Najlepšie autobatérie 2024

  • Ušetrite si peniaze a nervy pri výbere najvhodnejšej autobatérie.
  • Zvoľte si na základe rozmeru, kapacity, technických parametrov a pomeru cena/kvalita.
  • Zistite, kde sa dá kúpiť najlacnejšie.

Autobaterie-bez-pozadí

Víťazi testu:

Dĺžka 207 mm │ Výška pod 190 mmDĺžka pod 242 mm │ Výška 190 mmDĺžka 242 mm │ Výška pod 190 mm Dĺžka 242 mm │ Výška 190 mm Dĺžka 278–315 mm │ Výška 190 mm Dĺžka 353 mm │ Výška 190 mm
Varta Silver Dynamic Exide Premium Varta Blue Dynamic Exide Start-Stop EFB Varta Silver Dynamic
AGM
Bosch S4
95%
97%
96%
95%
94%
96%
Zistiť cenu

Naša recenzia

Zistiť cenu

Naša recenzia

Zistiť cenu

Naša recenzia

Zistiť cenu

Naša recenzia

Zistiť cenu

Naša recenzia

Zistiť cenu

Naša recenzia

  • Silné štarty aj v zime
  • Veľmi dlhá životnosť
  • Ochrana proti hlbokému vybitiu
  • Carbon Boost 2.0
  • Dobrý pomer cena/výkon
  • Dobre naštartuje aj v zime
  • Technológia PowerFrame
  • Odolnosť voči korózii
  • Odolnosť proti hlbokému vybitiu
  • Vhodná pre systém Start-Stop
  • Vhodná do extrémnych podmienok
  • Rýchlo sa nabíja
  • Vhodná pre štart/stop systémy
  • Vhodná pre brzdnú rekuperáciu
  • Technológia PowerFrame
  • Technológia PowerFrame
  • Menšie samovybíjanie
  • Dostatočný štartovací prúd
  • Nie je určená pre systémy štart/stop
  • Nie je určená pre brzdnú rekuperáciu
  • Nie je vhodná pre systémy štart/stop
  • Vyššia cena vzhľadom na vybavenie a funkcie
  • Nehodí sa pre systémy štart/stop
  • Žiadne sme nenašli
  • Vyššia cena
  • Nie je určená pre štart/stop systémy

Úvod

Automobily sú dnes úplne bežnou súčasťou osobného aj profesijného života. Málokto si dokáže predstaviť život bez automobilu. Sú to veľkí pomocníci, ale aby dobre slúžili, je tiež potrebné dobre sa o ne starať. Kvalitu jednej z dôležitých súčiastok, bez ktorej nikam nedôjdete, môžete veľmi výrazne ovplyvniť – jedná sa o autobatériu. Pripravili sme preto pre vás test najlepších autobatérií 2024, ktoré môžete na našom trhu kúpiť. Pri tomto type tovaru sa určite oplatí zainvestovať a kúpiť drahšiu autobatériu, samozrejme však aj s ohľadom na parametre vášho auta. Vysvetlíme si prečo.

späť do menu ↑

Rozdelenie autobatérií podľa veľkosti batérie

V rámci autobatérií sme zvolili ich triedenie podľa veľkosti batérie. Pre výber autobatérií je to podľa nás najrozumnejší spôsob triedenia. Predsa len, každý má vo svojom aute presne vyhradený priestor na autobatériu, a ten sa zväčšiť skrátka nemôže. Všetky ďalšie podstatné parametre sú uvedené v tabuľke, aby ste vybrali skutočne tú najlepšiu pre vaše auto.

Rozmery sú veľmi podstatné parametre pri výbere autobatérie. Preto sme podľa nich rozdelili autobatérie v našom teste. Skrátka, každý automobil má rozmery presne dané. Do priestoru autobatérie tak väčšiu proste nedáte, ani keby ste sa ako snažili. Preto je potrebné brať rozmery vážne. Máte hneď niekoľko možností, ako zistiť ideálne rozmery pre vašu autobatériu. Jednou z možností je priestor v motore skrátka zmerať. Druhou možnosťou je nákup podľa starej a už vyslúžilej batérie. Niektoré automobily majú tieto rozmery uvedené tiež v manuáli, čo by vám uľahčilo mnoho práce.

späť do menu ↑

Test autobatérií s dĺžkou 207 mm a výškou pod 190 mm

Tieto autobatérie sa najčastejšie dávajú do automobilov staršej výroby s menšou energetickou náročnosťou. Nestretnete sa tu s podporou štart/stop systému, ani väčšími celkovými kapacitami. Na druhej strane, staršie vozidlá toto nepotrebujú.

