Test zrkadloviek

Ako vybrať zrkadlovku 2017

TOP zrkadlovky roku 2017

Fotoaparáty do 500 eur Fotoaparáty do 800 eur Fotoaparáty do 1300 eur
Canon EOS 1300D Canon EOS 200D Nikon D7200
Kvalita záberu
92 %
Rozlíšenie
92 %
Expozícia a zaostrenie
90 %
Cena/kvalita
92 %
Kvalita záberu
93 %
Rozlíšenie
94 %
Expozícia a zaostrenie
90 %
Cena/kvalita
92 %
Kvalita záberu
95 %
Rozlíšenie
96 %
Expozícia a zaostrenie
93 %
Cena/kvalita
91 %
Zistiť cenu Zistiť cenu Zistiť cenu

Najlepšie zrkadlovky roku 2017

Rady, tipy, recenzie

Úvod

Hovorí sa, že fotografia je kľúčom k momentom, ktoré by inak boli dávno preč. Už stáročia sa ukazuje, že jedným z najefektívnejších spôsobov uchovania momentu je práve obrazová vizualizácia a vďaka fotoaparátom sa tento spôsob stal prístupným pre každého. Jediné, čo k tomu potrebujeme je vybrať tennajlepší fotoaparát. Tých je dnes na trhu veľa a sú dostupné v cenách od pár desiatok až po tisíce eur. Vyznať sa v parametroch, ktoré ich popisujú môžebyť ale naozaj náročné. My vám pomôžemesa zorientovať v aktuálnej ponuke a v dôležitých parametroch, aby ste si mohli vybrať zariadenie, ktoré bude vhodné práve pre Vás! Ponúkame vám komplexný návod ako vybrať zrkadlovku a tiež zoznam, kde nájdete najlepšie zrkadlovky roku 2017!

zrkadlovky - používanie

Naozaj potrebujem fotoaparát?

Fotoaparát je úplne bežné zariadenia a fotografiu je schopný vytvoriť takmer každý svojím smartfónom. Na lepších smartfónoch výrobcovia ponúkajú relatívne kvalitné fotoaparáty  a pokiaľ potrebujeme len z času na čas zachytiť spoločnú fotku s priateľmi pri stretnutí, chceme poslať kamarátke fotku našich nových topánok, alebo odfotiť západ slnka z balkóna a pridať fotku na Instagram a na kvalite fotografie nám záleží len do tej miery, aby sa dalo rozoznať čo na fotke je, smartfóny úplne postačujú. Pokiaľ nám ale aspoň trochu záleží na kvalite fotografie a chceme mať napríklad pekné fotky z dovolenky alebo rodinnej oslavy, ktoré by sme neskôr možno chceli dať vytlačiť zistíme, že telefón nám už nepostačuje.

Telefóny spravili v poslednom desaťročí úžasný pokrok čo sa týka kvality fotografie, avšak technicky nie je možné, aby niekedy kvalitou predbehli veľké fotoaparáty. Nie je to možné preto, že už z princípumajú a aj naďalej budú mať mnohonásobne menšie čipy a šošovky objektívov a preto pokiaľ túžime po kvalitnejších fotografiách, kde nebudú objekty rozmazané, fotkách, ktoré budú pekne reprodukovať reálne farby, nebude na nich značný šum a budú vyzerať dobre aj na monitore počítača, fotoaparát je jediná cesta.

fotoaparáty - druhy

 

back to menu ↑

Aký typ fotoaparátu si vybrať?

Aj medzi fotoaparátmi existuje široká škála typov zariadení, ktoré sa odlišujú najmä cenou a primeranou schopnosťou vytvárať kvalitné fotografie aj v náročnejších podmienkach. Medzi najlacnejšie fotoaparáty patrí kategória Kompaktných digitálnych fotoaparátov, ktoré sa pohybujú v cenách od 100€ až po zhruba 500€. Existujú samozrejme aj drahšie modely, alev tejto cenovej kategórií sa viac oplatí investovať do najväčšej kategórie – digitálnych zrkadloviek, ktoré sú dnes najpoužívanejším typom fotoaparátov.Ponúkajú vyššiu kvalitu fotografií ako kompakty a lepší pomer cena/výkon, preto sa ďalej v článku budeme venovať práve digitálnym zrkadlovkám, alebo jednoducho zrkadlovkám. Okrem zrkadloviek a kompaktov existuje ešte tiež zaujímavá a menej známa kategória digitálnych fotoaparátov, zvaná bezzrkadlové fotoaparáty, ktorej fotoaparáty ponúkajú tiež veľmi kvalitný výstup porovnateľný so zrkadlovými fotoaparátmi,pričom sa vyznačujú menšími rozmermi. Vo svete fotografie ide však skôr o novinku, aj keď tiež stoja za zváženie, pokiaľ nám to rozpočet dovoľuje.

kompaktný- fotoaparátKompaktný digitálny fotoaparát je vhodný najmä pre ľudí, ktorý síce od fotoaparátu požadujú vyššiu kvalitu fotografií, ako dokážu ponúknuť dnešné smartfóny, ale zároveň stále si na kvalite až tak veľmi nepotrpia a do fotoaparátu nechcú investovať veľké sumy peňazí. Výhodou kompaktných fotoaparátov je najmä cena a rozmery, pretože ide často o výrazne menšie zariadenia ako zrkadlovky. Medzi kvalitou fotoaparátov v smartfónoch a kompaktmi existuje znateľný rozdiel, ale ani kompakt nám zväčša nedokáže ponúknuť naozaj kvalitné fotografie, pokiaľ fotíme čo i len v mierne náročnejších podmienkach – napríklad vo vnútri pri umelom osvetlení, alebo vonku za zhoršeného počasia. V zásade môžeme povedať, že v dobrých podmienkach na fotografovanie, ako je napríklad slnečný deň nám kompakt dokáže vyhotoviť o poznanie krajšie fotografie ako telefón, avšak pri náročných podmienkach ako je fotografovanie pri umelom svetle alebo v prítmí nám neposlúži ani fotoaparát ani kompakt. Fotky budú v lepšom prípade plné šumu a bez farieb, v horšom dokonca úplne rozmazané.

Vyššiu kvalitu nám dokáže ponúknuť zrkadlový fotoaparát. Výrazný rozdiel v kvalite fotografií je najmä vďaka veľkosti a kvalite obrazového snímača a kvalite optiky.Medzi najväčšie výhody zrkadlových fotoaparátov tiež patrí možnosť výmeny objektívu, vďaka čomu môžeme zvoliť objektív podľa situácie. Existujú aj kompakty s vymeniteľnými objektívmi, avšak výber objektívov na kompakty je veľmi malý a objektívy aj tak nie sú čo sa kvality optiky týka porovnateľné s objektívmi na zrkadlovky. Objektívom ako takým sa budeme venovať neskôr. Medzi ďalšie výhody patrí pri väčšine zrkadloviek výdrž batérie, množstvo funkcií, možnosť fotiť v manuálnom a polomanuálnych režimoch a samozrejme omnoho lepšie parametre ako napríkladveľkosť a citlivosť senzora, veľkosť rozlíšenia fotografie, rýchlosť a presnosť ostrenia, rýchlosť procesoru, schopnosť rozlišovať omnoho viac farieb, kvalitnejšie mechanické spracovanie a tak ďalej. Nevýhodou však ostáva vyššia cena a väčšie rozmery a hmotnosť zariadení.

