Test najlepších zimných pneumatík 2023 spolu s recenziami

  • Check Ušetrite si peniaze aj nervy pri výbere najvhodnejších zimných pneumatík.
  • Check Zvoľte si na základe veľkosti, priľnavosti a pomeru cena/kvalita.
  • Check Zistite, kde sa dá kúpiť najlacnejšie.
Aktualizované: január 2023
Zimní pneumatiky bez pozadí

Víťazi testu:

9.7/10
Celkové skóre
9.5/10
Celkové skóre
9.4/10
Celkové skóre
Bezpečnosť jazdy
98%
Komfort jazdy
97%
Pomer cena/kvalita
97%
Bezpečnosť jazdy
95%
Komfort jazdy
96%
Pomer cena/kvalita
95%
Bezpečnosť jazdy
93%
Komfort jazdy
94%
Pomer cena/kvalita
95%
  • 2D i 3D lamely pre skrátenie brzdnej dráhy
  • Výrobný materiál vo forme zmesi Nano Pro-tech
  • Víťaz TÜV SÜD 2018
  • Alpine Sense Grip
  • Úsporná
  • Drážky proti aquaplanningu
  • EverGrip
  • Dlhá životnosť
  • Viacvrstvová konštrukcia gumy
  • Žiadne sme nenašli
  • Nový model sa už nevyrába v trinásťpalcovom rozmere
  • Pomerne málo priemerov, v ktorých sa pneumatika vyrába

Obsah článku

Zima sa nám nezadržateľne blíži, a to pre motoristov vždy znamená veľa práce okolo vozidla. Vymeniť kvapalinu v ostrekovačoch, pripraviť si zmetáky na odstránenie snehu a škrabku do priehradky, aby vás prvé mrazy neprekvapili. To ale nie je všetko, nesmiete zabudnúť na prezutie z letných pneumatík na zimné.

Najdôležitejším krokom pre každého motoristu pred zimou je jednoznačne výber zimných pneumatík. Práve na výbere všetko stojí a padá. Preto sme sa rozhodli spísať pre vás test zimných pneumatík 2023, aby ste nekúpili mačku vo vreci, ale kvalitné zimné obutie, s ktorým vás na cestách nič neprekvapí. Okrem zimných pneumatík sa tiež zľahka dotkneme témy celoročných pneumatík, ktoré, samozrejme, môžete využívať miesto zimných.

Výber zimných pneumatík je pomerne komplexný problém, na ktorý je potrebné sa pozrieť z niekoľkých uhlov a myslieť na veľa najrôznejších parametrov, ktoré sa k výberu pneumatík viažu. Venujte preto, prosím, pozornosť tomuto článku, zimné pneumatiky a ich výber netreba podceňovať, pretože dobré zimné obutie môže zachraňovať životy.

Test zimných pneumatík

Chceli by sme priniesť, čo najprehľadnejšie a najpraktickejšie rozdelenie zimných pneumatík. Preto sme sa rozhodli predstaviť vám osem najpoužívanejších a najobľúbenejších modelov, ktoré sme zoradili podľa ich vlastností so zvýšeným dôrazom na priľnavosť za mokra.

NáhľadNázovSkóre Priľnavosť za mokraÚspora palivaHlučnosťCena
goldBridgestone Blizzak LM-005
9.7/10
Celkové skóre
Bezpečnosť jazdy
98%
Komfort jazdy
97%
Pomer cena/kvalita
97%
Priľnavosť za mokra:
A
A
Úspora paliva:
C
C
Hlučnosť:
71 dB
71 dB
Na {{shop_name}} od {{product_price}}
Naša recenzia
silverNokian WR Snowproof
9.5/10
Celkové skóre
Bezpečnosť jazdy
95%
Komfort jazdy
96%
Pomer cena/kvalita
95%
Priľnavosť za mokra:
B
B
Úspora paliva:
C
C
Hlučnosť:
69 dB
69 dB
Na {{shop_name}} od {{product_price}}
Naša recenzia
bronzeMichelin ALPIN 6
9.4/10
Celkové skóre
Bezpečnosť jazdy
93%
Komfort jazdy
94%
Pomer cena/kvalita
95%
Priľnavosť za mokra:
B
B
Úspora paliva:
C
C
Hlučnosť:
69 dB
69 dB
Na {{shop_name}} od {{product_price}}
Naša recenzia
Dunlop SP Winter Response 2
9.2/10
Celkové skóre
Bezpečnosť jazdy
93%
Komfort jazdy
92%
Pomer cena/kvalita
92%
Priľnavosť za mokra:
B
B
Úspora paliva:
C
C
Hlučnosť:
67 dB
67 dB
Na {{shop_name}} od {{product_price}}
Naša recenzia
Continental WinterContact TS 860
9/10
Celkové skóre
Bezpečnosť jazdy
90%
Komfort jazdy
90%
Pomer cena/kvalita
91%
Priľnavosť za mokra:
B
B
Úspora paliva:
C
C
Hlučnosť:
71 dB
71 dB
Na {{shop_name}} od {{product_price}}
Naša recenzia
Goodyear UltraGrip 9+
8.8/10
Celkové skóre
Bezpečnosť jazdy
88%
Komfort jazdy
87%
Pomer cena/kvalita
88%
Priľnavosť za mokra:
B
B
Úspora paliva:
D
D
Hlučnosť:
72 dB
72 dB
Na {{shop_name}} od {{product_price}}
Naša recenzia
Kleber KRISALP HP3
8.4/10
Celkové skóre
Bezpečnosť jazdy
84%
Komfort jazdy
84%
Pomer cena/kvalita
84%
Priľnavosť za mokra:
B
B
Úspora paliva:
E
E
Hlučnosť:
69 dB
69 dB
Na {{shop_name}} od {{product_price}}
Naša recenzia
Barum Polaris 5
8.1/10
Celkové skóre
Bezpečnosť jazdy
80%
Komfort jazdy
79%
Pomer cena/kvalita
81%
Priľnavosť za mokra:
C
C
Úspora paliva:
C
C
Hlučnosť:
72 dB
72 dB
Na {{shop_name}} od {{product_price}}
Naša recenzia

VÍŤAZ TESTU:

Bridgestone Blizzak LM-005

Výhody

  • 2D i 3D lamely pre skrátenie brzdnej dráhy
  • Výrobní materiál vo forme zmesi Nano Pro-tech
  • Víťaz TÜV SÜD 2018
  • Skvelá priľnavosť na mokrom povrchu
  • Jeden z najväčších výrobcov pneumatík na svete

Nevýhody

  • Žiadne sme nenašli

Výrobca týchto pneumatík pochádza z východnej Ázie, a to konkrétne z Japonska. Spoločnosť Bridgestone môžeme rozhodne považovať za jedného z najväčších výrobcov pneumatík na svete. Oproti konkurencii nájdete u tohto modelu rôzne konštrukčné vychytávky. Napríklad má drážky so skosenými hranami pre odvod vody z pneumatiky, a tým pádom sa môže pochváliť naozaj vysokou priľnavosťou na mokrom povrchu. Materiálom modelu je inovatívna zmes Nano Pro-tech pre zaistenie bezpečnosti a stabilnej ovládateľnosti vozidla na vozovke. Na skrátenie brzdnej dráhy zase slúžia 2D i 3D lamely nachádzajúce sa na dezéne behúňa. Vďaka nim je tiež brzdenie na snehovom či zľadovatenom povrchu výrazne bezpečnejšie. O profesionalite týchto pneumatík svedčí tiež fakt, že tento model zvíťazil v roku 2018 vo svojej kategórií v testoch organizácie TÜV SÜD, ktorá pneumatiky testuje a udeľuje im certifikáciu.