PoradieNáhľadNázovHodnotenieKapacitaŠtartovací prúdNapätieDĺžka/výškaCena
1. Varta Silver Dynamic
54 Ah 530 A 12 V 207/190 mm Zistiť cenu

Naša recenzia

2. Varta Blue Dynamic
44 Ah 440 A 12 V 207/175 mm Zistiť cenu
3. Exide Premium
47 Ah 450 A 12 V 207/175 mm Zistiť cenu
4. Bosch S5
52 Ah 520 A 12 V 207/175 mm Zistiť cenu
5. Bosch S3
41 Ah 360 A 12 V 207/175 mm Zistiť cenu

späť do menu ↑

Víťaz testu: Varta Silver Dynamic

Bezúdržbová: Áno | Kapacita: 54 Ah | Štartovací prúd: 530 A | Napätie: 12 V | Pólovanie: Pravé | Výška: 190 mm | Dĺžka: 207 mm | Šírka: 175 mm | Hmotnosť: 12,38 kg | Pre štart/stop systémy: Nie | Pre brzdnú rekuperáciu: Nie

Výhody

Silné štarty aj v zime Veľmi dlhá životnosť Ochrana proti hlbokému vybitiu

Nevýhody

Nie je určená pre systémy štart/stop Nie je určená pre brzdnú rekuperáciu

Varta Silver Dynamic je veľmi vhodná pre autá, ktoré majú väčšiu energetickú náročnosť. Bohužiaľ ale nie je vhodná pre autá, ktoré majú štart/stop systém, prípadne disponujú brzdnou rekuperáciou. Spoľahnúť sa však môžete na vysoký štartovací výkon 530 A, ktorý zaistí bezproblémový štart aj v zime. Výroba batérie prebieha za prísnych noriem, takže sa môžete spoľahnúť na kvalitu spracovania ale tiež na to, že výroba prebehla v súlade so životným prostredím.

Zistiť cenu

Výhodou je, že Varta Silver Dynamic disponuje aj ochranou proti hlbokému vybitiu, ktoré by znemožňovalo ďalšie nabíjanie, prípadne prevádzku akumulátora. Ten je celkom bezúdržbový, pri výrobe bolo pridané aj kalcium, ktoré práve zaisťuje lepší štartovací výkon. Oproti iným typom na trhu disponuje táto batéria ozaj dlhou životnosťou, takže nebude potrebné ju za pár rokov prevádzky zase meniť.

Varta logo

späť do menu ↑

Test autobatérií s dĺžkou pod 242 mm a výškou 190 mm

Aj tieto autobatérie sú skôr vhodné do starších vozidiel, ktoré nemajú vysoké nároky na celkovú kapacitu alebo na štartovací prúd. Logicky potom nie sú vhodné do vozidiel so systémami štart/stop či brzdnou rekuperáciou.

PoradieNáhľadNázovHodnotenieKapacitaŠtartovací prúdNapätieDĺžka/výškaCena
1. Exide Premium
53 Ah 540 A 12 V 207/190 mm Zistiť cenu

Naša recenzia

2. Bosch S4
52 Ah 470 A 12 V 207/190 mm Zistiť cenu
3. Excide Excell
50 Ah 450 A 12 V 207/190 mm Zistiť cenu
4. Bosch S3
45 Ah 400 A 12 V 207/190 mm Zistiť cenu
5. Exide Classic
44 Ah 360 A 12 V 207/190 mm Zistiť cenu

späť do menu ↑

Víťaz testu: Exide Premium

Bezúdržbová: Áno | Kapacita: 53 Ah | Štartovací prúd: 540 A | Napätie: 12 V | Pólovanie: Pravé | Výška: 190 mm | Dĺžka: 207 mm | Šírka: 175 mm | Hmotnosť: 13 kg | Pre štart/stop systémy: Nie | Pre brzdnú rekuperáciu: Nie

Výhody

Technológia Carbon Boost 2.0 Dobrý pomer cena/výkon Dobre naštartuje aj v zime

Nevýhody

Nie je vhodná pre systémy štart/stop

Exide Premium je ideálnym akumulátorom aj pre vozidlá s bohatou elektrovýbavou. Výkon je postačujúci na to, aby ste bezproblémovo naštartovali aj v zime. Vďaka inovatívnej technológii Carbon Boost 2.0 si môžete byť istí tým, že vám táto batéria ponúkne skutočne dlhú životnosť, no predovšetkým rýchlejšie dobíjanie. Nebudete teda nútení ju po pár mesiacoch prevádzky opäť meniť za nový akumulátor.

Zistiť cenu

Výhodou je, že Exide Premium je celkom bezúdržbová, takže nepotrebujete nič kontrolovať či dolievať. Poskytuje aj dobrý pomer cena/výkon, takže za svoje peniaze dostanete zodpovedajúcu autobatériu do svojho auta. Myslite samozrejme na to, že tento typ batérie nie je vhodný pre automobily, ktoré disponujú štart/stop systémom, prípadne majú brzdnú rekuperáciu. Batéria by sa veľmi rýchlo zničila.

