Najlepšie letné pneumatiky 2019

  • Ušetrite si peniaze aj nervy pri výbere najvhodnejších letných pneumatík.
  • Zvoľte si na základe veľkosti, priliehavosti a pomeru cena/kvalita.
  • Zistite, kde sa dajú kúpiť najlacnejšie.

TOP letné pneumatiky roku 2019

Štrnásťpalcové letné pneumatiky Pätnásťpalcové letné pneumatiky Šesťnásťpalcové letné pneumatiky Sedemnásťpalcové letné pneumatiky Osemnásťpalcové letné pneumatiky
Continental EcoContact 6 Bridgestone Turanza T005 Goodyear EfficientGrip Performance Nokian WetProof Michelin Pilot Sport 4S
Jazdné vlastnosti
91 %
Priľnavost za mokra
92 %
Úspora pohonných hmôt
91 %
Cena/kvalita
94 %
Jazdné vlastnosti
95 %
Priľnavosť za mokra
97 %
Úspora pohonných hmôt
92 %
Cena/kvalita
95 %
Jazdné vlastnosti
94 %
Priľnavosť za mokra
97 %
Úspora pohonných hmôt
92 %
Cena/kvalita
93 %
Jazdné vlastnosti
96 %
Priľnavosť za mokra
98 %
Úspora pohonných hmôt
87 %
Cena/kvalita
92 %
Jazdné vlastnosti
93 %
Priľnavosť za mokra
92 %
Úspora pohonných hmôt
93 %
Cena/kvalita
91 %
94%
95%
94%
95%
92%
Zistiť cenu Zistiť cenu Zistiť cenu Zistiť cenu Zistiť cenu

Úvod

Na dnes sme si pre vás pripravili ďalší test, tentokrát sa bude týkať letných pneumatík. Zákon vám ukladá použitie zimných pneumatík len do 31. marca (respektíve zimné pneumatiky musíte mať podľa vyhlášky na aute v období od 15. novembra do 31. marca v prípade, že sa na pozemnej komunikácii nachádza súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza, alebo ak sa dá predpokladať, že táto situácia môže počas jazdy nastať). Na druhej strane, po tomto dátume nie je príliš bežné, aby sa objavilo počasie, v ktorom sa vám zimné pneumatiky oplatia. S príchodom jari teda prichádza aj čas na výmenu zimných pneumatík za letné. Niektorí vodiči síce tvrdia, že kým jazdiť s letnými pneumatikami v zime je samovražda, používať zimné v lete sa dá úplne pokojne a navyše ušetria peniaze za takzvané prezutie, ale neverte tomu.

Pravda je, že ak budete používať zimné pneumatiky celoročne, zákon neporušíte. A z laického pohľadu to so sebou nesie rad výhod – hlboký dezén zimných kolies udrží auto na ceste pri poľadovici, v lete teda bude viac ako dostačujúci, navyše sa ušetria peniaze, ktoré by ste museli zaplatiť v servise. Lenže…! Zimné pneumatiky sú svojím zložením aj vzorom naozaj určené len na zimu, ako hovorí názov. Na leto by ste mali prezuť pneumatiky s prispôsobeným vzorom, pričom dôvodov je hneď niekoľko:

  • Je hospodárnejšie jazdiť v lete na plytších letných gumách, ako na zimných s hlbokým dezénom, ktorý by potom už v zime nemusel byť dostačujúci (peniaze, ktoré ušetríte za výmenu kolies, sa v tomto stratia).
  • Z hľadiska bezpečnosti sú letné pneumatiky v lete výrazne vhodnejšie – majú menšiu brzdnú dráhu, ľahšie priľnú na vozovku a pri aquaplaningu sa chovajú predvídateľnejšie a umožňujú lepšie ovládanie vozidla.
  • Vzhľadom ku zloženiu gumy zimných kolies (obsahujú viac oxidu kremičitého) sa zimné pneumatiky ľahšie prichytávajú k horúcej vozovke, trhajú si povrch a zvyšujú spotrebu vozidla.

Nielen preto vám môžeme prezutie na letné pneumatiky maximálne odporučiť (ak teda nepoužívate takzvané celoročné pneumatiky). Ale aby bola jazda bezpečná, ekonomická a komfortná, je potrebné zvoliť dobrý model pneumatík. Rozhodne to nie je tak, že by sa každá pneumatika hodila na každé auto. Aby sme vám to trochu uľahčili, pripravili sme pre vás test pneumatík 2018 a taktiež rebríčky najlepších pneumatík rôznych kategórií. Aby toho nebolo málo, k tomu všetkému pridávame pár rád a tipov ako vybrať letné pneumatiky. Ak máte chvíľku času, môžeme prejsť rovno k testu.

back to menu ↑

Letní pneumatiky vs. zimní pneumatiky

Zásadné rozdiely medzi letnými a zimnými pneumatikami sme ľahko naznačili už v úvode. Ale teraz, ešte skôr ako prejdeme k testu, by sme si ich mohli prejsť trochu podrobnejšie. Tými najväčšími rozdielmi, ktoré si aj neskúsený motorista všimne na prvý pohľad, je rôzna štruktúra dezénu. Kto šoféruje dlhšie a o autá sa naozaj zaujíma, ten by mohol na pohľad rozoznať aj podstatne iné zloženie gumy. Všeobecne platí, že pneumatiky sú svojou konštrukciou, zložením aj vzorom určené len pre dané ročné obdobie, takže je potrebné tieto rozdiely a charakteristiky poznať a rešpektovať. Výsledkom je väčšia bezpečnosť jazdy, optimálna spotreba ľahšia ovládateľnosť, čo ocenia hlavne menej skúsení vodiči.

Zimné pneumatiky

Zimné pneumatiky majú väčší podiel prírodného kaučuku a kremičitanov, takže aj v zime zostávajú pružné a nezamŕzajú (dosahujú tak lepší kontakt s povrchom vozovky). Priľnavosť je aj na zľadovatenej ceste dostatočná na bezpečnú jazdu. Najúčinnejšie sú pri teplotách do 7 °C. V lete sa však ľahšie prichytávajú na povrch vozovky, čo zvyšuje spotrebu, opotrebenie a zároveň sa menia jazdné vlastnosti. Okrem toho má zimná pneumatika vyšší počet zárezov vo vzore (na zvýšenie mobility), silnejšie lamely, širšie drážky a smerový dezén. Vďaka tomu je oveľa ľahšie udržať smer jazdy, pneumatika navyše ľahšie odvádza topiaci sa sneh a znižuje hlučnosť pri jazde po zasneženej alebo zľadovatenej ceste. Hĺbka dezénu musí byť pre osobné autá najmenej 4 milimetre, v prípade vozidiel nad 3,5 tony najmenej 6 milimetrov.