 

Priľnavosť za mokra:A
Úspora paliva:C
Hlučnosť:71 dB
Šírka:155 až 295
Profil:40 až 65
Index nosnosti:79 až 113
Index rýchlosti:T (190 km/h); H (210 km/h); V (240 km/h)
Priemer:14″ – 22″

2. MIESTO

Nokian WR Snowproof

Výhody

  • Alpine Sense Grip
  • Úsporná
  • Drážky proti aquaplaningu
  • Veľmi dobrá priľnavosť za mokra
  • Model od overenej a obľúbenej značky

Nevýhody

  • Nový model sa už nevyrába v trinásťpalcovom rozmere

Nokian Tyres je firma pochádzajúca zo zasneženého Fínska. Takže si môžete byť istí, že s prevádzkou v zimných podmienkach majú naozaj bohaté skúsenosti. Nie sú rozhodne ani žiadnymi nováčikmi na trhu, ich pneumatiky si môžete zabezpečovať už viacej než 30 rokov. Tento konkrétny produkt nadväzuje na veľmi úspešné pneumatiky Nokian WR D4, ktoré ste mohli nájsť na popredných rebríčkoch tiež v minulých verziách tohto článku. Pozrime sa ale priamo na aktuálny model. Zima môže ukázať naozaj mnoho tvárí. Na to, aby ste boli na všetky skutočne dobre pripravení, disponuje tato pneumatika špeciálnou technológiou Alpine Sense Grip. Pod podobným názvom (Alpine Grip) nájdeme tiež gumu, z ktorej je pneumatika vytvorená. Tá sa vyznačuje veľkou priľnavosťou a zníženým valivým odporom. To znamená, že vaše cestovanie bude nielen bezpečné, ale tiež úsporné. Bezpečnosť vašej jazdy samozrejme môže ohroziť aquaplaning, toho sa však vďaka tvarovaným uspôsobeným drážkam nemusíte takmer vôbec obávať.

 

Priľnavosť za mokra:B
Úspora paliva:C
Hlučnosť:69 dB
Šírka:175 až 235
Profil:40 až 70
Index nosnosti:82 až 99
Index rýchlosti:Q (160 km/h); T (190 km/h); H (210 km/h); V (240 km/h); W (270 km/h)
Priemer:14″ – 20″

3. MIESTO

Michelin ALPIN 6

Výhody

  • EverGrip
  • Dlhá životnosť
  • Viacvrstvová konštrukcia gumy
  • Veľmi dobrá priľnavosť za mokra
  • Kultová značka

Nevýhody

  • Pomerne málo priemerov, v ktorých sa pneumatika vyrába

Najznámejšia francúzska značka pneumatík, Michelin, existuje už viac než 130 rokov. Ide pritom nielen o francúzskeho, ale aj o svetového lídra na poli pneumatík a ďalších gumárenských produktov. Tento model je už šiestou generáciou jeho obľúbených zimných pneumatík. Vďaka tomu už majú v sebe implementovanú radu pokrokových technológií. Napríklad dynamický dezén EverGrip pre predĺženie životnosti pneumatiky. Táto technológia ešte viac rozvíja potenciál najnovšej viacvrstvovej gumy a spoločne s ňou zabezpečuje bezpečnú a komfortnú jazdu. Papierové vlastnosti sú tiež viacmennej porovnateľné s predchádzajúcimi modelmi. Zamrzí ale pomerne malý rozptyl priemerov, v ktorých môžete pneumatiky zohnať.

 

Priľnavosť za mokra:B
Úspora paliva:C
Hlučnosť:69 dB
Šírka:155 až 225
Profil:50 až 70
Index nosnosti:88 až 99
Index rýchlosti:T (190 km/h); H (210 km/h); V (240 km/h)
Priemer:15″ – 20″

4. MIESTO

Dunlop SP Winter Response 2

Výhody

  • Hybrid Overlay pre rovnomernejšie opotrebovanie
  • Inteligentne rozvrhnutý dezén pneumatiky a lamelový systém
  • Behúň z materiálu pre závodné pneumatiky
  • Veľmi dobrá priľnavosť za mokra
  • Overená značka

Nevýhody

  • Pri vyššej rýchlosti trochu hlučnejšie
  • Málo priemerov, v ktorých sa pneumatika vyrába

Tieto pneumatiky sa môžu pochváliť radou špecifických vlastností a technológií, ktoré ich odlišujú od konkurencie. Spomenieme napríklad špeciálnu inovatívnu technológiu na základe, ktorej bola vyrobená pätná oblasť pneumatiky, vďaka ktorej majú kolesá perfektnú odozvu a sú naozaj veľmi stabilné. Ďalej je tu tiež Hybrid Overlay, ktorý zabezpečuje, že sa pneumatika opotrebováva výrazne rovnomernejšie. Inovatívny je tiež dezén pneumatiky. Stredové rebro zaisťuje väčšiu stabilitu i presnosť a asymetricky usporiadané drážky podporujú taktiež lepšiu ovládateľnosť a priľnavosť k povrchu. Dezén disponuje multiprofilovou konštrukciou skladajúcou sa konkrétne z desiatich rôznych profilov. Vďaka tomuto designu nebudete mať problém s akýmkoľvek bežným jazdným povrchom a nebudete si musieť robiť vrásky ani kvôli aquaplaningu. K lepšej stabilite naviac prispieva aj inteligentne rozvrhnutý lamelový systém pneumatiky. Pre bezpečnejšie brzdenie je tu novinka v podobe reverzného SnowGuide, ktorý zhromažďuje sneh v stredovej oblasti behúňa. Tiež behúň nie je obyčajný. Jeho materiál je totiž zmesou so Silica-plus obsahom, ktorý bol pôvodne vyvinutý pre závodné automobily. Môžete sa tak naň spoľahnúť, že vás nesklame v žiadnej situácii.

