Test kamier do automobilov

Ako vybrať kameru do auta

TOP autokamery roku 2017

Kamery do auta do 75 eur Kamery do auta od 75 do 200 eur Kamery do auta od 200 eur
LAMAX drive C7 Truecam A7S DOD LS470W+
Kvalita záznamu
92 %
Kapacita batérie
92 %
Pamäť
90 %
Cena/kvalita
92 %
Kvalita záznamu
93 %
Kapacita batérie
94 %
Pamäť
90 %
Cena/kvalita
92 %
Kvalita záznamu
95 %
Kapacita batérie
96 %
Pamäť
93 %
Cena/kvalita
91 %
Zistiť cenu Zistiť cenu Zistiť cenu

Najlepšie autokamery roku 2017

Rady, tipy, recenzie

Úvod

Po internete koluje celý rad videí a relácií, ktoré vám ukazujú špecifické situácie, ktoré sa udiali na našich cestách. Drvivú väčšinu z nich zaznamenali palubné kamery. Ale nahrávať komické alebo naopak hororové chvíle na internet, to je len jedna z možností, ako kameru v aute využiť. Oveľa dôležitejšia pre bežný život je jej primárna úloha – natáčať všetko dianie pred autom (a v niektorých prípadoch i za autom). Plní tak úlohu akejsi čiernej skrinky, akú poznáme z lietadiel. V hustej premávke sa totiž môže stať, že dôjde k autonehode. A pre políciu i pre poisťovňu je potom viac ako dôležité, kto ju spôsobil, a kto bude koľko platiť. V prípade smrteľnej nehody je v hre aj súd a väzenie, to už nie je sranda. Ak nie ste schopný hneď na mieste preukázať, na koho strane sa stala chyba, budú vás čakať výsluchy, svedecké výpovede, vypracovávanie znaleckých posudkov a výsledok bude prinajmenšom neistý.

V tomto prípade sú autokamery pre vás vítaným riešením. Keď sa niečo stane, stačí vybrať pamäťovú kartu, previesť záznam do počítača a ľahko zistíte, kto je vinníkom havárie. Vo chvíli, keď sa na vás niekto snaží hodiť vlastné chyby, alebo v okamihu, kedy má rozhodujúce slovo policajný expert, pretože nehodu nemožno na mieste jednoznačne vyriešiť, je to skutočne užitočný a nenahraditeľný prístroj. Takisto, ak vám niekto poškodí zaparkované auto, sa môže kamera premeniť na nemého svedka, s ktorého pomocou páchateľa jednoznačne identifikujete. Pozor si musíme dať len na dve veci – dodržať všetku legislatívu, ktorá sa užívania kamier v aute týka (a tá je zložitejšia, než by ste si mysleli), a vybrať skutočne dobrý model, ktorý pre vás bude užitočný.

O tom, aká kvalitná autokamera bude, rozhoduje celý rad faktorov. Kľúčová je kvalita záznamu, teda rozlíšenie, frekvencia zápisu a pamäť. Dôležité sú ale aj vlastnosti displeja, veľkosť kamery a jej ovládanie. To by malo byť, pokiaľ je to možné, čo najintuitívnejšie a najprehľadnejšie, aby ste nad ním nemuseli dlho premýšľať. Ďalšie vychytávky, ako je GPS lokátor, G-senzor alebo nočné videnie, tiež nie sú na škodu. Zvyšujú efektivitu práce kamery do auta, to na jednej strane a hlavne zvyšujú šancu, že pokiaľ sa niečo stane, záznam bude na polícii, prípadne u susedov, k dispozícii na preukázanie. Aby sme  vám pomohli zaistiť maximálnu ochranu vášho majetku, pripravili sme pre vás veľký test kamier do auta 2017. V rámci neho si môžete prejsť recenzie najlepších kamier, a rovnako aj prehľadného nákupného radcu, ktorý vám poradí, čím sa pri výbere riadiť, a čo je pre vás dôležité. A na záver pre vás máme pripravené drobné rady, ako kameru používať a na čo si dávať pozor. Ale dosť planých rečí, poďme k veci.

Kamery do auta

back to menu ↑

Rozdelenie kamier do cenových kategórií

Tou najzákladnejšou vecou,  o ktorej sa musíte rozhodnúť,  je výška vašej investície. Koľko by ste chceli, aby kamera do auta stála. Spektrum cien je totiž široké a jednotlivé modely sa samozrejme výrazne líšia. Čím drahší model, tým lepší a vybavenejší, pri tomto  druhu tovaru to platí stopercentne. V zásade si teda môžete vyberať z niekoľkých cenových pásiem. Najlacnejšie kamery do auta  si zaobstaráte do štyridsať eur, tie sme však v našich testoch ani nespracovávali. Nedávajú vám nič navyše, sú to len prostriedky, ktorými priebeh svojej cesty natočíte. Ale určite ich neodporúčame. Lepšie kamery sa cenovo pohybujú od štyridsať do sedemdesiatpäť eur. Tie majú lepšie snímacie schopnosti a väčšie rozlíšenie. Kamery do dvesto eur tvoria veľmi solídnu a nadpriemernú strednú triedu, ktorá má lepšiu kapacitu batérie, pamäť i rozlíšenie. Najlepšie kamery do auta zaobstaráte v cenách nad dvesto eur. Tie ale vedia prakticky všetko, čo na cestách môžete potrebovať. Za vyššiu cenu teda kúpite vysokú kvalitu.

back to menu ↑

 Test kamier do auta do 75 eur

Kamery do auta, ktorých cena nepresahuje sedemdesiatpäť eur, tvoria skôr nižšiu triedu. Nízka cena a ľahká dostupnosť je vykúpená menšou kvalitou.