Letné pneumatiky

Letné pneumatiky majú zloženie prispôsobené tomu, aby guma dosiahla najväčšiu pružnosť pri teplotách nad 7 °C (naopak, pod touto teplotou letné pneumatiky tvrdnú a krehnú, neplnia tak svoju funkciu). Na rozdiel od zimných pneumatík totiž s rastúcou teplotou mäknú. Majú menej drážok, ale zároveň majú špeciálne drážky, ktoré minimalizujú riziko aquaplaningu, pretože odvádzajú vodu. Priľnavosť na mokrej vozovke je teda výrazne vyššia. Vzor nie je taký hlboký a drážky sú užšie, takže sa vozovky dotýka väčšie percento povrchu pneumatiky. Výsledkom je lepšia ovládateľnosť a tiež kratšia brzdná dráha. Hĺbka dezénu je zo zákona minimálne 1,6 milimetra pre osobné autá aj pre motocykle, pre mopedy a skútre je to 1 milimeter.

Celoročné pneumatiky

Pneumatiky, ktoré v sebe kombinujú vlastnosti oboch spomenutých typov – dajú sa používať v priebehu celého roka. Ale musíte počítať s tým, že v lete nedosiahnu také dobré výsledky, ako letné pneumatiky a v zime zase ako zimné pneumatiky. Sú kompromisom, použiteľným v oboch obdobiach, ale pri nižšej bezpečnosti a zhoršených jazdných vlastnostiach.

back to menu ↑

Test letných pneumatík

Letné pneumatiky ako také tvoria celkom samostatnú kategóriu pneumatík. Ale keďže test, ktorý by sa zaoberal len jednou veľkou kategóriou, by nemusel byť dostatočne prínosný, rozhodli sme sa pneumatiky ešte ďalej rozdeliť podľa vnútorného priemeru kolesa.

Najlepšie štrnásťpalcové letné pneumatiky

Pneumatiky predovšetkým pre malé autá (napríklad Škoda Fabia alebo Ford Fiesta).

Poradie Náhľad Názov Hodnotenie Priľnavosť za mokra Úspora paliva Cena
1. Continental EcoContact 6
A A Zistiť cenu
2. Goodyear EfficientGrip Performance
A C Zistiť cenu
3. Hankook K435 Kinergy eco2
A C Zistiť cenu
4. Bridgestone Turanza T005
A C Zistiť cenu

Najlepšie pätnásťpalcové letné pneumatiky

Vhodné pre menšie vozy strednej triedy (napríklad Citroën C3 alebo Renault Clio).

Poradie Náhľad Názov Hodnotenie Priľnavosť za mokra Úspora paliva Cena
1. Bridgestone Turanza T005
A B Zistiť cenu
2. Hankook K125 Ventus Prime 3
A C Zistiť cenu
3. Goodyear EfficientGrip Performance
A B Zistiť cenu
4. Firestone Roadhawk
A C Zistiť cenu
5. Pirelli P1 Cinturato Verde
B C Zistiť cenu
6. Michelin CrossClimate+
B C Zistiť cenu

Najlepšie šestnásťpalcové letné pneumatiky

Úplne ideálne pre osobné autá strednej triedy, ako je Škoda Superb alebo Volkswagen Passat.

Poradie Náhľad Názov Hodnotenie Priľnavosť za mokra Úspora paliva Cena
1. Goodyear EfficientGrip Performance
A B Zistiť cenu
2. Pirelli Carrier
A C Zistiť cenu
3. Barum Bravuris 5HM
B B Zistiť cenu
4. Apollo Altrust
A C Zistiť cenu
5. Nokian WetProof
A C Zistiť cenu
6. Michelin Energy Saver+
B C Zistiť cenu

Najlepšie sedemnásťpalcové letné pneumatiky

Sedemnásťpalcové pneumatiky sa skvelo hodia pre väčšie vozy strednej triedy, ako je napríklad Audi A4, Škoda Octavia alebo Toyota Auris.

Poradie Náhľad Názov Hodnotenie Priľnavosť za mokra Úspora paliva Cena
1. Nokian WetProof
A C Zistiť cenu
2. Michelin Primacy 4
A A Zistiť cenu
3. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
A E Zistiť cenu
4. Bridgestone Turanza T005
A B Zistiť cenu
5. Michelin Pilot Sport 4
A C Zistiť cenu
6. Hankook K127 Ventus S1 evo3
A C Zistiť cenu

Najlepšie osemnásťpalcové letné pneumatiky

Osemnásťpalcové pneumatiky sa skvelo hodia na väčšie autá, ako je napríklad Audi A8.

Poradie Náhľad Názov Hodnotenie Priľnavosť za mokra Úspora paliva Cena
1, Michelin Pilot Sport 4S
A C Zistiť cenu
2. Pirelli PZero
A E Zistiť cenu
3. Continental PremiumContact 6
A C Zistiť cenu
4. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
A B Zistiť cenu

Letné pneumatiky a ich charakteristika

Čo sa týka charakteristiky letných pneumatík, všeličo už sme si o nich povedali v porovnaní s pneumatikami zimnými. Dovoľte nám teda zopakovať pár detailov a trochu ich rozviesť. Zásadný rozdiel tkvie už v zložení. Iný je hlavne podiel prírodného kaučuku, ktorý pri nízkych teplotách stráca pružnosť a krehne. Letné pneumatiky typicky pod 7 °C (čo je minimálna doporučená hodnota pre ich používanie) tvrdnú, takže sa zmenšuje priľnavosť k povrchu vozovky, navyše sa zvyšuje riziko ich defektu. Naopak, čím vyššia bude teplota, tým pružnejšie a mäkšie sú a o to lepšie sa vozovke prispôsobia.

Pre vzor letných pneumatík je typické, že majú menej lamiel a viac blokov, menej drážok (ktoré sú zároveň užšie, pretože nie je potrebné, aby sa do nich zapasoval sneh) a smer pneumatiky je menej výrazný. Je tak zvýšený povrch pneumatiky a styčná plocha s cestou. Naopak, nechýbajú úzke drážky, ktoré odvádzajú spod pneumatiky vodu a znižujú tak riziko aquaplaningu. Obzvlášť na mokrej vozovke potom rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou pocítite. Celkovo vzor nemusí byť úplne hlboký, dezén sa po zakúpení pohybuje okolo ôsmich milimetrov (zákonom dané minimum pre osobné autá a motorky je 1,6 milimetra, pre mopedy a skútre je to 1 milimeter, že ste hodnôt dosiahli, by vám mal napovedať indikátor na pneumatike, odborníkmi doporučená minimálna hodnota je 2 milimetre). Bežná je pre letné pneumatiky vyššia hodnota rýchlostného indexu a vzhľadom na menšiu tolerovanú hĺbku dezénu aj dlhšia životnosť.