 

Priľnavosť za mokra:B
Úspora paliva:C
Hlučnosť:67 dB
Šírka:175 až 195
Profil:60 až 70
Index nosnosti:82 až 99
Index rýchlosti:T (190 km/h); H (210 km/h)
Priemer:14″ – 16″

5. MIESTO

Continental WinterContact TS 860

Výhody

  • Naozaj veľký dôraz na bezpečnosť jazdy
  • Overená nemecká kvalita
  • Pokročilé technológie
  • Veľmi dobrá priľnavosť za mokra

Nevýhody

  • Nenájdeme ich vo veľkých rozmeroch

Tieto pneumatiky priniesla na trh taktiež veľmi známa a obľúbená firma, ktorej sídlo môžeme tentokrát nájsť v Nemecku. Aj u tejto pneumatiky boli využité rôzne pokrokové technológie. Zmieňme napríklad Cool Chilli zabezpečujúcu vysokú priľnavosť a solídny brzdný výkon aj na zľadovatených či zasnežených cestách. Technológia spočíva najmä v inovované silika zmesi pre maximálnu trakciu, špeciálnej živici a flexibilnej polymérnej matrici. Ďalšou užitočnou technológiou je tiež Liquid Layer Drainage. Tá spolu s novým systémom lamiel a predovšetkým s lamelovými kanálikmi odvádzajúcimi vodu z kontaktnej plochy pneumatiky tiež značne prispieva k vyššej bezpečnosti jazdy. K tomuto účelu je na pneumatike aj Snow Curve+. Pri jazde na zasneženom povrchu je sneh vtlačovaný do zárezov na pneumatike a vytvára spolu s nimi 3D štruktúru vzájomne prepájajúcu povrch pneumatiky so zasneženou vozovkou. Z hľadiska parametrov je tento model porovnateľný s tým predchádzajúcim. Zamrzí však, že ho nenájdeme v príliš veľkých rozmeroch.

 

Priľnavosť za mokra:B
Úspora paliva:C
Hlučnosť:72 dB
Šírka:155 až 225
Profil:45 až 80
Index nosnosti:75 až 97
Index rýchlosti:T (190 km/h); H (210 km/h); V (240 km/h)
Priemer:13″ – 17″

6. MIESTO

Goodyear UltraGrip 9+

Výhody

  • Optimalizované lamely a okraje behúňa
  • Variabilná bloková geometria pre záber na snehu
  • Vylepšená materiálová zmes pneumatiky
  • 3D BIS pre bezpečné brzdenie za dažďa
  • Jeden z najväčších výrobcov pneumatík na svete

Nevýhody

  • Nižšia trieda úspory spotreby
  • Naozaj málo priemerov, v ktorých sa pneumatika vyrába

Goodyear patrí medzi najväčších výrobcov pneumatík na svete, a okrem svojich modelov vyrába napríklad tiež predchádzajúcu značku pneumatiky Dunlop. Jeho pneumatikám tak skutočne môžete veriť. Tento model je po všetkých stránkach vylepšená verzia predchádzajúcich zimných pneumatík od Goodyear. Lamely a okraje behúňa boli upravené tak, aby bol odtlačok pneumatiky na vozovke vždy optimálny a odozva pneumatiky spolu s bezpečnosťou jazdy spoľahlivá. K lepšej ovládateľnosti aj na snehu pomôže zase veľké množstvo hrán a lamiel na ramenných blokoch. A pre poriadny záber na zasneženom povrchu je tu variabilná bloková geometria. Vozidlo obuté týmito pneumatikami nemá ani výraznejší problém s poľadovicou. Pre jazdu po nej je model vybavený vysokou hustotou lamiel spolu s hranatejším odtlačkom. Hydrodynamické drážky zase zabraňujú aquaplaningu, a tiež zlepšujú záber na topiacom sa snehu. Ramenné bloky vybavené technológiou 3D BIS sa naopak postarajú o bezpečné brzdenie aj kratšiu brzdnú dráhu za daždivých dní. Došlo aj ku zmene materiálu pneumatiky. Ide o špeciálnu zmes plastifikátorov obsahujúcu živicu a rastlinný olej. Vďaka týmto vlastnostiam má pneumatika vysokú priľnavosť aj na mokrom povrchu, a ešte vylepšený výkon na snehu aj ľade. Zamrzí tak iba nižšia úspora spotreby paliva a opäť menší počet rozmerov, v ktorých pneumatiky nájdeme.

 

Priľnavosť za mokra:B
Úspora paliva:D
Hlučnosť:72 dB
Šírka:165 až 205
Profil:60 až 70
Index nosnosti:82 až 96
Index rýchlosti:C (170 km/h); T (190 km/h); H (210 km/h)
Priemer:14″ – 16″

7. MIESTO

Kleber KRISALP HP3

Výhody

  • Bezpečná jazda aj za náročnejších podmienok
  • Solídna brzdná dráha
  • Veľmi dobrá priľnavosť za mokra

Nevýhody

  • Veľmi nízka trieda úspory paliva

Spoločnosť Kleber nefiguruje na trhu ako samostatná značka, nájdeme ju ako súčasť už zmieňovaného francúzskeho koncernu Michelin. Zamerajme sa však bližšie na tieto konkrétne pneumatiky. Vďaka inteligentnému rozmiesteniu veľkého počtu dezénových lamiel je s nimi možná aj bezpečná jazda za náročnejších podmienok, ako napríklad blata so snehom, či vysokohorských ciest zaviatych čerstvým snehovým popraškom alebo pokrytých poľadovicou. Pre účinné a bezpečné brzdenie na ľade boli do gumy pridané elastometry, vďaka čomu model znižuje brzdnú dráhu na ľade oproti predchádzajúcemu modelu o 1 celý meter. Brzdná dráha sa všeobecne dokonca znížila o 2,2 metra. S týmto zlepšením prišla logicky aj vyššia trieda priľnavosti na mokrom povrchu. So symetrickým dezénom v tvare V a s odvodnými drážkami sa nemusíte obávať ani vzniku aquaplaningu. Jedinou zásadnou nevýhodou je tak tragická trieda úspory spotreby paliva.