 

späť do menu ↑

Test autobatérií s dĺžkou 242 mm a výškou pod 190 mm

Tieto autobatérie sa vyznačujú vyššou kapacitou a tiež dobrým štartovacím prúdom. Je to dané predovšetkým faktom, že sa umiestňujú predovšetkým do novších vozidiel. Aj napriek tomu sa tu nestretnete s podporou systému štart/stop.

PoradieNáhľadNázovHodnotenieKapacitaŠtartovací prúdNapätieDĺžka/výškaCena
1. Varta Blue Dynamic
60 Ah 540 A 12 V 242/175 mm Zistiť cenu

Naša recenzia

2. Exide premium
61 Ah 600 A 12 V 242/175 mm Zistiť cenu
3. Bosch S5
61 Ah 600 A 12 V 242/175 mm Zistiť cenu
4. Excide Excell
60 Ah 520 A 12 V 242/175 mm Zistiť cenu
5. Master-Spor
61 Ah 550A 12 V 242/175 mm Zistiť cenu

späť do menu ↑

Víťaz testu: Varta Blue Dynamic

Bezúdržbová: Áno | Kapacita: 60 Ah | Štartovací prúd: 540 A | Napätie: 12 V | Pólovanie: Pravé | Výška: 175 mm | Dĺžka: 242 mm | Šírka: 175 mm | Hmotnosť: 13,89 kg | Pre štart/stop systémy: Nie | Pre brzdnú rekuperáciu: Nie

Výhody

Technológia PowerFrame Odolnosť voči korózii Odolnosť proti hlbokému vybitiu

Nevýhody

Nehodí sa pre systémy štart/stop

Varta Blue Dynamic je ideálnou batériou pre autá, ktoré nedisponujú systémom štart/stop, prípadne ani brzdnou rekuperáciou. Tento rad je ale vysoko spoľahlivý a vodičom ponúkne predovšetkým dobrý štartovací výkon, ktorý je dostatočný pre väčšinu konvenčných vozidiel s priemernými nárokmi na elektrický prúd. Výhodou je, že sa akumulátor pomerne rýchlo nabíja. Disponuje aj zvýšenou odolnosťou voči korózii či hlbokému vybitiu, ktoré by spôsobilo nemožnosť ďalšieho používania autobatérie.

Zistiť cenu

Vďaka konštrukcii Varta Blue Dynamic sa nemusíte obávať ani vyliatia elektrolytov, ktoré sú v batérii. Výroba prebieha v rámci najprísnejších nemeckých noriem, ktoré zaručujú kvalitu spracovania. Je tiež úplne v súlade so životným prostredím. Odolnosťou táto batéria disponuje aj vďaka technológii PowerFrame, ktorá práve zamedzuje hlbokému vybitiu. S touto batériou rozhodne nestúpite vedľa.

Nokian logo

späť do menu ↑

Test autobatérií s dĺžkou 242 mm a výškou 190 mm

Tieto autobatérie sú podobne, ako predchádzajúce, určené skôr pre autá bez systému štart/stop. Nájdeme tu ale tiež aj svetlé výnimky, ktoré disponujú technológiami, ktoré tento systém zvládnu bez problémov.

PoradieNáhľadNázovHodnotenieKapacitaŠtartovací prúdNapätieDĺžka/výškaCena
1. Exide Start-Stop EFB
60 Ah 640 A 12 V 242/190 mm Zistiť cenu

Naša recenzia

2. Varta Silver Dynamic
64 Ah 610 A 12 V 242/190 mm Zistiť cenu
3. Exide ECM
60 Ah 530 A 12 V 242/190 mm Zistiť cenu
4. Bosch S4
60 Ah 560 A 12 V 242/190 mm Zistiť cenu
5. Exide Start-Stop AGM
60 Ah 680 A 12 V 242/190 mm Zistiť cenu

späť do menu ↑

Víťaz testu: Exide Start-Stop EFB

Bezúdržbová: Áno | Kapacita: 60 Ah | Štartovací prúd: 640 A | Napätie: 12 V | Pólovanie: Pravé | Výška: 190 mm | Dĺžka: 242 mm | Šírka: 175 mm | Hmotnosť: 17 kg | Pre štart/stop systémy: Áno | Pre brzdnú rekuperáciu: Áno

Výhody

Vhodná pre systém Start-Stop Vhodná do extrémnych podmienok Rýchlo sa nabíja

Nevýhody

Žiadne sme nenašli

Exide Start-Stop EFB je autobatéria, na ktorú sa môžete jednoducho spoľahnúť. To aj vďaka rýchlejšiemu nabíjaniu, ale aj výdrži v extrémnych klimatických podmienkach či extrémnych podmienkach prevádzky. Veľkou výhodou je aj to, že je vhodná pre autá vybavené systémom Start-Stop a inými funkciami na zníženie spotreby. Je tak skvelá aj pre nové vozidlá.