Výhody

Vysoká priľnavosť v lete

Vhodné do teplého počasia


Nevýhody

Vlastnosťami úplne nevhodné do zimného obdobia, kedy sa nesmú používať

back to menu ↑

Největší výrobci letních pneumatik na našem trhu

Značka pneumatík určite nie je to, na čo by ste sa mali pri výbere pozerať ako na prvé. Existujú oveľa dôležitejšie a oveľa viac vypovedajúce parametre. Ale na druhej strane… je oveľa bezpečnejšie a istejšie kúpiť si značkovú pneumatiku renomovaného a tradičného výrobcu, ako investovať do pneumatík čínskej výroby a neznámej značky, o ktorých kvalite môžeme iba polemizovať. Dobrá značka a známe meno výrobcu je pri pneumatikách akousi zárukou –zvyšuje šancu, že ste kúpili skutočne kvalitný produkt. Pravdaže, niektorí výrobcovia ponúkajú pneumatiky, ktoré sú o niečo drahšie, ale na druhej strane, kvalita tu znamená vyššiu bezpečnosť na ceste. A za tú by ste sa nemali báť si priplatiť. Navyše je bežné, že renomovaní výrobcovia vyrábajú pneumatiky štandardizované, pofidérne spoločnosti nemusia štandardy vždy dodržiavať. Poďme sa teda pozrieť, aké spoločnosti na našom trhu s pneumatikami pôsobia.

back to menu ↑

Ako vybrať letné pneumatiky – parametrov výberu je viac než dosť

Prejdime teraz k tomu, čo bude väčšinu z vás zaujímať asi najviac. A síce k otázke, ako vybrať letné pneumatiky pre váš voz. Pneumatika totiž nie je obal na koleso, ale je miestom bezprostredného styku auta s vozovkou – drží vás na ceste, udržuje smer a musí teda mať dobrú nosnosť aj dobrú priľnavosť (a to za všetkých klimatických podmienok). Musí byť dostatočne odolná a ideálne by mala vynikať dlhou životnosťou. V neposlednom rade je potrebné zohľadňovať aj konštrukčné parametre vášho vozidla a pneumatiky. Takto by sme mohli pokračovať ešte dlho, poďme si teda jednotlivé kritériá výberu rozobrať trochu podrobnejšie.

Uvedomte si svoje vlastné preferencie

Ešte než prejdete k samotnému konkrétnemu výberu na základe merateľných hodnôt, mali by ste popremýšľať trochu o svojich zvykoch na ceste. Ako jazdíte? Na čo auto používate a ako často? Aký typ auta vlastníte? To sú všetko otázky, ktoré by ste si mali vedieť zodpovedať. Takže, máte osobné auto, dodávku alebo niečo väčšie? To je prvá a úplne zásadná vec, väčšina výrobcov robí pneumatiky podľa obdobia aj podľa veľkosti a typu vozidla. Už z princípu sa zdá byť jasné, že pneumatiky pre nákladné aut nebudú vhodné na osobné auto a naopak. Ďalej – je dobré si o jednotlivých modeloch pneumatík niečo naštudovať, väčšinou majú jasne dané určenie. Niektoré sú vysokovýkonné športové, ďalšie off-roadové a iné zase komfortné a určené skôr na bežnú jazdu.

Aby sme vám trochu pomohli, a aby sme vám upresnili, čo máme presne v tomto odstavci na mysli, dáme vám niekoľko príkladov:

  • Ak máte športové auto, zúčastňujete sa amatérskych pretekov alebo napríklad len radi jazdíte rýchlo (a napríklad trochu cez limit), potom by ste mali dbať na to, aby zakúpené pneumatiky boli označené ako športové. Také pneumatiky znášajú dobre vysokú záťaž aj vysoký výkon, bývajú všeobecne veľmi odolné a menia na ceste smer pomerne rýchlo. Navyše bývajú upravené tak, aby boli v každom počasí priľnavé, a aby dosahovali aj pri prudkom brzdení dobrú účinnosť.
  • Jazdíte málo, skôr krátke trasy a nemáte nároky na rýchlosť a výkon? Potom pre vás budú ideálne šetrné pneumatiky. Tie majú všeobecne dlhú životnosť a zároveň pomáhajú šetriť pohonné hmoty. Nenechajte sa ale v tomto prípade zmiasť trikmi predajcov – ako šetrné bývajú predávané často aj veľmi nekvalitné pneumatiky, starostlivý výber je tu nutnosťou, aby sa pneumatika na ceste správala tak, ako má.
  • Ak bývate na dedine, stáva sa, že sa nevyhnete situáciám, kedy musíte ísť po poli alebo po lese. Niektorí z nás si potom jazdu v teréne užívajú. Aj tomu je ale potrebné prispôsobiť pneumatiky. Musia byť odolné, vyrobené z kvalitného materiálu a guma musí byť pevná, aby sa nedala ľahko preraziť. Navyše off-roadové pneumatiky bývajú často o trochu širšie, aby nezapadli napríklad do blata tak ľahko.
  • Na bežné cesty s rodinou alebo na výlety sú ideálne bežné letné pneumatiky, najlepšie s vysokou mierou bezpečnosti a ovládateľnosti. Tu je asi najlepšie hľadať kompromis, nebudete možno od pneumatiky požadovať, aby zvládala vysoké rýchlosti, ale určite budete chcieť, aby dobre držali jazdnú stopu, boli priľnavé a nevystavovali vás krízovým situáciám.

6 Letní-pneumatiky

Konštrukčné parametre pneumatiky

Jednou z najdôležitejších vecí, ktoré by ste si mali na pneumatike všimnúť, sú jej konštrukčné a rozmerové parametre. Tie sú pre správny výber najdôležitejšie, a keďže si to výrobcovia dobre uvedomujú, prezradia vám ich hneď niekoľko už v názve. Ten si na záver tejto kapitolky spoločne rozlúštime. Teraz poďme k veci – výber správnej pneumatiky z hľadiska veľkosti a ďalších konštrukčných údajov by vám mal uľahčiť technický preukaz. Tam nájdete povolené veľkosti pneumatík pre váš voz a aj ich ďalšie charakteristiky.