 

Priľnavosť za mokra:B
Úspora paliva:E
Hlučnosť:69 dB
Šírka:175 až 255
Profil:35 až 65
Index nosnosti:82 až 100
Index rýchlosti:T (190 km/h); H (210 km/h); V (240 km/h)
Priemer:14″ – 19″

8. MIESTO

Barum Polaris 5

Výhody

  • Priaznivá cena
  • Zabraňovanie aquaplaningu
  • Známy a overený výrobca

Nevýhody

  • Nižšia trieda priľnavosti za vlhka

Tento model sme kvôli nižšej triede priľnavosti na mokrom povrchu zaradili na posledné miesto. Paradoxne však patrí medzi tie vôbec najobľúbenejšie zimné pneumatiky na trhu. Je to predovšetkým vďaka priaznivému pomeru medzi cenou a kvalitou pneumatiky. Rozhodne sa nemusíte báť, že by výrobca kvôli zníženej cene zanedbával bezpečnosť. Naopak, pneumatiky sa môžu popýšiť veľmi slušnou ovládateľnosťou na snehu aj nadštandardne krátkou brzdnou dráhou. Tieto vlastnosti boli docielené predovšetkým vďaka špeciálnemu profilu dezénu, ktorý výrazne zvyšuje priľnavosť k vozovke. Nechýba ani systém odvodových drážok aktívne bojujúcich proti vzniku aquaplaningu. V niektorých prípadoch vedie väčšia bezpečnosť najmä u lacnejších pneumatík automaticky k zvýšeniu hlučnosti, a tým pádom zníženiu komfortu pasažierov. V tomto prípade to neplatí. Výrobca neopomenul ani na tento dôležitý aspekt a hlučnosť zostala na príjemných 72 dB. Z hľadiska priľnavosti za mokra, je na tom model teda o triedu horšie oproti predchádzajúcim recenzovaným pneumatikám. Nejde však o nič strašného, a určite by sme ich kvôli tomu neodsudzovali.

 

Priľnavosť za mokra:C
Úspora paliva:C
Hlučnosť:72 dB
Šírka: 155 až 255
Profil:40 až 80
Index nosnosti:75 až 107
Index rýchlosti:T (190 km/h); H (210 km/h); V (240 km/h)
Priemer:13″ – 19″

Zimné pneumatiky a ich charakteristika

Výhody

  • Lepšia priľnavosť v zime
  • Vhodnejší dezén
  • Vhodné do chladného počasia

Nevýhody

  • Na letné obdobie je vhodné ich prezuť, je škoda ich vyjazdiť v lete a následne kupovať nové zimné pneu

Každá pneumatika má svoje špeciálne označenie, podľa ktorého zistíte veľa informácií. Ukážeme si to na príklade: 205/55R 16 91H.

  • 205 – šírka pneumatiky v milimetroch
  • 55 – bočný profil pneumatiky
  • R – konštrukcia pneumatiky
  • 16 – priemer ráfika v palcoch
  • 91 – hmotnostný index
  • H – rýchlostný index

Toto sú najdôležitejšie označenia pneumatiky, ktoré vás budú zaujímať.

Hmotnostný index

Hmotnostný index udáva, aké maximálne zaťaženie môže byť na jednej pneumatike. Hmotnostný index dosahuje čísiel od 50 (190kg/pneumatika) do 124 (1 600kg/pneumatika). Pri osobných automobiloch sa ale stretnete najčastejšie s hodnotami od 80 (450kg/pneumatika) do 105 (925kg/pneumatika).

Rýchlostný index

Rýchlostný index pneumatiky má za úlohu informovať spotrebiteľa, na akú maximálnu rýchlosť je pneumatika stavaná. V prípade, že konštrukčnú rýchlosť pneumatiky prekročíte, ohrozujete tým bezpečnosť nielen seba, ale tiež ostatných účastníkov cestnej premávky.

  • Q = 160km/h
  • R = 170km/h
  • S = 180km/h
  • T = 190km/h
  • U = 200km/h
  • H = 210km/h
  • V = 240km/h
  • W = 270km/h
  • Y = 300km/h

Ako vybrať správne pneumatiky

Vybrať správne zimné pneumatiky môže byť niekedy poriadna veda. Vďaka nášmu sprievodcovi výberom zimných pneumatík sa nestratíte a všetky dôležité parametre získate na jednom mieste.

  • Držia nás na ceste – pneumatiky sú vlastne jediným prvkom, ktorý je medzi vozovkou a vozidlom. Je preto potrebné vyberať naozaj kvalitné zimné pneumatiky, ktoré nás budú držať na ceste aj v zákrutách a automobil nebude mať tendenciu „utekať“ zo zákruty. Gumy tak majú obrovský vplyv na stabilitu celkového vozidla.
  • Nesú veľkú váhu – musíme si uvedomiť, že pneumatiky nesú veľkú pohotovostnú váhu a tvoria prakticky jedinú oporu pomerne ťažkým vozidlám. Pneumatiky tiež musia odolávať pomerne veľkým presunom váhy počas zatáčania, ale tiež počas akcelerácie a brzdenia.
  • Prenos výkonu – pneumatiky samy o sebe zabezpečujú tiež prenos výkonu motora a musia podávať kvalitný výkon pri brzdení. Ich vplyv na samotnú jazdu je obrovský.
  • Dobrý valivý odporvalenie pneumatiky musí byť rovnomerné. Len tak je možné zabezpečiť dobré jazdné vlastnosti a tiež dosiahnuť pomerne nízku spotrebu paliva. Vďaka tomu môžete mať z celkovej jazdy príjemný zážitok.
  • Tlmia nárazy – je to tak. Všetky nárazy, ktoré automobil dostane, tlmia práve pneumatiky. Nie je preto divné, že šetria tiež mechanické časti vozidla. Vďaka vyššie vymenovanému dokážu pneumatiky zabezpečiť jazdný komfort.
  • Dlhá životnosť – čím kvalitnejšia pneumatika, tým by jej životnosť mala byť o poznanie dlhšia. Je však potrebné dodržiavať všetky pokyny na správne skladovanie aj starostlivosť o pneumatiky. V opačnom prípade vám ani najlepšia pneumatika nepomôže.

Ako sa líšia letné a zimné pneumatiky

Možno si lámete hlavu nad tým, prečo vlastne meniť pneumatiky, v čom je medzi nimi taký rozdiel. Na túto otázku vám dáme odpoveď v nasledujúcich riadkoch. Ak by vás zaujímalo viac informácií o letných pneumatikách, nájdete ich v teste letných pneumatík 2023. Na tomto mieste by sme mali ešte spomenúť existenciu celoročných pneumatík, o ktorých sa viac dočítate v našom teste celoročných pneumatík 2023.

Zmes

Pneumatiky sú vyrobené z rôznych zmesí. Letné pneumatiky sú tvorené zo zmesi, ktorá zvládne aj vyššie teploty, pneumatiky tak nemäknú a podávajú skvelý výkon pri teplotách nad 7°C. Pri zimných pneumatikách je zase zmes logicky prispôsobená nižším teplotám, guma tak netvrdne ani pri tuhých mrazoch a ich funkčnosť je najlepšia pod 7°C.

Tvrdosť

Letné pneumatiky sú už vo svojej podstate tvrdšie, čo ich robí oveľa odolnejšími, disponujú možnosťou vysokého nájazdu kilometrov, a hlavne sú najlepšie na suchom povrchu. Oproti tomu zimné pneumatiky sú mäkšie, a to z toho dôvodu, aby boli stabilné na snehu a ľade.