Zrkadlové fotoaparáty sa väčšinou predávajú ako set telo+objektív, ale je možnosť kúpiť telo a objektív aj osobitne. Ideálne je, pokiaľ viete, čo sa chystáte fotografovať a objektív si vybrať podľa toho. Pre začiatok by vám mali stačiť aj setové objektívy a keď neskôr zistíte, aký objektív by sa vám hodil, vždy máte možnosť dokúpiť si ďalší podľa potreby.

zrkadlovka a objektív

back to menu ↑

Test zrkadloviek

Pre fotoaparáty a objektívy platí, že väčšinou výrobcovia ponúkajú jeden model v danej cenovej triede ktorý je najnovší, ale často sa oplatí porovnať sledovaný model aj so staršími a lacnejšími. Cenovo sa všetci výrobcovia pohybujú pre dané triedy zhruba v podobných sumách a tak je pri kúpe fotoaparátu najlepšie si najskôr určiť cenový strop a potom porovnať ponuky od rôznych výrobcov v danej cenovej relácií.

Najlepšie zrkadlovky do 500€

Poradie Názov Náhľad Hodnotenie Rozlíšenie Cena
1. Canon EOS 1300D 18 Mpix Zistiť cenu
2. Nikon D3400 24.2 Mpix Zistiť cenu
3. Nikon D3300 24.2 Mpix Zistiť cenu
4. Canon EOS 700D 18.5 Mpix Zistiť cenu
5. Nikon D5300 24.2 Mpix Zistiť cenu

Najlepšie zrkadlovky od 500€ do 800€

Poradie Názov Náhľad Hodnotenie Rozlíšenie Cena
1. Canon EOS 200D 24.2 Mpix Zistiť cenu
2. CANON EOS 77D 24 Mpix Zistiť cenu
3. Nikon D5600 24 Mpix Zistiť cenu
4. Canon EOS 750D 18.5 Mpix Zistiť cenu
5. Nikon D5500 25 Mpix Zistiť cenu
Nikon D7100 24.1 Mpix Zistiť cenu

Najlepšie zrkadlovky od 800€

Poradie Názov Náhľad Hodnotenie Rozlíšenie Cena
1. Nikon D7200 24.7 Mpix Zistiť cenu
2. Canon EOS 80D 24 Mpix Zistiť cenu
3. Canon EOS 6D 20.2 Mpix Zistiť cenu
4. NIKON D7500 21 Mpix Zistiť cenu
5. PENTAX K-3 II 24,35 MPix Zistiť cenu

back to menu ↑

Výrobcovia – Nikon a Canon, či aj iní?

Najznámejšími a najväčšími výrobcami zrkadlových fotoaparátov sú v dnešnej dobe firmy Nikon a Canon. Zrkadlovkám sa ale venujú aj iné spoločnosti, ako napríklad Sony, Pentax či Fuji a ich produkty tiež stoja za zváženie. Fotoaparáty Nikon a Canon sú ale najpredávanejšie a dlhodobo si držia popredné miesta v rôznych rebríčkoch a preto sa aj my zameriame hlavne na tieto dve značky. Avšak väčšina parametrov a rád, ktoré ponúkame sa dajú univerzálne aplikovať na ktorýkoľvek systém.

Nikon logoCanon -logo

Fotoaparáty Canon vs. fotoaparáty Nikon

Canon a Nikon sú dnes výrazne najdominantnejší výrobcovia v oblasti zrkadlových fotoaparátov a ponúkajú podobné modely v rovnakých cenových kategóriách. To znamená, že väčšinou pre každý model napríklad od Nikonu existuje podobný ekvivalent od Canonu. Mnoho ľudí sa preto snaží zodpovedať otázku, ktorý výrobca je lepší. Často však ide o subjektívne hodnotenie, pretože čo sa týka parametrov a výslednej kvality fotografie, sú medzi fotoaparátmi od Nikonu a od Canonu len minimálne rozdiely. Canon mierne vyniká v rýchlosti a presnosti ostrenia a väčšinou ponúka mierne lacnejšie objektívy, aj keď na druhej starne mierne drahšie telá.Vyniká aj pri tvorbe videa. Nikon ponúka zas mierne rýchlejšie ovládanie aj keď to je hlavne vecou zvyku a ťažko sa to hodnotí objektívne a mierne vyššiu kvalitu výsledných fotografií. Fotoaparáty od oboch výrobcov sa mierne líšia vo farebných profiloch a budú produkovať trochu iné fotografie čo sa týka farebnej charakteristiky. Nedá sa však povedať, ktorý výrobca ponúka lepšie farby, pretože ide úplne čisto o subjektívne hodnotenie a každý si musí vybrať to svoje. Preto najobjektívnejším kritériom asi ostáva to, ktoré zariadenie vám lepšie sadne do ruky a či vo vašom okolí fotografi používajú viac Canon alebo Nikon, aby ste si prípadne mohli navzájom požičať ostatné vybavenie.

CanonVsNikon

back to menu ↑

Ako si vybrať zrkadlovku

Porovnávanie fotoaparátov je pomerne zložitá záležitosť a vyžaduje si určitú znalosť o fotení a o fotoaparátoch samotných. Pri zrkadlovkách totiž neexistuje jeden objektívny parameter, podľa ktorého by sme mohli fotoaparáty zoradiť. Zrkadlovky sa odlišujú najmä v kvalite obrazového výstupu, veľkosti snímača, funkciami a množstvom ovládacích prvkov.

Dôležité parametre zrkadlovky

Keďže nám zrkadlovky ponúkajú možnosť výmeny objektívov, kvalita výslednej fotografie bude záležať ako od samotného zariadenia inak zvaného aj telo fotoaparátu, tak aj od samotného objektívu. Objektív a telo ovplyvňujú rôzne parametre a len pri niektorých parametroch záleží aj od tela aj od objektívu. Preto si najdôležitejšie parametre prejdeme oddelene.Všeobecne je lepšie radšej zainvestovať do kvalitnejšieho objektívu, ako mať drahé telo a slabý objektív.Čo sa týka továrenských označení od výrobcov, pre Nikon aj pre Canon platí, že Vyššie a menej ciferné označenie znamená vyššiu radu fotoaparátu. Pre príklad nasledovná rady od Nikonu a Canonu uvedieme v poradí od nižších po vyššie zariadenia.

  • Nikon D3200 Nikon D5200, Nikon D5300, Dikon D500, Nikon D4.
  • Canon 1300D, Canon 700D, Canon 70D, Canon 80D, Canon 5D, Canon 1D.

 

objektív

 

Obrazový výstup

Kvalita výslednej fotografie je určite to, čo nás zaujíma na fotoaparáte najviac, avšak nie je jednoduché ju charakterizovať. Existujú však určité parametre, ktoré môžeme pri fotografií pozorovať a vďaka nim porovnať, ktorá fotografia je z technického hľadiska kvalitnejšia. Opíšeme si 3 najdôležitejšie z nich a to šum, dynamický rozsah a farebný rozsah.Tieto parametre sú však ťažko merateľné a preto by ste len ťažko hľadali ich popis v charakteristike uvedenej od výrobcu. Preto je dôležité si pri kúpe fotoaparátu okrem parametrov naštudovať aj recenzie na konkrétny model, kde sa autori často venujú práve týmto parametrom a okrem ich hodnotenia ponúknu aj vizuálne ukážky. Tieto parametre nie sú číselne merateľné, preto si aspoň vysvetlíme, ako sa dajú hodnotiť a na čo sa pri ich hodnotení môžeme zamerať.