Avšak… aj keď je doporučené držať sa údajov z technického preukazu, nie vždy to vodiči dodržujú. Ak si nekúpite novo vyrobený voz, ale auto, ktoré pred vami niekto mal, je možné, že sa riadil vlastnou hlavou a používal iné pneumatiky, ako mal. Naše odporúčanie je, aby ste sa, ak možno, údajmi z technického preukazu riadili (a to nielen v prípade rozmerov, ale aj v prípade ďalších parametrov, pri ktorých to spomenieme). Ušetríte si tým problémy pri policajnej kontrole, aj napríklad pri STK. Navyše, ak výrobca uvádza nejaký typ pneumatík, ktoré by ste mali používať, je pravdepodobné, že s nimi dosiahnete maximálny komfort a bezpečnosť jazdy.

Rozmery pneumatiky

Rozmery pneumatiky sú, okrem iného, špecifikované už v jej názve. O tom ale neskôr, teraz sa zamerajme na tie, ktoré sú pre vás dôležité. V prvom rade je to priemer disku. Ten sa udáva v palcoch a je to mimochodom kritérium, podľa ktorého sme pneumatiky v našom teste rozdelili. Bežne sa pohybuje okolo 15 až 18 palcov (1 palec = 2,54 centimetra) a mal by to byť prvý rozmer, na ktorý sa pozriete. V zásade vám hovorí, či pneumatika sedí na váš disk alebo nie, a teda či má alebo nemá zmysel sa ňou naďalej zaoberať. Ale pozor, ide o vnútorný priemer. Pred týmto údajom sa uvádza ešte písmenové označenie konštrukcie kostry – R (radiálne – dnes najčastejšie), D (diagonálne) alebo B (bias belted).

Z ďalších rozmerov je dôležitá šírka pneumatiky. Bežne platí, že čím širšie pneumatiky, tým väčšia stabilita na ceste. Ale opäť sme limitovaní technickým preukazom a odporúčaním výrobcu, rovnako ako veľkosťou diskov. K tomuto číslu pripadá za lomítkom ešte údaj o pomere výšky pneumatiky k jej šírke. Ten sa udáva v percentách, a napríklad údaj 205/50 by znamenal, že pneumatika má šírku 205 milimetrov a jej výška zodpovedá 50 % tejto hodnoty, teda 102,5 milimetra. Ide opäť o údaj, ktorý vám uvádza výrobca, pretože konštrukcia pneumatiky závisí z veľkej časti na konštrukcii auta. Čo sa týka ďalšieho, ak máte chuť experimentovať, môžete to na vlastné riziko skúsiť, ale je potrebné si počínať opatrne. Údaje z technického preukazu môžete porušiť iba vtedy, ak vám to dovolí konštrukcia auta, a ak to nebude znamenať výrazné zhoršenie jazdných vlastností. Okrem toho nezabúdajte na základné, že na jednej náprave musia byť bezpodmienečne pneumatiky rovnakej značky, rozmerov, typu, a ak možno aj vzoru. Navyše je potrebné mať na pamäti to, že menšie, ale aj väčšie pneumatiky, než aké sú predpísané, znižujú životnosť podvozkových dielov automobilu.

Index nosnosti pneumatiky

Index nosnosti vám udáva, aké je maximálne zaťaženie, ktoré môžete na pneumatiku, ako sa hovorí, naložiť. De facto ide o ten istý údaj, ktorý niektorí výrobcovia označujú ako index nosnosti alebo tiež záťažový index. Ide o hodnoty tabuľkové, takže vám prinášame tabuľku, v ktorej hodnoty zaťaženia pre jednotlivé indexy nájdete. Pri nákupe pneumatík na tento index berte ohľad – ak má pneumatika vyššiu nosnosť, než akú pre svoje auto potrebujete, nie je to problém. Ak je ale nosnosť menšia, prípadne veľmi hraničná (autom budete určite niečo prevážať, navyše aj vy sami niečo vážite, je potrebné s tým počítať dopredu), musíte sa porozhliadnuť po inej pneumatike. Hodnota indexu je pod označením LI (load index) alebo NI (index nosnosti) uvádzaná v technickom preukaze, riaďte sa ňou.

Berte do úvahy, že na jednu pneumatiku pripadá zhruba 20 až 30 % hmotnosti vozidla (s ohľadom na rozdielne ťažisko a nie úplne rovnomerné rozloženie váhy). Vždy berte do úvahy pohotovostnú hmotnosť vozidla. Ak vezmeme auto, ktoré má pohotovostnú hmotnosť okolo 1500 kilogramov, na jednu pneumatiku dostávame asi 375 kilogramov záťaže. To je minimálna nosnosť, akú by pneumatika mala mať! Aby bola nejaká rezerva (v aute budete aj vy, pasažieri, náklad,…), udáva sa index nosnosti o niečo väčší. V prípade vozidla tejto hmotnosti by mohol zodpovedať hodnote 91, teda 615 kilogramov nosnosti pre každú pneumatiku. Vidíte, že je tu rezerva viac ako 200 kilogramov, čo je úplne dostatočné.

V nasledujúcej tabuľke uvidíte hodnoty indexu pre bežné, osobné autá. Inak ale začína na čísle 50 a končí na čísle 124 (pre LI 50 je nosnosť 190 kg,  pre LI 124 je to 1600 kg).

Index Hmotnosť Index Hmotnosť Index Hmotnosť Index Hmotnosť Index Hmotnosť
65 290 kg 72 355 kg 79 437 kg 86 530 kg 93 650 kg
66 300 kg 73 345 kg 80 450 kg 87 545 kg 94 670 kg
67 307 kg 74 375 kg 81 462 kg 88 560 kg 95 690 kg
68 315 kg 75 387 kg 82 475 kg 89 580 kg 96 710 kg
69 325 kg 76 400 kg 83 487 kg 90 600 kg 97 730 kg
70 335 kg 77 412 kg 84 530 kg 91 615 kg 98 750 kg
71 345 kg 78 425 kg 85 515 kg 92 630 kg 99 775 kg

Rýchlostný index

Ďalšou dôležitou charakteristikou je takzvaný rýchlostný index. Tu je jeho vysvetlenie veľmi jednoduché – hovorí vám, pre akú maximálnu rýchlosť je pneumatika konštruovaná. Značí sa písmenami abecedy. Značenie začína pri písmene G (maximálna rýchlosť 90 km/h) a končí pri písmene ZR (maximálna rýchlosť bez obmedzenia nad 240 km/h) a Y (maximálna rýchlosť nad 300 km/h). Ide opäť o tabuľkové hodnoty, ktorými sa výrobcovia na celom svete riadia a jeho hodnoty sú nasledovné:

Index Rýchlosť Index Rýchlosť Index Rýchlosť Index Rýchlosť
G 90 km/h M 130 km/h R 170 km/h V 240 km/h
J 100 km/h N 140 km/h S 180 km/h W 270 km/h
K 110 km/h P 150 km/h T 190 km/h Y 300 km/h
L 120 km/h Q 160 km/h H 210 km/h ZR nad 240 km/h

Rozdiel spočíva predovšetkým v materiáli dezénových blokov – pri vysokej rýchlosti majú pneumatiky tendenciu sa prehrievať a deformovať. Rýchlostný index vám teda prenesene sprostredkováva informáciu, do akej rýchlosti je pneumatika teplotne odolná, a kedy prestáva materiál slúžiť. Ale ak chcete na slovenských cestách dodržiavať rýchlosť, postačia vám bohato pneumatiky s rýchlostným indexom P, Q alebo R, len máloktorý vodič bude mať priestor a odvahu ísť rýchlejšie. Pneumatiky nad T sú potom určené pre pretekárske vozy.

Čo všetko teda vyčítate z názvu pneumatiky?

Všetky vyššie spomenuté charakteristiky názov pneumatiky obsahuje, a vy teda už na prvý pohľad vidíte, či je alebo nie je zvolený model pre vaše auto vhodný. Okrem toho ale obsahuje aj niektoré ďalšie charakteristické skratky, ktoré sa oplatí poznať (uvádzame tie najbežnejšie):

  • TL – TubeLess – pneumatika bezdušová
  • TT – TubeType – pneumatika dušová
  • XL – Extra Load – zosilnené pneumatiky s vysokým indexom nosnosti
  • A/S – All Season – celoročná pneumatika
  • A/T – All Terain – pneumatika pre každý terén
  • HP/UHP – High Performance/Ultra High Performance – výkonné/vysoko výkonné pneumatiky

Tieto skratky sa však nevyskytujú pri všetkých pneumatikách, len pri tých, ktoré týmito funkciami disponujú. A teraz, keď všetko poznáme, sa môžeme pustiť do sľúbenéhorozlúštenia názvu pneumatiky.

Vezmeme pomerne obľúbenú pneumatiku českej výroby Barum Polaris 3 195/65 R15 91T (ide síce o zimnú pneumatiku, ale to pre nás v tejto chvíli nehrá úlohu). Čo vám jej názov hovorí? Barum je značka výrobcu, Polaris 3 model. Hodnota 195 pred lomítkom znamená, že šírka pneumatiky je 195 milimetrov. Číslo 65 za lomítkom znamená, že bočný profil pneumatiky zodpovedá 65 % jej šírky. Značka R15 znamená, že ide o pneumatiku s radiálnou konštrukciou a hodí sa na pätnásťpalcový disk (38,1 centimetra). Hodnota 91 je  index nosnosti a hovorí vám, že koleso má nosnosť 615 kilogramov. Na konci je potom označenie rýchlostného indexu, v tomto prípade T. Pneumatika je teda konštruovaná pre rýchlosti do 190 kilometrov za hodinu.

Aj pneumatiky majú svoje energetické štítky

Áno, čítate správne. Zo zákona musia pneumatiky disponovať podobným energetickým štítkom, akým disponujú bežné elektrospotrebiče. Len údaje na ňom uvedené sa líšia. Začneme tým najdôležitejším, ktorý by vás mal každopádne eminentne zaujímať. Tým je priľnavosť pneumatiky, keď je mokro. Tá má totiž obrovský význam pre bezpečnosť jazdy. Pre zimné pneumatiky nie je príliš vypovedajúci, ale pri letných je jedným z kľúčových údajov. Autá sú na základe tohto parametru rozdelené do tried od A po F (A najlepšia trieda, F naopak najhoršia trieda; triedy D a G sa nepoužívajú), pričom rozdiel medzi nimi zodpovedá 18 metrom brzdnej dráhy auta. Štandardne sa meria na mokrej vozovke pri plnej brzdnej sile a zastavovaní z rýchlosti osemdesiat kilometrov za hodinu (čo sa vám na ceste môže stať relatívne ľahko). Najlepšie pneumatiky špičkovej kvality bežne patria do triedy A, prípadne B. Ak je priľnavosť za mokra horšia ako triedy C, už pneumatiky nemôžeme odporučiť, budú síce lacné, ale mohli by byť v prevádzke ohrozujúce.

Ako sú na tom pneumatiky z hľadiska úspor

Druhým parametrom z energetického štítku pneumatík, ktorý si rozoberieme, je miera úspory paliva. Budete sa možno čudovať, ale aj pneumatiky na ňu majú enormný vplyv. Ide predovšetkým o to, aký veľký valivý odpor pneumatika má a musí prekonávať. Čím menší, o to menej pohonných hmôt sa na jeho prekonanie spotrebuje, a tým lepšia je spotreba auta. Nemôžete samozrejme čakať, že by klesla napríklad na polovicu, ale aj zníženie spotreby o nejakých 5 % sa z dlhodobého hľadiska oplatí.

Podobne, ako priľnavosť pneumatiky na mokrej vozovke, aj miera úspor sa udáva v niekoľkých písmenami označených triedach (od A po G, pričom A je najlepšia a G najhoršia; trieda D sa pri osobných vozoch nepoužíva). Rozdiel medzi pneumatikami tried A a G je až 7,5 %spotreby, čo v praxi znamená úsporu okolo pol litra (presnejšie asi 0,65 litra) paliva na sto kilometrov. Ak jazdíte často, a najazdíte stovky kilometrov mesačne, potom sa vám aj taká úspora oplatí.

Energetický štítok potretie – hlučnosť

Poslednou vecou, ktorú na energetickom štítku pneumatiky vyčítate, je jej hlučnosť. Tá sa samozrejme tiež meria, ale patrí medzi menej dôležité parametre. Nemá žiadny vplyv na ovládateľnosť alebo bezpečnú jazdu, len na komfort. Na štítku sa vyznačuje počtom zvukových vĺn. Existuje nariadenie Európskej únie, ktoré udáva, v akých hodnotách by sa hlučnosť pneumatík mala pohybovať. Na štítku je to znázornené počtom zvukových vĺn (1 až 3), pričom jedna vlna znamená tiché pneumatiky, dve vlny priemerné a tri vlny hlučné pneumatiky, ktoré sú na hrane takto stanovených limitov.