Dezén

Dezén či drážkovanie, ďalší veľký rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou. Pri letných pneumatikách sa stretneme s menším drážkovaním, čo vedie k väčšej styčnej ploche. To šoféri opäť ocenia na pevnom suchom povrchu. Zimné pneumatiky majú naopak veľmi hustý vzor a hlbší dezén. To dáva pneumatikám možnosť efektívne odvádzať nielen vodu, takže na snehu a za mokra držia také pneumatiky ako pribité.

Rozmery

Rozmery sú vôbec prvá vec, na ktorú sa musíte pri výbere pneumatík zamerať. Aké pneumatiky sa hodia práve na vaše vozidlo, zistíte veľmi ľahko vo veľkom technickom preukaze. Správny rozmer pneumatiky je dôležitý nielen pri kontrole policajnej hliadky, ale tiež pre STK. Samozrejmosťou je tiež bezpečnosť a jazdný komfort. Niekedy je možné mať na vozidle viac možností rozmeru pneumatiky, potom záleží na vás, aký rozmer si vyberiete.

Štýl jazdy

Štýl jazdy významne ovplyvňuje výber pneumatiky. Ak máte skôr pokojnejší štýl, budete určite vyberať iné pneumatiky než pre športovejší štýl jazdy. Rovnako musíte voliť pneumatiky s ohľadom na výkon vášho vozidla. Ak nevyberiete vhodné pneumatiky, nebudete sa počas jazdy cítiť komfortne ani pohodlne. Navyše sa môže vozidlo správať veľmi nevyspytateľne, čo nie je príjemné ani vám, ani šoférom za vami.

Mesto alebo mimo mesta

O tom, aké pneumatiky si nakoniec zakúpite, rozhoduje tiež to, či jazdíte viac v meste, alebo mimo neho. Podľa toho vyberajte pneumatiky, ktoré sú určené skôr na mestskú premávku alebo naopak na premávku na okresných cestách. Každá taká pneumatika má totiž trošku iné vlastnosti, ktoré by mohli byť pre daný typ cesty dôležité.

Rozmery pneumatík

  • Šírka pneumatík – je udávaná v milimetroch
  • Bočný profil – ide o percentuálny pomer výšky k šírke
  • Priemer ráfika – ten je vždy udávaný v palcoch
  • Hmotnostný index – udáva, na aké maximálne zaťaženie je pneumatika vyrobená
  • Rýchlostný index – udáva maximálnu možnú rýchlosť, na ktorú je pneumatika vyrobená

Typy dezénu

  • Symetrický dezén – pneumatiku so symetrickým dezénom môžete umiestniť na ľubovoľné miesto. Také pneumatiky disponujú skvelým pomerom cena/výkon.
  • Asymetrický dezén – vnútorná a vonkajšia strana pneumatiky sa dezénovo líšia. Pneumatiky majú na sebe označenie strán (vnútorná a vonkajšia – inside, outside) a toto rozlíšenie je potrebné pri prezúvaní dodržať. Tieto pneumatiky ponúkajú dobrú stabilitu v zákrutách.
  • Smerový dezén – veľmi dobrý odvod vody aj snehu a má výborný záber po celej svojej ploche. Každá jedna pneumatika má svoju šípku, ktorá označuje smer otáčania. Toto je potrebné pri prezúvaní rešpektovať.

Konštrukcia

Konštrukcia pneumatík je pomerne dôležitý prvok, označenie o akú konštrukciu ide, nájdeme vždy v DOT kóde jednotlivých pneumatík. Celkom sa môžeme stretnúť s tromi typmi konštrukcie. O aké typy presne ide a čo znamenajú?

  • Radiálna – ide o najnovší a zároveň najbežnejší typ konštrukcie pneumatiky. Po technickej stránke ide o konštrukciu, kedy sú jednotlivé vlákna pneumatiky uložené kolmo na pätné laná. To ponúka pomerne veľkú pružnosť bočného plášťa pneumatiky. Pre vodičov tento typ konštrukcie prináša úspornejšiu jazdu, lepší záber pneumatiky a zároveň nižší preklz. Disponujú tiež veľkou nosnosťou a odolnosťou, čo sa môže hodiť. Bohužiaľ, si za tieto výhody zaplatíte, lebo radiálna konštrukcia je drahšia.
  • Diagonálna– diagonálne pneumatiky sa výrazne líšia kostrou aj konštrukciou. Kordové nite, ktoré sú vo vnútri pneumatiky, sa totiž vzájomne krížia pod uhlom 30 a 40 stupňov. Ponúkajú vyššiu stabilitu aj odolnejšiu bočnú stranu pneumatiky. Diagonálny typ pneumatiky nájdeme skôr pri nákladných a priemyselných strojoch.
  • Biasbelted – tieto pneumatiky sa vyznačujú tzv. zmiešanou konštrukciou. Nemusíte si s nimi prakticky lámať hlavu, v dnešnej dobe sa už prakticky nevyrábajú a takmer sa s nimi nestretnete.

EÚ štítky na pneumatikách

Ako už to býva, Európska únia vymýšľa stále nové a nové spôsoby, ako by mohla spotrebiteľom zlepšiť orientáciu vo výrobkoch. Niekedy z toho vznikne naozaj nezmysel, ktorý zákazníkom zamotá hlavu ešte viac. Pri štítkoch na pneumatikách to ale rozhodne neplatí a prinesú spotrebiteľovi dôležité informácie o pneumatikách. Aké EÚ štítky teda máme?

  • Spotreba paliva zaujíma asi úplne každého vodiča motorových vozidiel. Štítky udávajú, aká môže byť úspora paliva na sto kilometrov. Spotreba paliva v závislosti na pneumatikách sa udáva pojmom valivý odpor. Čím je tento odpor väčší, tým vyššia je tiež spotreba paliva. Štítky majú písmenové označenie A–G, pričom rozdiel v spotrebe môže byť až 0,7 litra na 100 kilometrov. Môže sa to zdať banálne, ale vedzte, že na konci zimy môžu byť úspory za ušetrené palivo obrovské.
  • Priľnavosť za mokra – toto označenie už nesúvisí s ekonomickou stránkou, ale so stránkou bezpečnosti. Opäť sa tu stretneme s písmenovým označením A–G, kde A je najlepšie a G je najhoršie. Rozdiel medzi označením A a označením G môže byť až 30% celkovej brzdnej dĺžky, čo je markantný rozdiel!
  • Vonkajší hluk – to je posledný štítok EÚ, s ktorým by ste sa na pneumatikách mali stretnúť. Tento štítok udáva, aké sú pneumatiky hlučné, meria sa však hlučnosť vonkajšia. Štítok vonkajšieho hluku môže obsahovať označenie od 1 do 3 vĺn s tým, že tri vlny znamenajú najhlučnejšie pneumatiku, ktorá už čoskoro prestane vyhovovať európskym normám. Všeobecne je medzi vlnami rozdiel 3dB, čo zhruba zodpovedá tomu, v akom rozmedzí sa hlučnosť pneumatík pohybuje (zhruba od 68 do 75dB). Čím nižšia hlučnosť, tým lepšie pre vás, snažte sa preto hľadať pneumatiky s jednou, maximálne dvoma vlnami na štítku. Samozrejme, že na ňom nájdete aj číselné vyjadrenie.