Zistiť cenu

Exide Strat-Stop EFB je akumulátor, ktorý je stavaný na dennú prevádzku, takže sa nezľakne extrémnych podmienok. Je vhodný aj do automobilov, ktoré sú veľmi náročné na elektrickú energiu. Vďaka faktu, že sa jedná o celkom bezúdržbovú batériu, nemusíte sa vôbec o nič starať. Jednoducho batériu zapojíte do svojho auta a vyrážate na cesty.

Exide logo

späť do menu ↑

Test autobatérií s dĺžkou od 278 do 315 mm a výškou 190 mm

Batérie týchto rozmerov sa vyznačujú predovšetkým veľkým štartovacím prúdom. Veľkou výhodou je, že sa v tejto kategórii objavujú modely vhodné pre automobily so štart/stop systémom či brzdnou rekuperáciou.

PoradieNáhľadNázovHodnotenieKapacitaŠtartovací prúdNapätieDĺžka/výškaCena
1. Varta Silver Dynamic AGM
70 Ah 760 A 12 V 278/190 mm Zistiť cenu

Naša recenzia

2. Exide Start-Stop AGM
70 Ah 760 A 12 V 278/190 mm Zistiť cenu
3. Bosch S4
74 Ah 680 A 12 V 278/190 mm Zistiť cenu
4. Banner Power Bull
74 Ah 680 A 12 V 278/190 mm Zistiť cenu
5. Exide Start-Stop EFB
70 Ah 720 A 12 V 278/190 mm Zistiť cenu

späť do menu ↑

Víťaz testu: Varta Silver Dynamic AGM

Bezúdržbová: Áno | Kapacita: 70 Ah | Štartovací prúd: 760 A | Napätie: 12 V | Pólovanie: Pravé | Výška: 190 mm | Dĺžka: 278 mm | Šírka: 175 mm | Hmotnosť: 20,4 kg | Pre štart/stop systémy: Áno | Pre brzdnú rekuperáciu: Áno

Výhody

Vhodná pre štart/stop systémy Vhodná pre brzdnú rekuperáciu Technológia PowerFrame

Nevýhody

Vyššia cena

Autobatéria Varta Silver Dynamic AGM je určená pre vozidlá, ktoré disponujú systémom štart/stop, prípadne aj brzdnou rekuperáciou. V rámci technológie je tu využitá AGM. Batéria tak disponuje naozaj veľmi dlhou životnosťou, ktorú si vodiči veľmi pochvaľujú. Tento akumulátor je vhodný aj pre autá, ktoré majú veľké nároky na elektrickú energiu dodávanú touto batériou.

Zistiť cenu

Spoľahlivosť tejto autobatérie zaisťuje prvotriedna technológia PowerFrame. Tá sa stará nie len o životnosť batérie, ale tiež o dobíjanie. Veľký štartovací prúd zase zaistí, že vaše vozidlo so systémom štart/stop spoľahlivo naštartuje aj vo veľmi tuhých zimách. Technológia AGM zase zaistí, že sa nemusíte obávať napríklad vyliatia elektrolytu, pretože v tejto batérii je elektrolyt vo forme gélu.

Varta logo

späť do menu ↑

Test autobatérií s dĺžkou 353 mm a výškou 190 mm

Tieto autobatérie sú už pomerne veľké, a preto disponujú nie len veľkým štartovacím prúdom, ale predovšetkým veľkou kapacitou. Aj vďaka tomu sa menej samovybíjajú.

PoradieNáhľadNázovHodnotenieKapacitaŠtartovací prúdNapätieDĺžka/výškaCena
1. Bosch S4
95 Ah 800 A 12 V 353/190 mm Zistiť cenu

Naša recenzia

2. Varta Silver Dynamic
100 Ah 830 A 12 V 353/190 mm Zistiť cenu
3. Exide Premium
100 Ah 900 A 12 V 353/190 mm Zistiť cenu
4. Bosch S3
90 Ah 720 A 12 V 353/190 mm Zistiť cenu
5. Bosch S5
100 Ah 830 A 12 V 353/190 mm Zistiť cenu

späť do menu ↑

Víťaz testu: Bosch S4

Bezúdržbová: Áno | Kapacita: 95 Ah | Štartovací prúd: 800 A | Napätie: 12 V | Pólovanie: Pravé | Výška: 190 mm | Dĺžka: 353 mm | Šírka: 175 mm | Hmotnosť: 21,5 kg | Pre štart/stop systémy: Nie | Pre brzdnú rekuperáciu: Nie

Výhody

Technológia PowerFrame Menšie samovybíjanie Dostatočný štartovací prúd

Nevýhody

Nie je určená pre štart/stop systémy

Autobatéria Bosch S4 je bezúdržbová, a predovšetkým veľmi odolná. Spoľahnúť sa môžete aj na stály štartovací výkon, ktorý je zabezpečený za každých okolností. Aj keď vonku panujú veľmi tuhé mrazy, Bosch S4 auto bezproblémovo naštartuje. Za vysokou odolnosťou stojí tiež technológia PowerFrame, ktorá bráni aj korózii batérie.