Ďalšou vecou, ktorú by ste si s ohľadom na hlučnosť mali uvedomiť, je fakt, že intenzita zvuku nerastie lineárne, ako ste na to zvyknutí pri väčšine fyzikálnych jednotiek. Decibely rastú na logaritmickej stupnici, hovoria teda desať na koľkú je hlučnosť prístroja (v praxi to znamená jediné – čím väčší počet decibelov, tým väčší rozdiel medzi nimi; rozdiel medzi 10 a 11 decibelmi je sotva rozpoznateľný, rozdiel medzi 90 a 91 decibelmi viac ako citeľný).

Nepodceňujte vek pneumatiky

Jednou z vecí, ktorá o kvalite pneumatiky veľa vypovedá, je aj jej vek. Guma vekom trpí, mení sa a stráca svoje pôvodné vlastnosti. Môže sa to prejaviť na jej jazdných vlastnostiach. Okrem toho potom stráca aj na životnosti. Ak ide o letné pneumatiky, tie majú dlhšiu životnosť ako zimné – pohybuje sa pri bežnom použití medzi štyrmi a šiestimi rokmi. Avšak je potrebné brať do úvahy, že pneumatika môže po výrobe ležať aj niekoľko rokov v sklade. Potom je otázka, ako dobre ju výrobca skladoval, a ako veľmi sa tým jej životnosť zníži. Ideálne podmienky sú sucho, tma, teplota okolo 15 °C. Pre firmy, ako je Michelin alebo Pirelli je také skladovanie samozrejmé. Ale všeobecne je odporúčané nekupovať pneumatiky staršie ako dva roky. Ako to spoznať?

Povinnosť našťastie výrobcovi ukladá udávať na pneumatiku takzvaný číselný DOT kód. Ten má štyri miesta, pričom prvé dve čísla označujú, v koľkom týždni bola pneumatika vyrobená a posledné dve čísla, v ktorom roku sa tak stalo. Vy tak vďaka krátkemu pohľadu viete, aká stará pneumatika je. Dva roky skladovania sú hranicou, ktorú by ste nemali prekročiť. Práve firma Michelin experimentálne overila, že rok skladovania má na pneumatiku rovnaký dopad, ako tri týždne až mesiac intenzívneho použitia. Takže ak kúpite pneumatiku starú napríklad päť rokov, je to, ako by na nej niekto už pol roka jazdil. To nie je úplne ideálne.

Materiál pneumatík

Pneumatiky sa všeobecne vyrábajú z gumy. Ich zloženie ale môže pomerne dosť kolísať s ohľadom na to, na čo budú určené. Základom je guma (prírodná aj syntetická), ktorá tvorí zhruba 40 % pneumatiky. Zvyšok je tvorený sadzami, vláknami z prírodných aj syntetických látok, oceľovými vláknami a prísadami, ktoré gume dodávajú charakteristické vlastnosti. Môžu to byť napríklad kremičitany. Nie je od veci vedieť, že pneumatiky majú viac častí (nie sú vyrobené z jedného dielu gumy, to by technologicky ani nebolo možné) a tie sa navzájom líšia zložením.

Složení pneumatik

  • Kordová vrstva (nárazník) – stabilizačná vrstva, zvyšuje odolnosť plášťa. Obvykle tieto vrstvy nájdete pri osobných autách dve, pri nákladných až štyri. Materiálom je takmer výhradne oceľ.
  • Behúň– vrchná časť plášťa, ktorá sa dotýka vozovky. Obsahuje vzor a jej celková stavba, tvar a symetria je určujúca pre jazdné vlastnosti. Je tvorená gumou, prípadne prímesami.
  • Kordová kostra – tkaná kostra pneumatík, vyrobená zo syntetických aj prírodných vlákien. Bežne sa dnes vlákna kladú paralelne vedľa seba, pričom rozlišujeme podľa zloženia vrstvy pneumatiky radiálne a diagonálne.
  • Bočnice – bočné pásy gumy na vnútornej aj vonkajšej strane, vyrábané najčastejšie z prírodného kaučuku, aby boli maximálne pružné a nepraskali.
  • Vnútorná vrstva gumy – gumová vrstva, usadená na kostru z vnútornej strany, zabraňuje úniku vzduchu z pneumatiky.
  • Pätka a lanko – časť pneumatiky, dosadajúca na ráfik. Musí pneumatiku ukotviť, držať v ráfiku a zároveň byť dostatočne odolná, aby ráfik pneumatiku nepoškodil, najčastejšie sa vyrába z tvrdšej gumy a pevného oceľového lana.

Dojazdové pneumatiky – špeciálny typ pneumatík

Ak máte auto s aktívnym systémom sledovania tlaku v pneumatikách, môžete si dovoliť kúpiť aj takzvané dojazdové pneumatiky (nazývané tiež run-flat pneumatiky). Ich konštrukcia je upravená tak (hlavne vďaka zosilnenej bočnici), že umožňujú aj jazdu s defektom. Ak sa s pneumatikou niečo stane, systém sledovania tlaku vás na to upozorní a je na vás, čo urobíte. S bežnou pneumatikou by ste museli zastaviť, vystúpiť a vymeniť ju. Dojazdová pneumatika vám ponúka ešte zhruba 80 kilometrov, ktoré s poškodenou pneumatikou bez tlaku môžete dôjsť (samozrejme, je nutné prispôsobiť rýchlosť a ísť maximálne 80 km/h). Počítajte ale s tým, že sa takým dojazdom pneumatika nenávratne zničí, pretože bez tlaku neudrží vnútornú štruktúru.

Špecifické druhy dezénu pneumatík

Dezén pneumatiky je možno tým prvým, čo si na nej všimnete. Keďže je to časť pneumatiky, ktorá je v bezprostrednom styku s vozovkou, oplatí sa prehliadnuť si ho a niečo málo o ňom vedieť. Základnou charakteristikou dezénu pneumatík je jeho hĺbka. Predpisy stanovujú minimálnu hĺbku dezénu letných pneumatík na 1,6 milimetra (čo platí aj vo väčšine ostatných európskych krajín, okrem Škandinávie a alpských oblastí). Hĺbka dezénu novej pneumatiky sa pohybuje medzi 7 až 8 milimetrami, pričom vo vzore by ste mali nájsť indikátory, ktoré vám iba pohľadom prezradia, že je pneumatika zjazdená a je potrebné ju vymeniť. Hĺbka dezénu je významná charakteristika, pretože súvisí s priľnavosťou k povrchu. Čím hlbší dezén, tým lepšia priľnavosť, naopak zjazdené pneumatiky majú tendenciu kĺzať.