Šum

Šum je nežiaduci efekt na fotografií, ktorý vzniká, ak používame príliš vysokú citlivosť senzora ISO. Ide o akúsi zrnitosť, ktorú dôverne poznáme z fotografií vyhotovených napríklad smartfónom večer za umelého osvetlenia. Každý fotoaparát od určitej hodnoty ISO začne produkovať fotografie, kde sa objaví šum, otázka však znie, aké vysoké ISO môžeme použiť, kým fotky prestanú byť použiteľné.

Dynamický rozsah

Pre senzor fotoaparátu je veľmi náročné zachytiť na jednej fotografií objekt na slnku a zároveň objekt  v tieni tak, aby bolo možné vidieť obidva prirodzene ako ich vidíme voľným okom a na fotografií sa situácia javí, ako keby tieň bol oveľa silnejší, ako v skutočnosti je. Obrazové body senzora sú totiž schopné zaregistrovať len istý rozsah svetelnej intenzity, ktorý je menší ako dokáže zachytiť ľudské oko. Tento rozsah jasov, označujeme ako jeho dynamický rozsah. S príchodom modernejších technológií sa darí dynamický rozsah u fotoaparátov zvyšovať a preto lepšie fotoaparáty budú podobné situácie zvládať lepšie a teda budú schopné omnoho reálnejšie reprodukovať výsledný obraz.

Počet farieb

Počet farieb, ktoré dokáže zrkadlovka rozoznávať sa prejaví najmä na fotografiách, kde nám farba fotografovaného objektu plynule prechádza z tmavších odtieňov do svetlejších, resp. naopak. Pri fotoaparátoch z menej farbami budú prechody menej plynulé až trhané, čo na fotografií nepôsobí prirodzene. Vyššie množstvo farieb ocenia najmä fotografi prírody napríklad pri fotografiách s modrou oblohou. Tento parameter je merateľný čo do počtu farieb, len si treba dať pozor na to, že počet farieb displeja nie je to isté, ako počet farieb, ktoré dokáže senzor zachytiť.

Rozlíšenie a veľkosť snímača

Rozlíšenie snímača je parameter, ktorý udáva počet na svetlo citlivých bodov a počet pixelov danej fotografie. Pixel (pictureelement) predstavuje jeden svietiaci bod na monitore a zároveň jeden bod obrázku, charakterizovaný jasom a farbou. Čím je vyššie rozlíšenie fotografie, tým viac bude možné fotografiu priblížiť bez straty kvality, alebo vytlačiť na väčšiu plochu. Bežné rozlíšenie monitorov predstavuje 1920 x 1080 px (fullHD), čo zodpovedá fotografií s rozlíšením 2 Mpx. Pri digitálnych zrkadlovkách je paradoxne rozlíšenie snímača nepodstatné, pretože rovnako základné amatérske ako aj profesionálne zrkadlovky ponúkajú dostatočné rozlíšenie a pre obe kategórie sa hodnoty v výrazne nelíšia. Rozlíšenie fotografie sa pri zrkadlovkách pohybuje v rozpätí od 18M px do 24 Mpx (v závislosti od výrobcu), čo je absolútne dostačujúce a pri tak vysokých hodnotách to už nerobí rozdiel. Rozlíšenie fotografií vyhotovených takýmto snímačom býva zhruba 6000x4000px (24Mpx). Medzi najdrahšími profesionálnymi zrkadlovkami existujú aj také, ktoré ponúkajú rozlíšenie 36Mpxalebo aj viac, ale to má využitie len v prípade , že plánujeme fotografie používať na vysoko rozmerovú tlač typu bilboard a aj tam to nie je nevyhnutnosť. Ani profesionálny fotografi väčšinou na rozlíšenie neprihliadajú, 24Mpx je jednoducho dostačujúce.Pri vyššom rozlíšení by fotky len zaberali zbytočne veľa pamäte.

Rozlíšenie - snímača

Na čo sa pri snímači zrkadlovky oplatí prihliadnuť je jeho rozmer. Zrkadlovky sa delia do 2 úplne najzákladnejších kategórií práve podľa rozmeru snímača, a to na typ Full-framea Cropsensor (APS-C). Pojmom full-framesa označujú zrkadlovky, ktorých senzor má rozmer plného políčka kinofilmu, teda 36x24mm. Crop-sensor sú zas zrkadlovky, ktorých čip je 1,6x menší, ako pri full- frame. Výhodou full -frame fotoaparátov je, že pri rovnakých podmienkach dokážu zachytiť 1.6x viac svetla, pri rovnakom nastavení ISO vytvárajú 1.6x vyššiu citlivosť senzora a výsledné fotografie majú 1.6x menšiu hĺbku ostrosti (hĺbková vzdialenosť od bodu ostrenia, v ktorej sa dá fotografia považovať stále za ostrú). Full-frame fotoaparáty majú kvalitnejší výstup a lepšie zvládajú náročné svetelné podmienky, avšak spravidla sa jedná o profesionálne modely a ich cena za telo sa pohybuje v tisícoch eur. Crop-sensor fotoaparáty dokážu tiež podať solídny výkon, ktorý bude pre neprofesionálnych fotografov úplne postačujúci. Navyše najnovšie Crop-sensor telá najvyšších rád (Napríklad Nikon D500 a alebo Canon 7DMarkII) dnes dokážu dodať dokonca lepší výstup ako staršie full-frame modely vďaka novým generáciám senzorov.

Full- frame Sensor vs Cropped Sensor

Ovládacie prvky

Pri fotení často potrebujeme zachytiť moment presne a hlavne čo najrýchlejšie. Vyššie rady fotoaparátov sa vyznačujú jednoduchším a rýchlejším ovládaním a väčším množstvom funkcií. Majú viac ovládacích prvkov, čiže gombíkov, nastavovacích krúžkov alebo programovateľných tlačidiel, vďaka čomu dokážeme nastaviť väčšie množstvo parametrov veľmi rýchlo a hlavne bez toho, aby sme museli otvoriť menu a nastavovať ich tam. To je veľmi výhodné najmä pri fotení detí alebo spoločenských udalostí, kde sa môžu podmienky meniť naozaj dynamicky a my si potrebujeme rovnako rýchlo nastaviť fotoaparát, aby nám nič dôležité neuniklo.

ovládacie prvky

Výklopný a sekundárny displej

Veľmi výhodné je, pokiaľ má telo fotoaparátu k dispozícií výklopný displej. Pri zrkadlovkách síce väčšinu času používame optický hľadáčik, ale každá zrkadlovka má možnosť fotiť aj v režime živého náhľadu, kedy sa nám scéna zobrazuje na displeji. Výklopný displej môže byť teda veľmi užitočný pokiaľ potrebujeme fotiť z veľkého nadhľadu alebo podhľadu a fotiť cez hľadáčik by bolo komplikované. Zrkadlovka budevšak v režime fotenia cez displej fotiť omnoho pomalšie a pomalšie bude aj zaostrovanie. Existujú 2 typy výklopných displejov. Prvý typ sa dokáže vyklápať len smerom hore alebo dole, pričom druhý typ je upevnený na ľavej strane na kĺbiku a môžeme ho vyklopiť a ľubovoľne natáčať. Druhý typ je výhodnejší, pretože nám umožňuje vidieť na displej aj pri pohľade spredu, napríklad pri fotení selfie.