Zistiť cenu

Vďaka konštrukcii má Bosch S4 znížené samovybíjanie, takže nie je toľko náchylná ani v prípade dlhých odstávok vozidla. Labyrintová konštrukcia vo vnútri akumulátora zase zaisťuje to, že elektrolyt sa nevyparuje. Tým je zaistená dlhá životnosť. Bohužiaľ, batéria nie je vhodná na použitie do automobilov so systémami štart/stop či s brzdnou rekuperáciou.

Logo Bosch

späť do menu ↑

Najväčší výrobcovia

Pri autobatériách jednoznačne platí, že kvalita je spojená s veľkými a známymi značkami. V žiadnom prípade neodporúčame kupovať akumulátory v supermarketoch, kde nájdete často lacné modely pochybnej kvality. Skúsení a známi výrobcovia poskytnú vyššiu životnosť aj lepšie požadované vlastnosti. Chránite tým tiež aj vaše vozidlo. A akí výrobcovia sú tí najlepší pre výber autobatérie?

späť do menu ↑

Ako vybrať autobatériu

Autobatérie samozrejme disponujú určitými prvkami a aspektami, o ktorých je dobré vedieť predtým, než si ju zadovážite. Ako ale vyberiete tú najlepšiu pre vaše auto? Všetko sa dozviete v tejto kapitole, ako vybrať autobatériu.

Typ autobatérie

Typ batérie je dôležitý predovšetkým z hľadiska údržby. Môžete si totiž vybrať autobatériu údržbovú a bezúdržbovú. Ktorá je lepšia a prečo?

  • Údržbová – ich hlavná výhoda je v cene. Sú omnoho lacnejšie ako bezúdržboví konkurenti. Lepšie tiež znášajú prípadné úplné vybitie. Hlavnou nevýhodou je ale to, že sa o údržbovú batériu musíte dobre starať. Pri tomto type batérie je potrebné pravidelne kontrolovať a dopĺňať hladinu destilovanej vody.
  • Bezúdržbová – tieto batérie ponúkajú pomerne dlhú životnosť a vysoký výkon pri samotnom štarte. Vďaka tomu, že nie je potrebné sa o ne výraznejšie starať, je tento typ autobatérie aj drahší.
  • Trakčná – tu sa jedná o špeciálne batérie, ktoré sa dávajú do lodí či karavanov. Sú prispôsobené tomu, že dodávajú neustále malý prúd, nie ako predošlé dva typy, ktoré vynaložia veľké množstvo energie na to, aby vozidlo naštartovalo.

Technológie

Na výrobu autobatérií sa používajú rôzne technológie. Tie potom môžu priamo ovplyvňovať životnosť, výkon ale tiež cenu. Aké technológie sú teda najvýhodnejšie? A aké sú medzi nimi rozdiely?

  • Olovo – autobatérie s olovom sú výrazne lacné. Majú ale veľmi malý výkon a je potrebné ich udržiavať v dobrej kondícii, inak s ňou nenaštartujete. Jedná sa o zastaranú technológiu, kde sú elektródy z olova a ako elektrolyt sa používa kyselina sírová. Postupne ale tento typ batérií mizne.
  • Ca/Ca – táto technológia využíva vápnik, ktorý slúži ako výstuž, čo bráni vytečeniu elektrolytu. O autobatériu je ale potrebné dobre sa starať. Navyše, pokiaľ dôjde k úplnému vybitiu, môže sa táto autobatéria aj zničiť. Jedná sa o pomerne lacný typ autobatérie.
  • EFB – táto technológia zase ponúka skvelú životnosť. Navyše sa jedná v súčasnosti o najvyužívanejšiu autobatériu. Je prispôsobená moderným autám so systémom štart/stop. Cena je však vysoká. Nie je vhodná pre automobily, ktoré sú vybavené brzdnou rekuperáciou. Disponujú však zďaleka najlepším pomerom cena/výkon.
  • AGM – vychádza zo skratky Absorbed Glass Mat. Elektrolyt v rámci tejto technológie nie je prítomný v tekutej forme, ale je vsiaknutý v sklených vláknach. . Ide o celkom bezúdržbový typ batérie, ktorý sa využíva do vozidiel so systémom štart/stop či s brzdnou rekuperáciou. Na jej nabitie je potrebné kúpiť špeciálnu nabíjačku.
  • GEL – veľmi podobný typ, ako predchádzajúca autobatéria. Tu je ale elektrolyt vo forme kremičitého gélu. Výhodou je nepochybne menší rozmer. Nič lepšieho vám trh v súčasnej dobe neponúkne. Veľmi často sa tento typ autobatérie dáva do energeticky náročných vozidiel, nie je ale vhodný pre systémy štart/stop. Aj tu je na dobitie potrebná špeciálna nabíjačka.