Okrem hĺbky je dobré poznať aj jednotlivé typy dezénu. Ten je všeobecne tvorený gumovými blokmi, lamelami, širokými smerovými drážkami a úzkymi drážkami, ktoré slúžia na odvod vody. Existujú všeobecne tri typy rozloženia a tvarov všetkých týchto prvkov na pneumatike:

  • Symetrický dezén – štandard moderných pneumatík, taká pneumatika môže byť umiestnená na vozidle na akúkoľvek pozíciu. Dezén nerozoznáva vnútornú a vonkajšiu stranu, ani smer otáčania. Výrobné náklady sú nižšie (rovnako ako obstarávacia cena), určené sú pre menšie autá (obvykle býva maximom priemer diskov osemnásť palcov). Hodí sa pri jazdách po meste alebo na kratšie vzdialenosti.
  • Smerový (šípový) dezén – ide o zvláštnu formu symetrického dezénu, drážky aj lamely majú špeciálnu podobu v tvare smernice. To umožňuje veľmi dobrý odvod vody (aj snehu) spod pneumatiky, dokonalý záber a dobré držanie smeru. Pneumatiky so smerovým dezénom majú vyznačený smer, v ktorom sa majú otáčať, čo pri montáži oceníte. Pri letných pneumatikách sa však tento vzor uplatňuje málo, väčšie využitie má pri zimných.
  • Asymetrický dezén – opak symetrického dezénu, vnútorná strana pneumatiky sa líši od vonkajšej. Vnútorná strana väčšinou zaisťuje odvod vody a prenos síl od riadenia ku kolesu, vonkajšia zaisťuje držanie smeru a stabilitu auta v zákrutách. Pri montáži je pri pneumatikách potrebné rozlišovať vnútornú a vonkajšiu stranu, inak nebude pneumatika fungovať optimálne.

back to menu ↑

Oficiálne testy pneumatík – povedia vám veľa

Ak by sme vám mali na záver ešte niečo poradiť, bude sa to týkať testovania pneumatík všeobecne. V automobilovom priemysle je pomerne bežné, že skutočná kvalita sa ukáže až pri použití, teda vo chvíli, kedy si produkt kúpite. Ak vám nebude vyhovovať, peniaze už vám nikto nevráti. Jednou z možností, ako sa sklamaniu vyvarovať, bývajú oficiálne testy pneumatík. A to nielen testy kvality tovaru, ako je ten náš, ale predovšetkým napríklad testy, ako je ADAC. Sú to testy, ktoré často organizujú národné alebo aj nadnárodné autokluby (práve spomenutý nemecký ADAC, rakúsky ÖAMTC, alebo napríklad český ÚAMK). Teda vytvárajú a robia ich motoristi opäť pre motoristov, navyše vypovedajúcu hodnotu testov najviac dokladá, že väčšinou sa pneumatiky umiestňujú veľmi podobne. Z týchto testov zistíte predovšetkým, ako sa pneumatiky správajú v reálnych situáciách, napríklad pri brzdení na mokrom povrchu. Z nášho pohľadu odporúčame si pri nákupe tieto oficiálne testy prejsť, pretože vám v kombinácii s testom kvality povedia naozaj veľa.

back to menu ↑

Konečný verdikt

Na záver by sa určite hodilo celý článok zhrnúť a výber pneumatík zrekapitulovať. Oproti iným testom na našich stránkach to dnes bude trochu kratšie, pretože výber letných pneumatík nie je až taký zložitý. Podkladom pre všetko je technický preukaz vášho auta a všeobecne to, ako ďaleko, ako často, a akým spôsobom jazdíte. Tým sú parametre v zásade dané. Technický preukaz špecifikuje veľkosť a konštrukciu pneumatík, vaše potreby potom dezén, úspory, ale aj jazdné vlastnosti pneumatík. Hlavne nezabúdajte, že letné pneumatiky nestačí len kúpiť, je potrebná aj dobrá a kvalitná montáž. Určite sa oplatí investovať do značiek, ktoré majú meno a tradíciu – pneumatiky čínskej výroby sa neoplatí kupovať, či už pre nízku kvalitu alebo aj pre chýbajúcu štandardizáciu, ktorá je pri pneumatikách Michelin, Barum alebo Continental samozrejmosťou. Nezabúdajte ale skontrolovať aj napríklad energetický štítok pneumatík. Na záver odporúčame zhodnotiť cenu pneumatík a pozrieť sa, ako sú na tom v praktických testoch jazdných vlastností. Vyhovujú vám vybrané pneumatiky? Potom máte vybrané a bude stačiť pneumatiky na aute vymeniť a postarať sa, aby vám nové gumy vydržali čo najdlhšie.

back to menu ↑

Aká je priemerná cena pneumatík?

Na tomto mieste by sme vám odporučili vrátiť sa k odstavcu, kde sme písali o tom, že by ste si mali premyslieť, ako často jazdíte, ako ďaleko, akým štýlom. Čo sa týka ceny pneumatík, odporúčame si tieto myšlienky oživiť. Ak si totiž odmyslíme staré a až podozrivo lacné letné pneumatiky za osem alebo dvanásť eur, a zároveň aj zbytočne drahé letné pneumatiky za viac ako sedemstosedemdesiat eur, zistíme, že sa ceny pneumatík pohybujú zhruba od štyridsať  do päťstoosemdesiat eur. Pričom ceny viac-menej zahŕňajú vek pneumatík, ich veľkosť, oba indexy aj celkovú kvalitu a jazdné vlastnosti. Pre bežné použitie odporúčame kúpiť pneumatiky s cenou do dvesto eur. Na bežnú jazdu to bude bohato stačiť, a ak od pneumatík nečakáte nič špeciálneho, budete spokojní.

Pre vodičov, pre ktorých je automobilizmus koníček a neváhajú vraziť do svojho hobby viac peňazí, sa oplatia pneumatiky s cenovkou do tristoosemdesiat eur. Dá sa od nich očakávať menšia hlučnosť, vysoký komfort a konečne aj dobré jazdné vlastnosti (priľnavosť, krátka brzdná dráha, ľahká ovládateľnosť,…) pri nižšej spotrebe pohonných hmôt. V rovnakej kategórii si budú pravdepodobne vyberať aj vodiči-profesionáli alebo cestovatelia, ktorí používajú auto na jazdy na väčšie vzdialenosti. Kategórie pneumatík, ktorých cena dosahuje aj päťstosedemdesiat alebo sedemstosedemdesiat eur už potom neponúka pneumatiky, ktoré by sa oplatili na jazdenie po meste. V tejto kategórii zoženiete predovšetkým športové pneumatiky, prípadne pneumatiky so špičkovými parametrami, ako je napríklad vysoký rýchlostný index. Na druhej strane, pre bežného motoristu sú tieto pneumatiky v prevádzke využiteľné len obmedzene. Omnoho väčšie uplatnenie nájdu u profesionálov, prípadne pretekárov.

back to menu ↑

Jak zajistit, aby měly pneumatiky co největší životnost?