DOT kód

Tento kód môže mať až 12 číslic a spravidla je vyrazený vždy z boku pneumatiky, na tzv. bočnici. Tento kód obsahuje kód výrobcu, rozmer pneumatiky aj dátum výroby. Dátum výroby je štvormiestne číslo, kde prvé dve čísla značia týždeň, kedy bola pneumatika vyrobená, posledné dve čísla značia rok, v ktorom bola pneumatika vyrobená. Ak si nie ste istí, či ide o novú pneumatiku, alebo by vás len zaujímal rok výroby, ľahko to zistíte práve z bočnice pneumatiky.

Vezmeme pomerne obľúbenú pneumatiku českej výroby Barum Polaris 3 195/65 R15 91T (ide síce o zimnú pneumatiku, ale to pre nás v tejto chvíli nehrá úlohu). Čo vám jej názov hovorí? Barum je značka výrobcu, Polaris 3 model. Hodnota 195 znamená, že šírka pneumatiky je 195 milimetrov. Číslo 65 znamená, že bočný profil pneumatiky zodpovedá 65% jej šírky. Značka R15 znamená, že ide o pneumatiku s radiálnou konštrukciou a hodí sa na pätnásťpalcový disk (38,1 centimetra). Hodnota 91 je index nosnosti a hovorí vám, že koleso má nosnosť 615 kilogramov. Na konci je potom označenie rýchlostného indexu, v tomto prípade T. Pneumatika je teda konštruovaná pre rýchlosti do 190 kilometrov za hodinu.

Triedy pneumatík

Aby sa mohol zákazník skutočne vyznať v obrovskej ponuke pneumatík, rozdeľujeme zimné pneumatiky prakticky do troch tried. Podľa toho, aký je váš štýl jazdy a kde najčastejšie jazdíte, si potom môžete pneumatiky vybrať. Konkrétne sa riešia tieto triedy:

  • Ekonomická – táto trieda zahŕňa pneumatiky skôr pre tzv. mestské vozidlá. Očakáva sa, že tieto vozidlá budú jazdiť prevažne po meste. Spravidla sú určené pre vodičov s pokojnejším štýlom jazdy a sú vyrábané tiež s ohľadom na spotrebu paliva.
  • Stredné – toto je taký zlatý stred zimných pneumatík. Ako už názov napovedá, sú určené predovšetkým pre vozidlá strednej triedy a tieto pneumatiky budú podávať skvelý výkon v meste aj mimo neho. Je preto dobré si uvedomiť, kde sa budete s vozidlom počas zimy pohybovať.
  • Vysoká – tieto pneumatiky sú určené pre vozidlá strednej a vyššej triedy, ďalej pre vozidlá s vyšším výkonom. Pneumatiky tiež nie sú celkom určené pre mestskú premávku, ale skôr pre premávku mimo mesta a v náročnejšom teréne.

Podľa čoho triedu vyberať

V kapitole vyššie sme si popísali jednotlivé triedy pneumatík. Teraz si poďme povedať, podľa čoho máme jednotlivé triedy pneumatík vyberať a na čom pri výbere záleží.

  • Prejdená vzdialenosť
  • Výkon motora
  • Štýl jazdy
  • Prostredie

Než si samotné pneumatiky vyberiete a zakúpite, musíte sa zamyslieť nad tým, kde vlastne jazdíte. Ak cestujete častejšie po meste, je jasné, že budete oveľa viac akcelerovať a brzdiť, než keď pôjdete po diaľnici. Myslite tiež na fakt, že v meste sa často striedajú povrchy asfaltu, prípadne sa môžete stretnúť tiež s klzkými dlaždicami.

Ak naopak jazdíte skôr dlhšie trasy, počíta sa tak viac s jazdou na diaľniciach. Tento povrch môže byť zase pomerne hrboľatý. Oplatí sa preto vždy vyberať pneumatiky od známych výrobcov, ktorí sú schopní zaistiť stálu kvalitu a bezpečnosť.

Životnosť pneumatiky

Ak budeme riešiť samotnú životnosť pneumatiky, stretneme sa s dvomi pojmami:

  • Celková životnosť
  • Prevádzková životnosť

Celková životnosť

Celková životnosť je v súčasnosti stanovená na 10 rokov od vyrobenia konkrétneho kusu. Hneď ako tento čas uplynie, rozhodne takú pneumatiku na svoje vozidlo nenasadzujte! Vždy si preto kontrolujte v DOT kóde dátum vyrobenia pneumatiky.

Prevádzková životnosť

Prevádzková životnosť stanovuje, ako dlho od jej nasadenia môžete s pneumatikou jazdiť. Veľmi ťažko sa odhaduje prevádzková životnosť, avšak spravidla býva medzi 2–3 rokmi. Samozrejme, záleží na tom, ako často jazdíte. Taká životnosť sa tiež líši v rámci letných či zimných pneumatík.

Čo hovorí legislatíva

V rámci slovenskej legislatívy sa na zimné pneumatiky vzťahuje Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke, podľa ktorého je povinnosť používania zimných pneumatík na osobných autách od 15. novembra do 31.3, pokiaľ vozovku pokrýva súvislá vrstva snehu, námraza alebo ľad, a to na všetkých nápravách. Nákladné autá nad 3,5t musia mať zimné pneumatiky aspoň na jednej z náprav, autobusy opäť na všetkých nápravách. Táto povinnosť platí aj mimo tohto obdobia, pokiaľ je na ceste už spomínaná súvislá vrstva snehu, námraza alebo ľad.

V prípade veľmi miernej či nadpriemerne teplej zimy nemusíte zimné pneumatiky na svojom vozidle mať. Hneď ako ale napadne prvý sneh, musíte mať prezuté. Niektorí zo šoférov tak už najneskôr 1. novembra majú na svojich plechových miláčikoch zimné pneumatiky. Iní čakajú, až skutočne začnú mrazy, nemusia však potom ale dostať miesto v autoservise, na čo niektorí zabúdajú.

Legislatíva v zahraničí

Je možné, že v rámci zimných športov či dovolenky zamierite niekam za hranice Slovenskej republiky. Ako to vyzerá s legislatívou tam?

