery znovu zrekapitulovať. Teda… predovšetkým si ujasnite svoje potreby a premyslite si využitie autokamery. Od toho sa odvíja, čo by vlastne mala spĺňať, aké funkcie a vlastnosti od nej očakávate a tiež to, koľko do nej budete musieť investovať. Jednoduché zariadenia pre nenáročných budú lacné, zvládnu Full HD a základné funkcie, ale nič viac. Pokročilejšie modely strednej triedy disponujú GPS modulom, niektorými bezpečnostnými funkciami a často vyšším rozlíšením a lepšou frekvenciou. TOP modely stoja aj niekoľko desiatok eur, ale zato získate kvalitu dostatočnú aj pre profesionálnych šoférov a nočné jazdy.

Čo vás pri výbere zaujíma prednostne, to sú parametre kvality videozáznamu. Teda jeho rozlíšenie, snímacia frekvencia a tiež kvalita, ktorá sa číselne popísať nedá. Tú je najlepšie pozrieť si v niektorej z videorecenzií, ktoré sú dostupné na YouTube (pri víťazných autokamerách ich uvádzame pod recenziami). Podstatné je to, aby zo záznamu boli zrejmé aj detaily – ŠPZ, tváre, značky a podobne. Zaujíma vás tiež snímací uhol, ktorý kamera zvládne, optimum je medzi 140 a 150°. Pamätajte na to, že čím kvalitnejší je videozáznam, tým väčšie sú jeho nároky na pamäť, takže by kamera mala podporovať microSD kartu náležitej kapacity. Dopredu myslite aj na to, že veľká kamera má síce veľa výhod, ale pri výhľade z vozidla prekáža. Z ďalších parametrov by ste si mali zistiť kapacitu batérie, veľkosť displeja, spôsob ovládania a ideálne aj jazyk, ak si nie ste istí v cudzích rečiach. Detaily, ako je vzhľad kamery, nemá zmysel príliš riešiť a sú skôr dodatkovým parametrom. Z hľadiska funkcií sa určite vyplatia aspoň tie základné – dobrá konektivita, GPS lokátor, G-senzor, bezpečnostné funkcie, automatický štart alebo detekcia pohybu.

Dash Cams

Ďalšie funkcie a technológie kamier do auta

Samotná kamera do auta je veľmi šikovným pomocníkom, ktorý sa určite oplatí. Ale určite nie je na škodu, ak v ich podobe získate aj nejakú pridanú hodnotu. Predsa len, mať niečo navyše, sa vždy hodí. (Zdroj: Which.co.uk)

GPS LOKÁTOR

V tomto prípade nemáme na mysli navigáciu, ale iba lokátor. Kamera je schopná strážiť a premietať vašu trasu do mapy, čím získate detailný prehľad o polohe auta. Môžete teda sledovať, kadiaľ sa vozidlo pohybuje (čo je výhoda napríklad pri firemných vozidlách) alebo sa pozrieť, kadiaľ ste cestovali a trasu môžete nabudúce pozmeniť.

GPS lokátor

G-SENZOR

Senzor nárazu – kamere umožňuje identifikovať, že vozidlo narazilo, a teda, že pravdepodobne došlo k nehode. Ak sa niečo stane, kamera to zaznamená a uzamkne záznam, aby nemohlo ďalším natáčaním dôjsť k jeho prepísaniu. Takto uzamknutý záznam zahŕňa väčšinou niekoľko desiatok sekúnd pred a po nehode, čo sa dá väčšinou aj ručne nastaviť.

AUTOMATICKÝ ŠTART

Jednoduchá funkcia, bez ktorej by ste sa pravdepodobne v pohode zaobišli. Avšak zvyšuje vaše pohodlie – miesto toho, aby ste kameru museli ručne pred jazdou zapínať, naštartuje sa sama, ak je napájaná z autozásuvky. Elektrický impulz po zapnutí zapaľovania jej prezradí, že sa chystáte na jazdu.