Výklopný- sekundárny-displej

Vyššie modely zrkadloviek disponujú aj malým stavovým displejom umiestneným na pravej hornej strane tela. Na tomto displeji sa nám zobrazujú všetky potrebné údaje ku fotografovaniu, ako napríklad čas uzávierky, clona, ISO, režim ostrenia, režim merania expozície, expozimeter, zvyšná kapacita batérie a pamäte a ďalšie. Jedná sa o pasívny čiernobiely displej podobný displejom na kalkulačkách. Displej v podstate nespotrebúva žiadnu energiu vďaka čomu výrazne znižuje energetickú spotrebu fotoaparátu a tiež šetrí oči. Normálny displej je jedným z najväčších spotrebičov energie a navyše pri fotení v tmavých podmienkach alebo v úplnej tme veľmi oslňuje fotografa. Preto je sekundárny pasívny displej obrovskou výhodou a majú ho všetky poloprofesionálne a profesionálne fotoaparáty. Aj keď sám nesvieti, dá sa použiť za akýchkoľvek podmienok, pretože ma funkciu podsvietenia.Taktiež je lepšie umiestnený a parametre sú na ňom zobrazené prehľadnejšie.

stavový- displej

Maximálne ISO

Ďalším dôležitým parametrom, na ktorý sa bežne pri výbere zrkadlovky zabúda je maximálne ISO. ISO je označenie pre citlivosť senzora na svetlo. Čím nastavíme vyššiu citlivosť senzora, tým viac svetla dokáže zaznamenať a teda dokáže fotiť v tmavších podmienkach alebo pri kratších časoch či vyššej clone. V praxi sa väčšinou používa ISO do hodnoty 3200, prípadne viac na modeloch vyšších rád (najmä fullframe). Každá dnešná zrkadlovka dokáže ísť s hodnotou ISO oveľa vyššie ako 3200, preto mnohý považujú uvádzanie maximálneho ISO len za marketingový ťah, avšak čím vyššie natívne ISO telo ponúka, tým menej šumu bude na fotke viditeľného pri rovnakých hodnotách ISO.Napríklad pri modely Nikon D3200 (základný model zrkadloviek) je použiteľná hodnota maximálne 3200, ale model D7200 (stredná trieda až poloprofesionálny model) dosiahne rovnaké hodnoty šumu až okolo hodnoty 5000 alebo aj vyššie.V kategórií Full-frame fotoaparátov bude šum pri rovnakých hodnotách ešte nižšía to práve vďaka väčším rozmerom senzora.Pozor ale, hodnota 3200 oproti hodnote 6400 nepredstavuje dvojnásobnú citlivosť.ISO predstavuje logaritmickú hodnotu a jednoducho dvojnásobné ISO znamená posun o jeden stupeň, resp. jednu svetelnú stopu.Pre porovnanie telefóny mávajú natívne ISO okolo 800 resp. 1600 (o jeden stupeň ISO) a používajú celú škálu. Pre väčšinu bežných smartfónoch je ISO 800 technický strop a šum je už pri týchto hodnotách veľmi výrazný, fotoaparáty používajú ISO do 3200 prípadne viac pri Full-Frame (zväčša 6400), čo je ale spôsobené rôznymi veľkosťami senzora. Technický strop zrkadlových fotoaparátov sa pohybuje niekde medzi 12 800 pre základné modely až do 102,400 (rozdiel tvorí 3 stupne ISO) pre profesionálne fotoaparáty a pri vlajkových lodiach aj viac.

ISO-citlivosť-porovnanie

Ostriace režimy a ostriace body

Rýchlosť a presnosť ostrenia záleží najmä od použitého objektívu, ale zčasti ostrenie ovplyvňuje aj telo. Najmä však nepriamo a to možnosťou voľby ostriacich režimov a počtom zaostrovacích bodov.

Počet zaostrovacích bodov sa pohybuje od 9 pre najzákladnejšie modely až po 61 vo vyšších kategóriách. Pri ostrení fotoaparát ostrí vždy na konkrétny bod/body a teda vyšší počet ostriacich bodov nám výrazne pomáha pri komponovaní fotografie. Daný bod si môžeme vyberať a väčšie množstvo bodov nám umožňuje naostriť presne tam, kam potrebujeme bez toho, aby sme museli zmeniť kompozíciu fotografie.

Single/cross type ostriace body

Ostriace body môžeme ďalej rozdeliť do dvoch kategórií. Existujú typy single a Cross-type. Ich rozdiel vychádza z rozdielu v technológií merania vzdialenosti, ale pre naše potreby stačí povedať, že ostriace body typu cross-type sú rýchlejšie, presnejšie a dokážu zaostriť aj v situáciách, kedy by single ostriace body už zaostriť nedokázali. Nízke rady fotoaparátov s málo ostriacimi bodmi majú väčšinou len jeden bod typu cross-typeumiestnený v strede a pri telách s väčším množstvom ostriacich bodov sú typu cross-type väčšinou tie v strednej skupine, alebo pri niektorých modeloch (hlavne pre značku Canon) jednoducho všetky. Normálne ostriace body sú tiež spoľahlivé, ale cross-type môžu mať v určitých situáciách výhodu.

autofocus-zrkadloviek-konceptualny-diagram-6D

Ostriace režimy

Každá digitálna zrkadlovka obsahuje režimy jednorazového zaostrenia, kontinuálneho ostrenia a automatickým režimom, ktorý strieda predchádzajúce dva.Vyššie rady fotoaparátov k tomu pridávajú rôzne ďalšie funkcie, najmä do režimu kontinuálneho ostrenia. Najčastejšie ide o funkciu sledovania objektu, či už úplného alebo čiastočného. Úplné sledovanie objektu znamená, že na začiatku pri naostrení umiestnime objekt do ostriaceho bodu a zaostríme a ďalej si fotoaparát bude voliť sám ostriace body tak, aby objekt ostal vždy v ostriacom poly. Čiastočný režim funguje tak, že máme síce vybratý jeden ostriaci bod na ktorý ostríme, ale pokiaľ sa objekt mierne z bodu vychýli, fotoaparát použije ostriace body okolo. Veľkosť okolia sa dá nastaviť a pokiaľ sa objekt vzdiali z tohto okolia, fotoaparát automaticky preostrí na ďalší objekt. Pri lepších modeloch sa dá rovnako nastaviť aj to, po akej dlhej dobe má fotoaparát preostriť, pokiaľ stratí objekt z ostriaceho poľa. Toto je veľmi užitočné najmä v prípade, že vám do ostriaceho poľa na krátku dobu vbehne neočakávaný objekt, na ktorý ostriť nechcete.

Rýchlosť snímania, procesor a buffer

Ďalším parametrom je počet snímkou, ktorý je fotoaparát schopný vytvoriť za sekundu. Nižšie modely fotoaparátov sú pomalšie a väčšinou dokážu za sekundu vytvoriť 3-5 snímkou, pričom vyššie rady tvoria od 6 do 14 snímkou pri vlajkových lodiach. Tento parameter popisuje, ako rýchlo dokáže fotoaparát cvakať pri dlhšom držaní spúšte. V tomto sa jednotlivé telá až tak nerozlišujú, aj keď už rýchlosť o 1 snímok za sekundu viac dokáže spraviť citeľný rozdiel.