  • Česko – v rámci českej legislatívy je na zimné pneumatiky (či zimnú výbavu) nazerané rôznymi pohľadmi. Prvým z nich je značka „Zimná výbava“, kedy je zimná výbava povinná v danom úseku po celý rok. Týchto miest však toľko nie je, v Českej republike je umiestnených celkom 103 takých značiek, z ktorých sú niektoré označené dodatkovou tabuľou, ktorá presne vymedzuje jej platnosť. Druhý pohľad sa vzťahuje na §40a zákona 361/2000Sb, podľa ktorého je povinnosť zimného obutia od 1. novembra do 31.3 v týchto prípadoch:
    • Je na ceste súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza.
    • Dá sa vzhľadom k poveternostným podmienkam predpokladať, že sa na pozemnej komunikácii počas jazdy môže vyskytovať súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza.
  • Rakúsko – od 1.11. do 15.4. povinná zimná výbava zahŕňajúca aj zimné pneumatiky s minimálnou hĺbkou dezénu 4mm.
  • Taliansko – až na výnimky platí po celom Taliansku povinnosť zimnej výbavy od 1.11. do 15.4., tu je minimálna hĺbka dezénu stanovená na 1,6mm.
  • Švajčiarsko – nemá priamo stanovené obdobie zimných pneumatík, avšak v prípade dopravnej nehody ponesiete v prípade zlého obutia zodpovednosť. Môžete dostať veľké pokuty či náhradu škody. Hĺbka dezénu pneumatík musí byť zhodná s legislatívou krajiny, v ktorej je auto registrované. V prípade Slovenska sú to 3mm.
  • Nemecko – Nemecko je z pohľadu legislatívy podobné legislatíve českej, hĺbka dezénu je tu stanovená na 1,6mm, ale odporúča sa hĺbka 4mm.
  • Francúzsko – zimné pneumatiky sú odporúčané na komunikáciách, ktoré sú pokryté súvislou vrstvou snehu či ľadu. Minimálna hĺbka dezénu je 3,5mm.
  • Slovinsko – Od 15.11. do 15.3. musia mať všetky vozidlá povinne zimné pneumatiky s minimálnou hĺbkou dezénu 3mm.

Známi výrobcovia pneumatík

barum

Barum, spoločnosť, ktorá bola založená po vojne, teda v roku 1948. Založili ju vtedy páni Baťa, Rubena, Mitas. Tí začali vyrábať kvalitné, a predovšetkým cenovo dostupné pneumatiky. O tom, že sú kvalitné, nebolo pochýb, mali totiž úspech aj na medzinárodnej závodnej scéne. V súčasnosti spadá Barum pod Continental AG, za rok vyrobí okolo 21 miliónov kusov pneumatík a radí sa medzi popredných výrobcov pneumatík v Európe. To všetko dokázala firma založená v Českej republike v meste Zlín.

Barum logo

Nokian

Nokian je fínskym výrobcom pneumatík, zároveň je tiež najsevernejšie položeným závodom na výrobu pneumatík vo svete. Vďaka tomu má Nokian veľmi inovatívny prístup k zimným pneumatikám, čo sa odráža na vysokej kvalite zimného obutia. Firma bola vo Fínsku založená v roku 1988, avšak jej história siaha oveľa ďalej. Ak by ste hľadali synonymum kvality pre zimné pneumatiky, bolo by to najskôr Nokian. Je potrebné podotknúť, že sa nezameriava len na osobné automobily, ale tiež na výrobu pneumatík pre nákladné a úžitkové vozidlá.

Nokian logo

Dunlop

Hoci to mnohých prekvapí, Dunlop je škótskou spoločnosťou, ktorej história sa datuje do roku 1888. Práve vtedy vznikala prvá pneumatika z ľahkej gumy. Dunlop odvtedy ušiel veľký kus cesty a pravidelne podporuje motoristické závody jednostopových aj dvojstopových vozidiel. Práve vďaka tomu môže inováciu a skúsenosti nabrané v motoršporte prenášať do klasických pneumatík pre normálnu prevádzku. Samozrejmosťou je, že od spoločnosti Dunlop si môžete kúpiť letné aj zimné pneumatiky.

Dunlop logo

Matador

Matador je ďalšou spoločnosťou, ktorá vyrába pneumatiky a má československú stopu. Založená bola v roku 1905. V roku 1925 sa vyrobili prvé pneumatiky v Bratislave. Matador pracoval na vylepšeniach, kým v roku 1930 získal niekoľko patentov v oblasti výroby pneumatík. Neskôr sa spoločnosť Matador, podobne ako Barum, spojila pod Continental AG. Napriek tomu Matador stále ponúka široký sortiment pneumatík pre osobné aj úžitkové vozidlá. Ide o obľúbenú a kvalitnú značku.

Matador logo

Bridgestone

Bridgestone je japonskou spoločnosťou, ktorá bola založená v roku 1931. Od prvopočiatku bola sústredená len na výrobu pneumatík. Od roku 2006 je dokonca celosvetovo najväčším výrobcom pneumatík. Veľmi dlho tiež dodávala závodné pneumatiky do kráľovnej motoršportu – do F1. Vďaka skúsenostiam, ktoré za tie roky spoločnosť nazbierala, môže teraz vyrábať kvalitné pneumatiky, ktoré navyše neustále inovujú, aby boli zimné pneumatiky čo najbezpečnejšie.

Bridgestone logo

Michelin

Spoločnosť Michelin bola založená v roku 1889 vo Francúzsku dvomi bratmi. Okrem výroby pneumatík sa Michelin tiež zaoberá automapami a pravidelne vydáva sprievodcu najlepšími reštauráciami. Michelin disponoval a disponuje mnohými patentmi, ktoré umožňujú vyrábať jedny z najlepších pneumatík na trhu. Navyše pravidelne dodáva pneumatiky do najrôznejších motoristických šampionátov a dlhé roky dodávala tiež pneumatiky pre formulu 1. Práve Michelin vládol trhu s pneumatikami, než ho v roku 2006 zosadil Bridgestone.

Michelin

Continental

Continental je nemeckou spoločnosťou, ktorá bola založená už v roku 1871. Sústreďuje sa nielen na výrobu pneumatík, ale tiež najrôznejších súčiastok a brzdových systémov. Momentálne jej patrí 4. miesto medzi svetovými výrobcami pneumatík. Je vhodné podotknúť, že firma vyrába tiež v Českej republike. Pod sebou má niekoľko menších spoločností, medzi ktoré sa radí napríklad tiež Barum alebo Matador. Často sponzoruje najrôznejšie motoristické akcie, hlavne závody rally.