UZAMKNUTIE VIDEOZÁZNAMU

Touto funkciou disponujú dnes snáď všetky autokamery. Spočíva v tom, že máte možnosť záznam na kamere takzvane „uzamknúť“. To znamená, zabrániť jeho prepísaniu novým záznamom. Uzamknuté video vám v pamäti zostane až dovtedy, kým ho sami manuálne neodomknete, väčšinou po stiahnutí do počítača.

DETEKCIA POHYBU

Ak niekde zaparkujete, stále hrozí vášmu autu určité riziko – zo strany ostatných vodičov alebo napríklad vandalov. Aby ste ho ochránili, je dobré zaobstarať si autokameru s detekciou pohybu. Pokiaľ ju necháte pripojenú, môže vaše vozidlo strážiť, aj keď nie je v prevádzke. Ak je schopná detegovať pohyb, potom zareaguje na zmenu obrazu pred objektívom a začne nahrávať napríklad auto, ktoré parkuje pred vami.

NOČNÉ VIDENIE

Väčšina kamier má vo svojej výbave tiež možnosť presvietiť si scénu. Využívajú sa na to klasické LED-ky – buď biele, alebo infračervené, ktoré majú za cieľ zvýšiť kvalitu záznamu nahraného v tme. Pravda je, že účinok nie je zase taký veľký, je potrebné si uvedomiť, že ide o malé prístroje, avšak rozdiel medzi kamerou s nočným videním a bez neho možno pozorovať aj voľným okom.

Noční záznam

WPR (WIDE DYNAMIC RANGE)

Technológia, ktorá zvyšuje kvalitu snímaného obrazu. Vďaka nej sa vám podarí zaznamenať lepšie všetky detaily (predovšetkým napríklad ŠPZ vozidiel), a to aj za zhoršených podmienok (vďaka vysokému kontrastu medzi svetlom a tmou, napríklad večer, pri západe slnka).

Široký dynamický rozsah

ADAS

Ide o systém, ktorý pomáha pri vedení vozidla. Jeho popis by bol dlhý a zložitý, buďme s ohľadom na autokamery struční. Skratka znamená v plnom znení Advanced Driver Assistance Systems. Pri kamerách sa najčastejšie stretnete s dvomi varovnými funkciami:

  • LDWS (Lane Departure Warning System) – detekcia opustenia jazdného pruhu (ak systém vyhodnotí, že k nemu došlo neúmyselne a hrozí vám nehoda).
  • FCWS (Forward Collision Warning System) detekcia hroziacej čelnej kolízie (systém zaznamená napríklad nedodržanie bezpečnej vzdialenosti).

ADASS

DETEKCIA RÝCHLOSTNÝCH RADAROV

Ide o funkciu (majú ju napríklad aj niektoré GPS navigácie), vďaka ktorej ste prostredníctvom GPS modulu prepojení s databázou radarov. V spolupráci s touto databázou vás potom autokamera zvukovo upozorňuje, že sa nejaký radar blíži. Nemusíte sa báť, táto funkcia je povolená a u nás je plne legálna (avšak nie je to rovnaké vo všetkých krajinách Európy).

ZADNÁ KAMERA

O autokamerách, ktoré snímajú dianie pred autom aj za autom (poprípade vo vozidle), sme  už hovorili. Tu by sme len chceli spomenúť, že táto funkcia býva súčasťou niektorých kamier a že sa obraz z oboch môže zobrazovať na displeji aj vo videu, väčšinou ako kombinácia malého okienka vo veľkom okienku.

FOTOAPARÁT

V dnešnej dobe nie je fotoaparát na autokamere nutnosťou – každý z nás má po ruke telefón s dostatočne výkonným fotoaparátom. Každopádne, ak ho napríklad zabudnete vziať do auta so sebou alebo ak sa mu pri nehode niečo stane, potom je fotoaparát na kamere výhodou. Môžete s jeho pomocou ľahko a rýchlo vyfotiť miesto nehody aj všetky detaily a škody na aute či na verejnom majetku (značky, stĺpy, pouličné lampy,…).