Kapacita autobatérie

Kapacita batérie sa udáva v ampérhodinách (skratka je Ah). Kapacita udáva, koľko prúdu sa vygeneruje za určitý čas. Preto sa vždy odporúča kupovať autobatériu s takou kapacitou, ktorú mala aj originálna. Znovu si môžete túto informáciu zistiť v manuáli auta. Všeobecne ale platí, že pre spaľovacie motory (benzín) by mala byť kapacita 60 Ah, pri vznetových motoroch (diesel) by to malo byť 70 Ah..

Napätie

Napätie autobatérie je síce podstatný parameter, ale máme pre vás veľmi dobrú správu. Väčšina osobných vozidiel potrebuje autobatériu s napätím 12 V. Nie je preto potrebné dlho vyberať, pretože 12 V má aj väčšina batérií na trhu.

Pólovanie

Pólovanie je dôležitý parameter z hľadiska zapojenia. Ale ak zle zvolíte polaritu, batériu nezapojíte a tým pádom nebude ani fungovať. Môžete sa stretnúť s polaritou pravou, ktorá sa označuje 0 a polaritou ľavou, ktorá sa zasa označuje 1. Aké pólovanie potrebujete, môžete veľmi ľahko zistiť z vašej súčasnej batérie. Stačí, keď sa k batérii postavíte z tej strany, ktorá je bližšie ku kolíkom. Podľa toho, kde sa nachádza kladný pól, má batéria pravú alebo ľavú polaritu.

Veľkosť pólu

Tento parameter uvádzame skôr pre zaujímavosť, ale tiež aj pre úplnosť článku. Pokiaľ ste kúpili auto určené pre európsky trh, potom neriešite vôbec nič. Pokiaľ ale máte dovozové auto, predovšetkým z ázijských trhov, potom musíte zistiť veľkosť pólu. Pól môže byť menší alebo inak tvarovaný, takže by bežná autobatéria bola v tomto prípade nedostačujúca.

Typ uchytenia

Aj sem zaraďujeme typ uchytenia predovšetkým pre úplnosť článku. Autá, ktoré sú určené pre európsky trh, majú uchytenie autobatérie pomocou štandardizovaného uchytenia B13. Dovozové autá, znovu predovšetkým z ázijského trhu, majú atypické uchytenie, čomu musíte tiež prispôsobiť výber autobatérie.

Vhodnosť batérie

Dnešné moderné automobily sú pomerne zložité a obsahujú veľké množstvo rôznych systémov. Na to je potrebné myslieť aj v prípade, že vyberáte autobatériu. Musíte sa presvedčiť, že je autobatéria kompatibilná s vašim autom, resp. s jeho systémami. Jedná sa o vozidlá, ktoré disponujú systémom štart/stop prípadne majú brzdnú rekuperáciu. Preto sa vždy u obchodníka informujte, či je daná autobatéria vhodná do týchto vozidiel.

Dátum výroby

Na hornej strane batérie vždy nájdete údaj o tom, kedy bola batéria vyrobená. Dátum výroby je vždy vhodné skontrolovať v prípade, že kupujete ojazdené auto z autobazáru. Dátum sa však dozvedáte z nejakého kódu, ktorému je potrebné porozumieť. Neexistuje totiž žiadny univerzálny formát, ktorý by sa používal. Niekde je dátum výroby uvedený v číselnom kóde, kedy je oddelený rok i mesiac výroby. Inde potom slúžia na označenie mesiaca písmená. Január A, február B a tak ďalej.

späť do menu ↑

Nabíjačky autobatérií

Nabíjačky autobatérií nie sú vôbec drahé, nemali by preto chýbať vo výbave každého vodiča. Aké typy ale zoženiete na trhu a ktoré sú vhodné na dobíjanie rôznych typov akumulátorov?

späť do menu ↑

Finálny verdikt

Výber autobatérie nie je dobré podceňovať. Vždy si zistite čo najviac informácií, kým sa rozhodnete pre nákup konkrétneho modelu. Predovšetkým dbajte na maximálnu kapacitu a rozmery, aby sa vám akumulátor do auta vôbec zmestil. Odporúčame vyberať tie modely, ktoré sú od známych a preverených výrobcov, aby ste si nezničili auto. Batérie zo supermarketu nie sú práve kvalitné, ani spoľahlivé, takže pokiaľ možno, vyhýbajte sa im. Na záver sme pre vás tiež pripravili niekoľko rád a tipov, ako autobatérie správne používať, nabíjať a kontrolovať, pretože pre dobrú prevádzku je to taktiež dôležité.

späť do menu ↑

Najčastejšie kladené otázky

Čo je kľúčové pre výber novej autobatérie?