Ak už do pneumatík investujete, určite budete chcieť, aby mali čo najväčšiu životnosť, aby vám čo najdlhšie vydržali. Je to dané dezénom a zákonom stanoveným minimom hĺbky dezénu. Na čo ale celý rad vodičov často zabúda je fakt, že vek a opotrebenie pneumatík môžu sami ovplyvniť. A to vhodným skladovaním aj prispôsobením štýlu jazdy. Začneme tým skladovaním, do jari nejaký čas zostáva a predpokladáme, že to vás teraz bude zaujímať viac.

Gumám všeobecne nesvedčí svetlo a teplo. UV žiarenie mení štruktúru gumy, ktorá tak stráca pružnosť a krehne, tma im prospieva oveľa viac. Podobný vplyv má zlá teplota. Či už skladujete letné alebo zimné pneumatiky, ideálnych je 14 až 16 ˚C, samozrejme za sucha. Vlhkosť nie je dobrá. A ďalší tip, pneumatiky často neprenášajte. Ak ich skladujete, snažte sa s nimi manipulovať čo najmenej, nedostať ich do styku s vodou ani s chemickými prípravkami. Skladovať ich teda v tej istej skrini, v ktorej skladujete olej a autokozmetiku nie je najlepší nápad, pretože výpary by mohli naleptávať gumu alebo na povrchu vytvárať jemný film. Akonáhle budete „prezúvať“, je potrebné si pneumatiky skontrolovať. Nemali by byť mechanicky ani inak poškodené a guma by mala byť na prehmatanie pružná.

A teraz sa dostávame k tej dôležitejšej fáze. Najviac sa pneumatiky namáhajú pri jazde. Je preto potrebné jazdiť tak, aby ste ich zbytočne netrápili viac, ako je nutné. Čo tým myslíme? Predovšetkým je potrebné pravidelne kontrolovať tlak v pneumatikách. Keď už sa vám kvôli tomu nechce kupovať merač, skúste to aspoň hmatom, takzvane od oka. Ak by bol v pneumatike nízky tlak (optimálny tlak pre daný model auta zistíte z tabuľky v manuáli, na prahu dverí vodiča alebo na zadnej strane veka nádrže), zhoršia sa jazdné vlastnosti a priľnavosť, vysoký tlak zase hrozí roztrhnutím pneumatík alebo poškodením vnútornej štruktúry. V oboch prípadoch pneumatike veľmi škodíte. Potom dôjde na samotnú jazdu.

Jaké jsou nejčastější chyby a co způsobují?

  • Jazda s nízkym tlakom v pneumatike – spôsobuje vplyvom zlej priľnavosti výrazné opotrebenie na obidvoch stranách behúňa pneumatiky, pneumatika je zjazdená nerovnomerne a nemá správne vlastnosti. V extrémnom prípade môže dôjsť k pretrhnutiu vlákien.
  • Jazda s vysokým tlakom v pneumatike – spôsobuje nerovnomerné zjazdenie pneumatiky, tentokrát je viac namáhaný stred behúňa. Kraje sa vplyvom veľkého tlaku nafúknu a styčná plocha cesty a kolesa sa zmenšuje.
  • Zle nastavená geometria alebo zlé tlmiče – spôsobuje, že zaťaženie pneumatiky nie je rovnomerné a jedna strana pneumatiky je viac opotrebovaná, ako druhá. Má to veľký vplyv napríklad na jazdu v zákrutách.
  • Parkovanie na chodníku, zachytenie o prekážku – môže spôsobiť poškodenie jedného alebo aj viacerých vlákien kostry pneumatiky, v dôsledku čoho sa vytvárajú na pneumatike hrče. Deformácia pneumatiky mení jej vlastnosti aj pevnosť, jazda s takto poškodenou pneumatikou nie je bezpečná.

Pneumatikám a hlavne vzoru potom neprospieva ani agresívna jazda, prudké brzdenie, alebo jazda cez prekážky. Dôsledok všetkých týchto chýb a nedostatkov je jediný – zhoršenie ovládateľnosti vozidla, zníženie priľnavosti pneumatík a zhoršenie jazdných vlastností.

back to menu ↑

Rada zkušeného řidiče na závěr…

Na úplný záver sa s vami chceme podeliť ešte o jednu praktickú radu obrovskej dôležitosti – pneumatiky sa neopotrebovávajú rovnomerne. Na poháňanej náprave bude vzor zjazdený skôr (a väčšinou to bude predná náprava). V kombinácii s tým, že lepší vzor na predných kolesách znamená lepší ťah a kratšiu brzdnú dráhu sa veľa vodičov snaží zadné pneumatiky dôjsť, ale predné vymenia za nové. Je to ale kardinálna chyba. Pneumatiky s lepším vzorom a hlbším dezénom musia ísť vždy na zadné kolesá, málo opotrebené zadné pneumatiky môžete dôjsť na predných kolesách. Pýtate sa prečo? Ak bude na zadných pneumatikách lepší vzor, bude sa voz chovať stabilne a zadná náprava bude držať smer, kým prednú vyrovnáte v prípade núdze šoférovaním. Ak by naopak smer držala predná náprava a ťahala za sebou zadnú, vystavil by sa vodič pri zhoršených jazdných podmienkach (napríklad pri silnom daždi) riziku pretáčavého šmyku, ktorý je asi tým najnebezpečnejším, čo sa vám môže v premávke stať – je veľmi ťažké ho vyrovnať, nad vozidlom strácate prakticky okamžite kontrolu, a navyše sa tým vystavujete riziku bočného nárazu, pri ktorom je vozidlo menej chránené, ako v prípade čelnej zrážky.

Smyk

A tým sme v našom teste prišli až na koniec. Takže už nám neostáva nič iné, ako vám popriať veľa šťastia a veľa najazdených kilometrov bez nehody. Ak si vyberiete dobré pneumatiky a budete sa k nim správať dobre, zvyšujete šancu, že bude vaša jazda bezpečná.

Letné pneumatiky
5 (100%) 1 vote
Necenzurovane.sk