Continental logo

Finálny verdikt

Zimné pneumatiky je potrebné vyberať skutočne starostlivo a s rozmyslom. Je potrebné si uvedomiť, že práve pneumatiky sú to jediné, čo je v kontakte medzi vaším vozidlom a vozovkou. Zimné pneumatiky je vždy výhodnejšie vyberať skôr užšie. Kým pneumatiky kúpite, pozrite sa do veľkého technického preukazu, aké veľké pneumatiky potrebujete a podľa toho vyberajte. V našej recenzii sú zastúpené všetky bežné veľkosti pneumatík.

Samozrejme, že môžete použiť tiež celoročné pneumatiky, tie sa ale spravidla do našich podmienok príliš nehodia, jednoducho preto, že rozdiely medzi letom a zimou sú väčšie ako v južnejšie položených štátoch. Napriek tomu majú celoročné pneumatiky oporu v legislatíve a pri správnej voľbe ich môžete používať v lete aj v zime. Myslite ale na to, že celoročné pneumatiky v žiadnom prípade plne nenahradia rýdzo zimné obutie.

Keď už budete kupovať nové pneumatiky, vždy sa oplatí investovať do známej značky. Spoločnosti, ktoré nie sú známe, ale sú lacné, nemusia poskytovať pneumatiky s dostatočným jazdným komfortom. Za pár ušetrených eur rozhodne nestojí nič riskovať, pri overenej značke máte istotu kvality a skúseností.

Ako pneumatiky správne skladovať

Málokto kupuje pneumatiky v pneuservise, kde si necháva auto prezúvať. Spravidla si pneumatiky dovezie spotrebiteľ domov a neskôr sa rieši prezúvanie. Je potrebné teda pneumatiky nejako skladovať, je ale potrebné dodržať niekoľko vecí, aby si pneumatiky zachovali svoje vlastnosti. Toto platí tiež v prípade, že pneumatiky budete uchovávať do ďalšej zimy.

Rozhodne myslite na to, že pneumatiky sa musia skladovať v chladných a suchých priestoroch, veľký pozor pritom dajte na to, aby na pneumatiky nedopadali slnečné lúče. Rozdiel je tiež v tom, či budete pneumatiky skladovať na ráfiku, alebo nie. Ak áno, odporúča sa mať pneumatiky nahustené na bežnú prevádzku a skladovať ich stohovo, tzn. naskladať jednu na druhú. Ak sa rozhodnete pneumatiky skladovať bez ráfikov, poskladajte ich vedľa seba a raz za čas ich otočte. Predídete tak možným deformáciám tvaru pneumatiky.

Jeden malý tip na záver tejto kapitoly. Ak máte vozidlo s predným náhonom, rozhodne sa oplatí si pri prezúvaní označiť, ktoré z pneumatík sú tie predné. Potom ich môžete pri ďalšom prezúvaní prehodiť (predné dozadu a zadné dopredu), čím môžete efektívne využiť celú súpravu pneumatík bez straty bezpečnosti či komfortu.

Aké chyby sa vyskytujú

Pri používaní pneumatiky je, samozrejme, možné, že nastanú nejaké chyby. Aké sú tie najčastejšie? Ak sa vám prihodí nejaká podobná chyba, nemusí to znamenať zlé pneumatiky, ale skôr nejakú poruchu na vozidle. Preto chybám na pneumatike venujte dostatočnú pozornosť.

  • Vyjazdený okraj pneumatiky – môže poukazovať na zle nastavenú geometriu kolies, prípadne môže ísť o podhustené pneumatiky. Rozhodne v takom prípade odporúčame navštíviť autoservis.
  • Pozdĺžne ryhy – táto chyba sa prejavuje veľmi často práve na zimných pneumatikách. Je spôsobená tým, že zatiaľ čo jedno koleso bezpečne stojí, druhé prekĺzne alebo sa pretočí.
  • Vyjazdený stred pneumatiky – ak sa vám zdá, že je prostriedok pneumatiky vyjazdený viac než zvyšok, máte v pneumatikách pravdepodobne príliš vysoký tlak. Odporúčame zmerať tlak na vychladnutých pneumatikách.
  • Opotrebované jedno miesto pneumatiky – táto chyba súvisí skôr so štýlom jazdy, pretože môže poukazovať na šmyk či veľmi prudké brzdenie. Ak je opotrebovanie či plôška príliš veľká, mala by sa pneumatika vymeniť.
  • Opotrebovanie pneumatiky na viacerých miestach – výrazné opotrebenie pneumatiky na viacerých miestach rozhodne môže signalizovať celkom veľký problém. Ak sa vám toto deje, pravdepodobne bude vina v tlmičoch vozidla. V takom prípade by ste mali ihneď navštíviť autoservis.

Tlak v pneumatikách

Tlak v pneumatikách je pomerne dôležité pravidelne kontrolovať. Má totiž veľký vplyv na bezpečnosť, spotrebu paliva, ale tiež na celkovú životnosť pneumatík! Ich podhustenie totiž môže spôsobiť skrátenie životnosti pneumatiky takmer o 20%. Ak budete tlak v pneumatikách kontrolovať, urobte tak pred jazdou alebo potom, čo budú pneumatiky dostatočne studené. V opačnom prípade by ste nenamerali dobrý tlak. Ak si nie ste istí, na koľko by mali byť vaše pneumatiky nahustené, zistíte to buď v návode, alebo na stĺpiku pri šoférovi.

Kam so starými pneumatikami

Ak už vaše staré pneumatiky definitívne doslúžili, potom je najjednoduchším variantom odviezť gumy k výrobcovi či dovozcovi gúm. Tí musia na svojich webových stránkach zverejniť miesta spätného odberu pneumatiky. Potom výrobca či dovozca zabezpečí ich ekologickú likvidáciu. Ak si pneumatiky kúpite v pneuservise, potom si spoločne s nimi kupujete tiež likvidáciu tých starých, o čo sa opäť postará pneuservis.

Ak by vám nevyhovovala ani jedna z vyššie zmienených možností, môžete zvoliť odvoz pneumatiky do zberného dvora. Tu sa ale pripravte na to, že prevádzkovateľ dvora bude chcieť za pneumatiky drobný poplatok, ktorý sa spravidla pohybuje maximálne v radoch niekoľkých eur.

Absolventka Fakulty sociálno-ekonomických vzťahov, absolvovala aj rôzne rozvojové programy zamerané na zdokonalenie obchodných zručností, komunikáciu v obchodnom styku a obchodné vyjednávanie. Má dlhodobé praktické skúsenosti v obchodnej oblasti. Aktuálne je hlavnou prioritou starostlivosť 3 deti a samovzdelávanie v oblasti online marketingu. Vo voľnom čase robí jogu, fitness, číta knihy a miluje prechádzky v prírode.

Diskusia a poradňa

Položte otázku