„Výber ideálnej autobatérie pre vaše auto je dôležitý pre následnú bezpečnú a komfortnú prevádzku. Pokúsime sa vám tu stručne odpovedať, podrobnejšiu odpoveď následne nájdete v sekcii Ako vybrať autobatériu v našom článku. Začneme postupne. Dôležité sú rozmery, aby vám batéria do auta sedela. Čo sa údržby batérie týka, môžete si vybrať bezúdržbovú, za ktorú si síce priplatíte, ale ponúka dlhú životnosť a vysoký výkon pri štartovaní. Na druhú stranu sú tu aj lacnejšie autobatérie, budete im však musieť venovať viac starostlivosti a tiež bude potrebné pravidelne kontrolovať a doplňovať hladinu destilovanej vody. Tento typ autobatérie lepšie znáša jej úplné vybitie. Pri výrobe autobatérií sú používané rôzne technológie, ktoré majú vplyv na jej životnosť. Najdlhšiu životnosť sľubujú autobatérie s technológiou EFB, AGM nebo GEL. Horšie sú na tom batérie s technológiou z Olova nebo Ca/Ca. Ďalej záleží aj na kapacite, pólovaní alebo samozrejme dátume výroby.“

Akú batériu kúpiť do auta so systémemom Stop&Go?

„Pokiaľ vaše auto disponuje systémom Stop&Go, vaša autobatéria dostáva poriadne zabrať a je dôležité si postrážiť pri jej výbere tiež vysokú kvalitu. Rovnakú náročnosť predstavuje pre autobatériau častá jazda v kolóne. Čo je časté vo veľkých mestách v špičke. V oboch prípadoch sa určite oplatí zabezpečiť si autobatériu s technológiou AGM, EFP nebo GEL, ktoré ponúkajú dlhú životnosť a disponujú veľmi dobrým pomerom cena/výkon. To spĺňa, mimo iné, väčšina víťazných modelov v rámci nášho testu autobatérií.“

Ako poznať pólovanie batérie?

„Pokiaľ si kupujete novú batériu do vášho auta, podstatným parametrom k zapojeniu batérie je informácia o pólovaní. Pokiaľ zvolíte nesprávnu polaritu, batériu nebudete môcť zapojiť, a tak nebude fungovať. Môžete sa stretnúť s dvoma možnými označenými polaritami. S polaritou pravou, ktorá býva označovaná ako 0 a polaritou ľavou, ktorá je označovaná ako 1. Niektorí výrobcovia pre prehľadnosť rozlišujú jednotlivé póly batérie odlišnou farbou. Ako zistiť, aké pólovanie potrebujete pre svoj automobil, sme podrobnejšie rozpísali tu. Rovnako tak si môžete v našom článku prečítať aj ďalšie podrobné tipy pre výber najlepšej autobatérie.“

Čo robiť po zakúpení novej autobatérie?

„Preniesli ste sa cez všetky nástrahy výberu autobatérie a teraz len čakáte na to, že ju zapojíte. Bohužiaľ to ale nie je také jednoduché, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Automobilu totiž musíte povedať, že má pod kapotou novú batériu. To sa vykonáva cez diagnostiku auta (palubného počítača), do ktorej sa táto zmena musí zapísať. Auto sa potom musí naučiť s novou batériou účinne pracovať. Je preto vhodné nechať výmenu autobatérie na autoservisoch, kde si s tým poradia. Rozhodne je to elegantnejšie riešenie, ako za chvíľu kupovať novú autobatériu.“

Ako batériu vymeniť?

„Pokiaľ sa nakoniec rozhodnete, že si batériu vymeníte sami, prinášame vám návod, ako na to. V prvom rade auto nesmie byť naštartované a nesmie v ňom bežať žiadny elektrospotrebič – napríklad autochladnička. Pri výmene môže byť problém s kódovanými autorádiami, ktoré budú chcieť po výmene batérie PIN. Keď máte auto vypnuté a nič v ňom nebeží, môžete starú autobatériu odpojiť a vybrať. Príliš ju nenakláňajte, aby nedošlo k vytečeniu elektrolytov. Teraz môžete na uvoľnené miesto zapojiť novú autobatériu. Káble upevnite až na doraz, aby batéria skutočne fungovala. Ako sme písali vyššie, niektoré automobily vyžadujú zápis do diagnostiky či palubného počítača, že došlo k výmene batérie.“

Ako batériu kontrolovať?