Buffer

Rýchlosť záleží od rýchlosti procesora a veľkosti buffera. Buffer slúži ako vyrovnávacia pamäť, kde sa fotografie ukladajú po odfotení a skôr, ako ich fotoaparát uloží na pamäťovú kartu. V praxi sa to prejavuje tak, že po určitom počte odfotených snímok pri nepretržitom fotení sa nám buffer zaplní a na nejaký čas nie je možné zhotoviť ďalšie snímky. Pri nízkych modeloch fotoaparátov sa buffer dokáže zaplniť už pri pár snímkoch, pričom vyššie modely bežne zvládajú aj 100 snímkov JPEG formátu pri vysokej kvalite. Fotoaparáty so slabším bufferom teda nie sú schopné takej rýchlosti fotenia ako fotoaparáty s väčším bufferom.

Procesor

Procesor robí všetky digitálne výpočty vo fotoaparáte a rýchlejší procesor nám zaistí, že sa fotografie budú rýchlejšie ukladať, fotoaparát bude svižnejšie reagovať na pohyby v menu a novšie verzie procesorov tiež prinášajú vylepšené funkcie pri fotení hlavne v oblasti merania farieb, ostrenia a digitálnych funkciách.

Kapacita batérie

Digitálne zrkadlovky používajú svoje vlastné univerzálne akumulátorové batérie rôznych veľkostí. Nižšie modely fotoaparátov používajú menši batérie a vyššie modely zas väčšie.Batérie sú medzi rôznymi telami v rámci jednej veľkosti kompatibilné, pokiaľ ide o fotoaparáty toho istého výrobcu.Typická veľkosť batérie je 1000-2000mAh. Niekedy sa kapacita batérie pre zrkadlové fotoaparáty udáva aj v počte snímkou na jedno nabitie. Toto však  veľmi záleží od spôsobu používania fotoaparátu, pretože snímok odfotený pri 20°C za čas 1/200 sec. vo formáte JPEG spotrebuje menšie množstvo energie ako snímok odfotený pri -5°C za čas 15sec. v niektorom z RAW formátov. Taktiež treba myslieť na to, že jedným z najväčších spotrebičov energie je vo fotoaparáte LCD displej fotoaparátu.

zrkadlovka a batéria

Sloty na pamäťové karty

Parametrom na zváženie môže byť aj počet slotov na pamäťové karty. Najbežnejší typ pamäťovej karty je typ SD resp. SDHC, avšak profesionálne zrkadlovky používajú aj typ CF (compactflash), XQD alebo MicroDrive. Tieto typy kariet sú rýchlejšie a spoľahlivejšie, ale samozrejme aj drahšie. Veľkou výhodou je, pokiaľ má telo fotoaparátu 2 sloty na pamäťové karty, či už 2 na typ SD/SDHC, alebo kombináciu SD a XQD alebo iné. Vtedy je možné buď zapisovať fotografie na obe karty naraz kvôli zálohovaniu, alebo si jednoducho znásobiť celkovú pamäťovú kapacitu.Fotoaparáty taktiež zväčša ponúkajú možnosť zapisovať fotografie na každú kartu v inom formáte, teda na jednu v upravenom komprimovanom JPEG formáte a na druhú v niektorom z RAW formátov.

sloty-pamäťové-karty

Natáčanie videa

Dnešné Digitálne zrkadlovky vynikajú aj v zaznamenávaní videa. Najzákladnejšími parametrami pri videotvorbe je rozlíšenie. Dnes je štandardom rozlíšenie Full HD (1920×1080), ale nižšie rady sú bežne schopné zachytiť video len v rozlíšení HD (1280×720), na druhej strane spektra vlajkové lode dokážu zachytávať video aj v rozlíšení 4K (4096 × 3112).

Druhým dôležitým parametrom pri tvorbe videa je framerate,teda počet snímkou za sekundu. Minimálna hodnota je 24fps, video s nižším fps sa bude javiť sekane. Mnohé digitálne zrkadlovky dnes už ponúkajú rýchlosť 60fps alebo dokonca 120fps, čo nám dáva veľkú výhodu, pokiaľ by sme chceli natáčať spomalené zábery. Pri 60fps môžeme video spomaliť skoro na polovičnú rýchlosť a stále sa bude javiť plynulé a bez sekania.

Niektoré vyššie telá fotoaparátov ponúkajú aj možnosť natáčania do špeciálnych formátov, ktoré sa podstatou približujú RAW formátom. Úplne RAW formáty ale ponúkajú len profesionálne kamery a telá fotoaparátov sa k nim len približujú. Tieto formáty slúžia na to, aby pri následnom post procese video nestratilo kvalitu, pokiaľ upravujeme farby, jas, kontrast, vyváženie bielej a parametre im podobné. Telá fotoaparátov však RAW formáty ponúkajú len veľmi zriedka a aj to nejde o úplné RAW formáty, pretože nedovoľujú úpravy v plnej miere, ale len pre niektoré parametre.

back to menu ↑

Rôzne funkcie zrkadloviek, čo ich robia ešte dokonalejšími

Všeobecne platí, že vyššie modely fotoaparátov nám ponúknu väčšiu škálu funkcií a tiež možnosť nastaviť mnohé parametre presnejšie, ako pri lacnejších modeloch. Medzi takéto funkcie patrí napríklad režim intervalového snímania,Wifi, NFC a bluetooth, bracketing, možnosť viacnásobnej expozície a pod. Intervalové snímanie, viacnásobná expozícia a bracketing sú v princípe veľmi podobné funkcie, ale každá z nich je určená na mierne iné účely, preto si rozdiel vysvetlíme.

Bracketing

Bracketing vo fotografií pomenúva skôr techniku ako režim fotografovania, ale niektoré fotoaparáty na to majú prispôsobenú funkciu. Ide o techniku kedy fotograf vyhotoví viaceré fotografie s rôznou kompozíciou, ale rôznymi nastaveniami. Výsledkom je séria fotografií, ktoré majú rôzny jas. Následne sa digitálne spoja do jednej fotografie, aby sme dostali vyvážený snímok. Z nadexponovanej (presvetlenej) fotografie sa vyberú tmavšie miesta a z podexponovanej fotografie sa vyberú zas svetlejšie miesta. Výsledkom je jeden snímok s extrémne vysokým dynamickým rozsahom, čiže fotografia, kde sú jasne viditeľné aj svetlé aj tmavé časti. Takéto spájanie fotografií je samozrejme možné aj v post-proces programoch ako napríklad Adobe Photoshop, avšak táto funkcia nám uľahčuje samotné vyhotovenie fotografií, pretože si dopredu môžeme nastaviť, koľko fotografií a s akým expozičným posunom chceme vyhotoviť.

Bracketing

Intervalové snímanie

Intervalové snímanie ponúka možnosť nechať fotoaparát fotiť ten istý záber pri rovnakých nastaveniach po dlhšiu dobu v predom nastavených intervaloch.Čize nastavíme koľko fotografií má fotoaparát vykonať a ako často má fotografiu vyhotoviť. Intervalové snímanie slúži najmä na vyhotovovanie timelapse videí. Výsledkom je teda časozberné video, v ktorom môžeme veľmi zrýchlene pozorovať inak pomalé javy, ako napríklad pohyb oblakov alebo hviezd na oblohe, či zrýchlený pohyb ľudí a áut na ulici. Dnešné zrkadlové fotoaparáty však neponúkajú aj následné vyhotovenie videa, ale len samotné vyhotovenie fotografií. Preto je potrebné fotografie neskôr spracovať v niektorom s programov určených na strihanie videí.