Pár rád priamo od polície ako kameru do auta používať

Tým, že používate kameru do auta, sa do istej miery chránite. Je ale potrebné si tiež uvedomiť, že sa tým dostávate do sveta zákonov. Nielen tým, že budete záznam používať v prípade nehody ako dôkazový materiál (trestný zákon). Každé zaznamenané vozidlo pre vás znamená, že získavate osobné údaje jeho vodiča. A tým sa dostávame k zákonu o ochrane osobných údajov. Nehľadiac na to, že samotné použitie a umiestnenie kamier je špecifikované dopravnou vyhláškou, takže nemožno prístroj používať len tak, ako sa vám zapáči.

Začnime správnym umiestnením a použitím kamery. Tá nesmie obmedzovať ani ohrozovať vodiča alebo osoby prepravované vo vozidle, ani brániť výhľadu z miesta vodiča. V jeho zornom poli sa nesmie nič podobné vyskytovať. Nezabúdajte, že tým ohrozujete nielen ostatných účastníkov premávky, ale aj sami seba. Polícia potom môže takéto správanie ohodnotiť pokutou až do výšky sedemdesiatpäť eur. Pri cestách do zahraničia je nutné si prejsť legislatívu jednotlivých štátov. Striktný zákaz autokamery platí v Rakúsku a Portugalsku (a najmä prvý z týchto štátov nás môže pomerne zaujímať), v ďalších štátoch EÚ platí podobná vyhláška ako u nás (často so zákazom zverejnenia záberov), len výška pokút sa líši, od desiatok až po stovky eur. (Zdroj: Auto.sk)

Pokiaľ ide o ochranu osobných údajov, existujú dva jasne odlíšené spôsoby využitia kamery. Ten prvý je, keď máte záznam len pre vlastnú potrebu, nikam ho neukladáte ani nikomu neukazujete, a ak sa vám cestou nič nestalo, video zmažete. To je úplne v poriadku a bez problému. Ten nastáva v prípade, že video niekde zverejníte. Je potrebné pamätať si, že každé zachytené vozidlo, ŠPZ alebo tvár vodiča, či chodcov znamená uloženie jeho osobných údajov. Čisto teoreticky sa teda záznam, na ktorom je identifikovateľný niekto iný, nesmie nikde na verejnosti objaviť (napr. na Facebooku alebo na Youtube). Na druhej  strane, kde nie je žalobca, nie je sudca. Ak by sa na videu nespoznal priamo niektorý z účastníkov dopravnej premávky a nepodal na vás trestné oznámenie (čo by asi väčšine z nás za to nestálo), nikto iný to riešiť nebude. Je to teda viac-menej na vás, je však dobré o riziku vedieť.

Čo sa týka využitia záznamu v prípade nehody, väčšinou vám môže pomôcť. Vedome hovoríme väčšinou. Ako potvrdzuje hovorca Policajného prezídia, záznam z kamery môže, ale nemusí, viesť k rozhodnutiu o vine. Samozrejme, ak ho pošlete polícii SR, bude sa ním zaoberať. A to ako v prípade, že sa stala nehoda priamo vám, tak aj v prípade, keď ste boli iba svedkom priestupku alebo havárie (potom ale musí byť zachytená ŠPZ vinníka a uvedené miesto, kde bol záznam vyhotovený). Videozáznam je v takom prípade považovaný za podporný dôkazový materiál. Rovnako ale Policajné prezídium vo svojom vyjadrení potvrdilo, že o prístupe k videu rozhoduje príslušný orgán, väčšinou poverený sudca alebo policajný úradník. A len na ňom je, ako veľmi bude záznam ovplyvňovať jeho rozhodnutie. (Zdroj: Auto-kamera.cz)

Absolventka Fakulty sociálno-ekonomických vzťahov, absolvovala aj rôzne rozvojové programy zamerané na zdokonalenie obchodných zručností, komunikáciu v obchodnom styku a obchodné vyjednávanie. Má dlhodobé praktické skúsenosti v obchodnej oblasti. Aktuálne je hlavnou prioritou starostlivosť 3 deti a samovzdelávanie v oblasti online marketingu. Vo voľnom čase robí jogu, fitness, číta knihy a miluje prechádzky v prírode.

Diskusia a poradňa

Položte otázku