„Toto je kapitola predovšetkým pre majiteľov údržbových akumulátorov. Tento typ sa odporúča kontrolovať aspoň dvakrát ročne. Na hornej strane batérie nájdete zátky. Tie môžete ľahko odskrutkovať, skontrolovať stav elektrolytu a prípadne doliať destilovanú vodu. Pokiaľ zátky na batérii nie sú, máte bezúdržbový typ, kde tieto starosti odpadajú. Odporúča sa aj pravidelne kontrolovať stav napätia batérie. Pokiaľ nastane niektorá z týchto situácií, potom dbajte na odporučenia: 13 V a viac – pokiaľ prístroje ukazujú také hodnoty, došlo bohužiaľ k prebitiu batérie. To zapríčinilo stratu vody a zvýšenie koncentrácie elektrolytu. Bohužiaľ, s týmto sa už nedá nič robiť a batériu bude potrebné vyhodiť. | 12,6 až 12,9 V – tieto hodnoty sú ideálne. Pokiaľ ich teda prístroj ukazuje, je všetko tak, ako má byť. Nemusíte s akumulátorom nič robiť. | 11,5 až 12,5 V – prístroj ukazuje tieto hodnoty? Potom by ste mali jednoznačne spozornieť! Batéria je v takom prípade vybitá a mali by ste ju teda urýchlene nabiť. V opačnom prípade by napätie ďalej klesalo, čo by viedlo k zničeniu batérie. | 2 až 11,5 V – batéria je celkom vybitá. Môžete sa samozrejme pokúsiť ju nabiť. Väčšinou si s tým ale neporadia ani veľmi kvalitné nabíjačky a akumulátor tak budete musieť najskôr vyhodiť. | 0 až 2 V – v takom prípade došlo najskôr ku skratu na baterke. S tým vôbec nič neurobíte a akumulátor musíte nahradiť novým.“

Ako poznám nabitú batériu?

„Nabitá batéria vozidla by mala pri meraní vykazovať hodnotu 12,9 V. Z polovice nabitá batéria potom ukazuje 12,4 V. Táto hodnota je však už na hrane. Dlhodobo by napätie autobatérie nemalo klesnúť pod 12,5 V. Zastavme sa aj pri životnosti batérie, ktorá je veľmi závislá na tom, ako energeticky náročné je vaše vozidlo. Rovnako tak je vhodné skontrolovať dátum výroby autobatérie v prípade, že ste auto kúpili ako ojazdené v niektorom z autobazárov. Aspoň základné rady, ako sa v kódoch označujúcich dátum výroby, zorientovať, nájdete tu.“

Ako autobatérie nabíjať?

„Chcete, aby vaša batéria mala naozaj dlhú životnosť? Potom je dôležité pri nabíjaní dodržiavať postup, aký nájdete v návode k batérii. Existuje ale celý rad zásad, ktoré sa dodržiavajú vždy a pomáhajú k udržaniu lepšej životnosti batérie. Akonáhle batériu odpojíte, dajte ju na dobre vetrané miesto. V dobre vetranom mieste akumulátor tiež nabíjajte. Najskôr zapojte svorky k batérii a potom dajte nabíjačku do zásuvky. Po dokončení nabíjania pokračujte presne opačne. Teda najskôr vytiahnite nabíjačku zo zásuvky a potom odpojte svorky. Vždy nabíjajte desatinou hodnoty celkovej kapacity batérie. Pokiaľ je celková hodnota 70 Ah, potom nabíjajte pri prúde 7 A. Nikdy túto hodnotu neprekračujte, mohlo by dôjsť k poškodeniu akumulátora. V prípade údržbových batérií kontrolujte elektrolyty a nezabudnite tiež doplniť destilovanú vodu.“

Je možné autobatériu nabíjať v aute?

„Áno, autobatériu je možné nabíjať aj vo vozidle. To sa často robí v prípade, že potrebujete baterku tzv. oživiť. Pri dlhej ceste sa zvládne sama nabiť. Pokiaľ ale potrebujete batériu dobiť v aute, vždy skontrolujte, či je odpojená. V opačnom prípade by mohlo dôjsť k poškodeniu elektroniky, ktorej oprava by bola naozaj finančne veľmi náročná.“

Ako ekologicky zlikvidovať autobatériu?

„V prípade, že vám stará autobatéria doslúži určite myslite aj na jej ekologickú likvidáciu. V starom a nefunkčnom akumulátore zostala chemická náplň, a preto je autobatéria považovaná za nebezpečný odpad. Najjednoduchším riešením je, pokiaľ dodávateľ novej autobatérie umožňuje odobratie a ekologickú likvidáciu nefunkčnej autobatérie. Pokiaľ nie, je možné takúto batériu zaniesť do zberného dvora, kde sa o riadnu likvidáciu postarajú.“

späť do menu ↑

Čo znižuje životnosť autobatérie?

Autobatéria spravidla vydrží 3 až 5 rokov, podľa prevádzky a tiež podľa starostlivosti o batériu, ale aj o samotné auto. Niektoré faktory ale výdrž veľmi nepríjemne ovplyvňujú. O čo sa presne jedná?

A máme tu koniec nášho testu najlepších autobatérií. Veríme, že popri výbere sme vám poradili tiež s tým, ako sa k autobatérii čo najlepšie správať, aby vydržala mnoho úspešných štartov. Pokiaľ by ste mali ešte nejaké otázky, skúste nahliadnuť do príslušnej sekcie článku, možno tam nájdete odpoveď 🔋❓