Viacnásobná expozícia

Viacnásobná expozícia je podobná technika a funkcia ako bracketing, avšak nejde o viacnásobné odfotenie rovnakej scény pri rôznych nastaveniach, ale o odfotenie úplne rôznych scén, ktoré potom fotoaparát následne spojí do jednej fotografie. Výsledkom sú potom sú potom zaujímavé fotografie, ktoré by inak nebolo možné vyhotoviť. Takéto spájane je samozrejme vždy možné aj programoch ako napríklad Adobe Photoshop a bez použitia tejto funkcie, ale pokiaľ fotoaparát ponúka funkciu viacnásobnej expozície, výsledkom bude už samotná pospájaná fotografia, ktorá nepotrebuje ďalšie spracovanie.

Viacnásobná expozícia

Wi – Fi

Vstavaný wifi systém je medzi fotoaparátmi pomerne nová záležitosť a preto ho nájdeme len u novších modelov. Je určený najmä na rýchle sťahovanie fotiek a vzdialené ovládanie. Vďaka wifi systému je možné si prehliadať fotografie priamo v našom telefóne a tiež umožňuje rýchle stiahnutie fotografií, čo je veľmi užitočné, pokiaľ fotíme napríklad na spoločenskej udalosti a potrebujeme jednu alebo viac fotografií zdieľať na sociálnych sieťach alebo ich niekomu odoslať v reálnom čase. Všetko je možné cez telefónnu aplikáciu, ktorá tiež slúži na vzdialené ovládanie fotoaparátu. Cez wifi je možné prenášať aj obraz priamo na displej telefónu (podobne ako pri režime živého náhľadu) a tiež na diaľku vyhotoviť fotografiu, čo je veľmi užitočné napríklad pokiaľ fotíme spoločnú fotku zo statívu a tiež by sme chceli na danej fotke byť.

wifi_gps_nfc

back to menu ↑

Dôležité parametre objektívu zrkadlovky

Na kvalitu výslednej fotografie vplýva ako telo fotoaparátu, tak aj objektív. Objektív ovplyvňuje najmä ostrosť fotografie a samotnú rýchlosť ostrenia, alebo hĺbku ostrosti. Vo všeobecnosti platí, že je lepšie mať kvalitný objektív a priemerné telo, ako naopak.Od objektívu tiež záleží, akú minimálnu hodnotu clony bude možné použiť.Objektív ovplyvňuje aj výsledné farby a kontrast fotografie, aj keď tieto dva aspekty záležia skôr od tela fotoaparátu. Výhodou pri kúpe objektívu je, že objektívy sú vždy pomenované podľa parametrov, ktoré ponúkajú a teda väčšina parametrov je uvedených už priamo v názve. Na druhej strane pre správne pochopenie názvu je potrebné parametrom rozumieť, preto si ich jeden po druhom vysvetlíme. Názov objektívu vždy je vždy uvedený vo forme: Výrobca, značka pre interné/externé ostrenie, typ bajonetu, ohnisková vzdialenosť, clona, ďalšie označenia. Každý výrobca používa vlastné skratky pre dané parametre (okrem zoomu a clony). My sa zameriame najmä na hlavných výrobcov Nikon a Canon a okrajovo aj na Sigma a Tamron.

objektív -1

Výrobca

Značka výrobcu je dôležitý údaj, pretože objektívy od Canonu nebudú pasovať na Nikon či Sony telá a naopak. Ak sa jedná o ďalších výrobcov, ako napríklad Tamron, Sigma, Fuji a podobne, títo vždy ponúkajú objektív osobitne pre každého výrobcu a objektívy sa môžu líšiť aj v cene. Objektívy určené na Canon sú napríklad bežne lacnejšie ako tie určené na Nikon a to aj o desiatky eur. Pokiaľ by sme silou mocou chceli napojiť napríklad Canon objektív na Sony telo, je to možné pomocou medzikrúžkov, ale tiež nie v každej situácií a väčšinou to prináša rôzne obmedzenia a stratu kvality.

Označenie interného/externého ostrenia

Väčšina dnešných objektívov má ostriaci motorček vstavaný priamo v objektíve, ale pri starých objektívoch bolo bežné, že ostriaci motorček nemali a vtedy bolo automatické ostrenie možné len s telom, ktoré podporovalo externé ostrenie. Ide však skôr o prežitok a Canon, Tamron ani Sigma tento údaj na objektívoch už ani neuvádzajú a pri značke Nikon býva označený ako AF (autofocus)alebo AF-S (autofocuswithsilentwavefocus motor). Pri kúpe objektívu vyrobených v poslednom desaťročí je vo veľkej väčšine prípadov ostriaci motorček súčasťou objektívu a externé ostrenie je už skôr rarita. Preto ide skôr o informatívny údaj, ktorému nemusíme venovať veľkú pozornosť.

Ohnisková vzdialenosť

Ohnisková vzdialenosť je údaj, ktorý určuje vzdialenosť optického stredu objektívu (kde lúče svetla konvergujú, aby vytvorili ostrý obraz na svetlocitlivom senzore) od roviny samotného senzora a určuje sa pri tzv. zaostrení na nekonečno a určuje sa v milimetroch. Väčšie hodnoty ohniskovej vzdialenosti predstavujú menší zorný uhol objektívu a teda väčšie priblíženie. Podľa ohniskovej vzdialenosti sa objektívy delia na 2 najzákladnejšie kategórie a to pevné (single/prime) a zoom objektívy.

objektívy

Pevné objektívy sú také, s ktorými nie je možné meniť ohniskovú vzdialenosť, čiže približovať alebo odďaľovať. Takéto objektívy mávajú zväčša nižšie minimálne clonové čísla a ponúkajú ostrejšie zábery, ale na druhej strane zvyknú aj pomalšie ostriť. Podľa označenia ich spoznáme tak, že majú ohniskovú vzdialenosť uvedenú len jedným číslom (napríklad 35mm)

Objektívy s premenlivým ohniskom nám umožňujú približovať a odďaľovať snímanú scénu a teda meniť zorný uhol. Ponúkajú teda väčšiu variabilitu pri fotení a tiež sa vyznačujú rýchlejším ostrením, čo ale nemusí byť pravda pri lacných modeloch.

Typy objektívov podľa ohniskovej vzdialenosti

Objektívy podľa ohniskovej delíme objektívy na Ultraširoké(11-20mm), širokouhlé (20-35mm) , štandardné (35-70mm) , krátke teleobjektívy (85-135mm), teleobjektívy (135-300mm) a extrémne teleobjektívy (300 a viac mm)

Ultraširoké objektívy

Sú to objektívy s ohniskovou vzdialenosťou 11-20mm a ponúkajú zorný uhol 114°-94°. Používajú sa najmä pri fotení prírody a architektúry, alebo v interiéroch kde nie je dostatok miesta. Ultraširkoé objektívy však skresľujú proporcie objektov.

Širokohulé objektívy

Objektívy s ohniskovou vzdialenosťou 20-35mm a ponúkajú zorný uhol 94°-63°. Používajú sa tiež na fotografovanie prírody alebo architektúry a obľubujú ich aj reportérnyfotografi, ktorí nepotrebujú snímať extrémne široké zábery. Širokouhké objektívy stále skresľujú proporcie objektov, aj keď v menšej miere ako ultraširoké objektívy.

Štandardné objektívy

Tieto objektívy majú objektívy s ohniskovú vzdialenosť 35-70mm a ponúkajú zorný uhol 63°-34°. Používajú sa na bežné fotenie a sú vhodné, pokiaľ chceme zachovať perspektívu akú poskytuje naše oko.

Krátke teleobjektívy

Sú objektívy s ohniskovou vzdialenosťou 85-135 mm a ponúkajú zorný uhol 28°-18°. S obľubou sa používajú pri fotení prírody a výrezov z krajiny, detailov, či fotenie portrétov.Taktiež umožňujú pracovať s ľuďmi v prirodzenej vzdialenosti, kedy nie sme príliš blízko ani príliš ďaleko. Ak majú tieto objektívy veľkú svetelnosť (malé clonové číslo), umožňujújednoducho pracovať s hĺbkou ostrosti a pekne rozostriť pozadie za fotografovaným objektom.

Teleobjektívy

Majú ohniskovú vzdialenosť 135-­300 mm s uhlom záberu 18-­8°.Môžeme vďaka nim priblížiť vzdialené predmety či už v krajinárskej fotografii, fotografii športu alebo v reportáži. Používajú sa aj na tvorbu portrétov, avšak musíme myslieť na to, že budeme stáť od danej osoby vo väčšej vzdialenosti.

Extrémne teleobjektívy

Ich ohnisková vzdialenosť 300 mm a viac s uhlom záberu 8°. Používajú sa na fotografovanie zvierat v prírode, alebo športovcov. Vyznačujú sa extrémnym priblížením, ktoré umožňuje zachytiť zvieratá v prírode z väčších vzdialeností alebo efektívne zachytiť športovcov pri športe bez toho, aby sme museli stáť na ihrisku a rušiť ich pri aktivite.

objektívy-ohnisková-vzdialenosť

Clonové číslo

Clonové číslo sa uvádza vždy za označením ohniskovej vzdialenosti ako F/(číslo). Pokiaľ je uvedený interval, napríklad F/3.5-5.6 znamená to, že minimálne clonové číslo sa zmenšuje od použitého ohniska. V uvedenom príklade by F/3.5 platilo pre minimálnu ohniskovú vzdialenosť a F/5.6 pre maximálnu ohniskovú vzdialenosť. Pri používaní rôznych ohniskových vzdialeností v rámci toho, čo objektív ponúka sa bude clonové číslo upravovať automaticky a telo fotoaparátu nám nedovolí použiť nižšie číslo, ako je možné pre danú ohniskovú vzdialenosť. Pokiaľ však budeme mať nastavené clonové číslo vyššie ako je dané minimum, nič sa nedeje a telo nám clonové číslo nebude meniť.

Objektívy s pevnou ohniskovou vzdialenosťou mávajú výrazne nižšie clonové čísla a ich hodnoty sa pohybujú v rozpätí zhruba f/1.2 až f/2.8. Pri extrémnych teleobjektívoch bývajú tieto čísla vyššie (f/4 až f/5.6), pretože clonové číslo záleží aj od ohniskovej vzdialenosti, čo vychádza z fyzikálnej podstaty clony.
Objektívy s variabilnou ohniskovou vzdialenosťou mávajú pre svoju zložitejšiu konštrukciu vyššie clonové čísla, ktoré sú ako sme už spomínali často variabilné. Existujú ale aj objektívy, pri ktoré sú schopné si udržať rovnaké clonové číslo v celej škále ohniskovej vzdialenosti a vtedy sa clonové číslo udáva len jednou hodnotou. Keďže je to však technicky zložitejšie, takúto vlastnosť mávajú skôr profesionálne objektívy. Bežné hodnoty clony pri objektívoch s variabilnou ohniskovou vzdialenosťou sa pohybujú od f/2.8 pre profesionálne objektívy až po f/5.6, čo býva minimálna hodnota clony na hornom konci ohniskovej vzdialenosti pri bežných modeloch objektívov.

Clonové číslo je parameter, ktorý popisuje akým veľkým prierezom objektívu bude svetlo prechádzať cez objektív. Súvisí to s fyzikálnymi javmi spojenými s optikou, ale pre účely fotografovania nám stačí vedieť pár základných faktov. Clonové číslo ovplyvňuje najmä hĺbku ostrosti a množstvo svetla, ktoré dopadne na senzor a to nasledovne:

  1. Menšie clonové číslo znamená, že svetlo putuje väčším prierezom a teda na senzor dopadá viac svetla a umožňuje nám tak fotiť v horších svetelných podmienkach, alebo pri kratších časoch
  2. Menšie clonové číslo spôsobí, že výsledná fotografia bude mať menšiu hĺbku ostrosti. Hĺbka ostrosti je hĺbková vzdialenosť od zaostreného bodu, v ktorej môžeme fotografiu považovať na ostrú. Hĺbka ostrosti ale nezáleží len od clony, ale aj od ohniskovej vzdialenosti, vzdialenosti v ktorej sa nachádza objekt na ktorý ostríme a aj od vzdialenosti ostatných objektov pred a za objektom, na ktorý je naostrené. Menšia hĺbka ostrosti znamená, že pozadie za fotografovaným objektom bude viac rozmazané.
  3. Každý objektív má určitú hodnotu clonového čísla, kedy bude fotografia celkovo najostrejšia. To neznamená, že bude mať najväčšiu hĺbku ostrosti, ale že pri danej clone bude objekt, na ktorý ostríme najostrejší. Pri väčšine objektívov sa táto hodnota pohybuje niekde zhruba okolo hodnôt f/4 a f/5.6. Tento údaj sa väčšinou neuvádza priamo v parametroch, ale dá sa o ňom dočítať v recenziách na konkrétny model objektívu.
  4. Veľké clonové čísla sa používajú v prípade, že požadujeme, aby bola celá fotografia ostrá, napríklad pri fotení krajiny. Dôležité je však, aby clonové číslo nebolo príliš vysoké, pretože vtedy sa viac prejavujú optické chyby objektívu, drobné škrabančeky a prach. Ideálne je používať clonové číslo zhruba do hodnoty f/11 až f/16. Väčšie clonové číslo nám potom už aj tak nepomôže. Tento údaj sa tiež objavuje hlavne v recenziách na daný model objektívu, kde sa uvádza, do akej hodnoty clony objektív neprejavuje optické chyby, alebo sa z tohto dôvodu predstavujú fotografie toho istého objektu pri rôznych clonových číslach na porovnanie.

clonové-čísla

Počet lamiel  clony

S clonou a clonovým číslom sa v parametroch objektívu udáva aj počet lamiel clony. Tento parameter vplýva na kvalitu rozmazania pozadia. Viac lamiel znamená, že pozadie nám bude rozmazávať jemnejšie a výsledný efekt bude „maslovejší“ a teda krajší. Počet lamiel teda ovplyvňuje kvalitu „Bokeh-u“, čo je pomenovanie pre tvar a rozmazanie pozadia.

počet- lamiel-clony

Full-frame alebo APS-C objektív

Rozdiel medzi telami s Full-frame a APS-C senzormi sme si vysvetlili vyššie a tento rozdiel musíme brať do úvahy aj pri výbere objektívu. Objektív na APS-C senzor totiž nebude možné použiť na full-frame tele.Na fotografií by sa objavil silný čierny kruh po obvode, pretože svetlo prechádzajúce objektívom by neosvetlilo celú plochu senzora. Naopak objektív určený na Full-frame telo je možné použiť na telo s APS-C (crop) senzorom, ale musíme rátať s 1.6x násobným priblížením, pretože objektív je stavaný na to, aby osvetlil 1.6x väčší senzor. Okrem toho používanie Full-frame objektívov na crop-senzor telách nemá žiadne iné účinky a dokonca sa vyhneme optickým chybám, ktoré objektívy bežne spôsobujú po okrajoch fotky, ako napríklad Vinetácia alebo mierny pokles ostrosti, keďže svetlo s okraju objektívu na senzor nedopadá.

FullFrame sa používa zaužívanou značkou FX a crop senzor zas DX. Na objektívoch tento parameter rôzny výrobcovia označujú odlišne a to nasledovne:

  • Nikon používa DX pre crop-senzor, ak ide o FX objektív, značku neuvedie.
  • Canon rozlišuje EF pre fullframe a EF-S pre crop senzor objektívy (S vnázve označuje „smallcircle“).
  • Tamronpoužíva „Di“ pre fullframe a „Di II“ pre crop-senzor objektívy.
  • Sigma používa len označenie „DC“ pre crop-senzor objektívy a podobne ako Nikon, pri objektívoch určených pre Fullframe (a teda aj crop senzor APS-C) označenie jednoducho neuvedie.

Iné označenia

Ostatné označenia v názve pomenúvajú rôzne technické vlastnosti objektívu a líšia sa podľa výrobcov. Označenia sa líšia pretože dané prvky sú pomenované podľa rôznych technológií používaných u jednotlivých výrobcov. Ukážeme si teda prehľad pár základných označení podľa rôznych výrobcov. Označenia sa môžu meniť alebo pribúdať s každou novou generáciou objektívu, preto pokiaľ sa v názve vyskytne nejaké iné označenie, najľahšie sa o ňom dočítame priamo na stránkach výrobcu, alebo na tejto stránke. My si uvedieme najzákladnejšie označenia.

Stabilizácia obrazu – moderné objektívy sú schopné do určitej miery stabilizovať obraz, čo je veľmi nápomocné hlavne ak fotíme priamo z ruky a nie zo statívu. Stabilizáciu symbolizujú skratky:

  • VR (vibrationreduction)pre Nikon,
  • IS (image stabilizer)pre Canon,
  • VC(vibrationcompensation) pre Tamron
  • OS (opticalstabilizer) pre Sigmu

Vylepšený motorček ostrenia – nové generácie objektívov používajú výkonnejšie a presnejšie motorčeky ostrenia, ktoré výrobcovia tiež označujú v názvoch objektívov. Používajú skratky:

  • AF-S (Silentwave motor) pre Nikon
  • USM (ultrasonic motor) pre Canon
  • USD (ultrasonicsilentdrive) pre Tamron
  • HSM (hyper-sonic motor) pre Sigmu

Špeciálny predný element (predné sklo) – výrobcovia používajú špeciálne typy skla na niektoré šošovky objektívu, aby zaručili vyššiu optickú kvalitu obrazu. Z tohto dôvodu sú mnohí fotografi odporcami lacných UV filtrov, ktoré sa nasádzajú pred prednú šošovku.

  • ED (extra-lowdispersion)AS (aspherical element), pre Nikon
  • UD (Ultra-lowdispersion), AL (aspherical) DO (diffractiveoptics) pre Canon
  • LD (lowdispersion)AD (anomalousdispersion), HID (High Index Dispersion)
  • APO (apochromatic), ASP (aspherical)

Označenie pre profesionálne série používajú len niektorí výrobcovia na označenie svojich high-end modelov.

  • L (luxury) pre Canon a objektívy sa vyznačujú červeným prúžkom v prednej časti objektívu
  • Nikon takéto označenie nepoužíva, ale high-end objektívy sa vyznačujú zlatým prúžkom v prednej časti objektívu
  • SP (super performance) pre Tamron
  • ART pre Sigmu


back to menu ↑

Cenové kategórie

Pri výbere zrkadlovky sa môže stať, že najdôležitejším parametrom aj tak bude váš rozpočet. Pri zrkadlovkách viac ako pri inej elektronike platí, že s rastúcou cenou rastie aj kvalita. Základné modely zrkadloviek začínajú v cenách okolo 400€ za set telo+objektív. Už tieto fotoaparáty budú pre vás pravdepodobne znamenať posun voči kompaktu, avšak stále nemôžeme očakávať zázraky. Výraznejší posun môžeme očakávať pri vyšších radách amatérskych fotoaparátov a poloprofesionálnych fotoaparátoch, ktoré sa zväčša pohybujú v cenách od 600€ do 1000€. Tieto fotoaparáty nám ponúknu lepší obrazový výstup, viac ovládacích prvkov a pribudnú aj zaujímavé funkcie. Najvýraznejší rozdiel však môžeme pozorovať pri prechode z fotoaparátu, ktorý ma crop-senzor na fotoaparát s frame senzorom. Okrem veľkého rozdielu v obrazovej kvalite čo sa týka počtu farieb, dynamického rozsahu a šumu, fullframe fotoaparáty ponúkajú aj omnoho menšiu hĺbku ostrosti pri rovnakých nastaveniach, čo naše fotografie posunie výrazne dopredu. Fullframe fotoaparáty sa už ale považujú za profesionálne fotoaparáty a ich cena začína niekde okolo 1300€ za telo bez objektívu. Zároveň však na full-frame telo budeme potrebovať aj vhodný objektív určený na full-frame a tie sa vyskytujú tiež skôr v profesionálnych radách.

zrkadlovky-peniaze

back to menu ↑

Konečný verdikt

Vybrať si digitálnu zrkadlovku podľa parametrov môže byť pomerne náročné a preto za najlepší postup považujeme najskôr si určiť cenový strop, potom v rámci cenovej kategórie vybrať 2 favoritov a porovnať ich pomocou recenzií. Väčšinou dospejete k tomu, že budete porovnávať model od Nikonu proti modelu od Canonu a keď si vyberiete značku, bude otázka či si vybrať novší model alebo starší. To už záleží od vás a od vašich požiadaviek. Výber objektívu tiež záleží od toho, na aké účely sa chystáte fotoaparát používať, ale pamätajte na to, že sa viac oplatí lepší objektív a slabšie telo, ako naopak. Pri výbere tela sa zamerajte najmä na obrazovú kvalitu a samy pre seba si zvážte, či potrebujete viac ovládacích prvkov, viac funkcií a či sa chystáte fotiť v exteriéroch alebo využijete vyššiu citlivosť senzora pri fotení v interiéry. Objektív odporúčame tiež vyberať samostatne, najmä podľa účelu, na ktorý sa ho chystáte použiť.

Zrkadlovka používanie

Dúfame, že vďaka tomuto návodu budete rozumieť všetkým parametrom, ktoré výrobcovia poskytujú a tiež budete mať lepšiu predstavu o tom, aký fotoaparát je vhodný práve pre Vás!

Zrkadlovky
Ohodnoťte článok