Najlepšie kamery do auta do 75 eur

Poradie Názov Náhľad Hodnotenie Rozlíšenie Cena
1. LAMAX drive C7 1920x1080 px Zistiť cenu
2. Truecam A4 1920x1080 px Zistiť cenu
3. Xiaomi Yi Dashbord 1920x1080 px Zistiť cenu
4. Gogen CC 101 1920x1080 px Zistiť cenu
5. Sencor SCR 2100 1920x1080 px Zistiť cenu

Kamery do auta do 75 eur a ich charakteristika

Batéria má spravidla nižšiu kapacitu, ale pamäťovo sú na tom veľmi dobre. Podporované bývajú micro SD karty. Rozlíšenie videa je skôr priemerné. Funkčné vybavenie je málo bohaté.

Výhody:

  • Nízka cena
  • Ľahká dostupnosť

Nevýhody:

  • Malá kapacita batérie
  • Nie vždy je dostupné slovenské ovládanie

back to menu ↑

 Test kamier do auta od 75 do 200 eur

Stredná trieda kamier do auta, a to ako cenovo, tak i funkčne. Majú lepšie hodnoty rozlíšenia, väčšiu kapacitu batérie a väčšinou sú schopné prijímať pamäťové karty s väčšou kapacitou.

Najlepšie kamery do auta od 75 do 200 eur

Poradie Názov Náhľad Hodnotenie Rozlíšenie Cena
1. Truecam A7S 2304×1296 px Zistiť cenu
2. Eltrinex LS500 2560x1080 px Zistiť cenu
3. Truecam A5S 1920x1080 px Zistiť cenu
4. CEL-TEC E07 1920x1080 px Zistiť cenu
5. Garmin DVR Dash Cam 35 1920x1080 px Zistiť cenu

Kamery do auta od 75 do 200 eur a ich charakteristika

Výsledný záznam vynikne kvalitou a dá sa na ňom krásne rozoznať aj ŠPZ zachytených vozidiel. Pri týchto kamerách bežne nechýba funkcia automatického zapnutia, detekcia radarov a jazdného pruhu alebo G-senzor. Iba v tme majú zhoršené nahrávacie vlastnosti.

Výhody:

  • Ideálny pomer cena/kvalita
  • Funkcie a senzory
  • Dobré hodnoty rozlíšenia

Nevýhody:

  • Nočné natáčanie nemusí byť vždy dostatočné

back to menu ↑

Test kamier do auta od 200 eur

Najkvalitnejšie autokamery nájdete v kategórii, ktorej ceny presahujú dvesto eur.  Ide o vyladené modely, ktoré hravo uspokojí aj potreby a nároky tých najnáročnejších užívateľov.

Najlepšie kamery do auta od 200 eur

Poradie Názov Náhľad Hodnotenie Rozlíšenie Cena
1. DOD LS470W+ 1920x1080 px Zistiť cenu
2. Mio MiVue 698 1920x1080 px Zistiť cenu
3. COWON Black Box AW1 1920x1080 px Zistiť cenu
4. Mio MiVue 658 2304x1296 px Zistiť cenu

Kamery do auta od 200 eur a ich charakteristika

 Patria sem modely s najväčším rozlíšením videa, prvotriednou optikou a skvele vyladeným displejom. Občas sa tu objavujú  kamery s dvoma vstupmi (predným a zadným), často sú potom funkčne vybavené – okrem automatického zapnutia a G-senzoru majú i parkovací režim, dá sa nimi zachytiť WiFi signál alebo GPS.

Výhody:

  • Skvelé parametre displeja a vzniknutého videozáznamu
  • Funkčné vybavenie kamery – parkovací režim, WiFi, GPS-lokátor,…
  • Obvykle ľahké ovládanie vo viacerých jazykoch

Nevýhody:

  • Vysoká cena

back to menu ↑

Najväčší výrobcovia kamier do auta

Rovnako ako pri iných typoch tovaru, aj pri kamerách do auta je kvalita do určitej miery závislá od značky. Výrobca, ktorý predáva viac modelov a tradične založil výrobu, bude určite vyrábať kvalitnejšie zariadenie ako spoločnosť, ktorá predáva kamery do auta iba okrajovo. Netvrdíme, že dobré podnikanie je nevyhnutne zárukou kvality, ale môže zaručiť dobrú prácu. Aby sme vám mohli poradiť, pripravili sme pre vás prehľad niektorých značiek, aby ste neinvestovali zbytočne, aj s krátkymi charakteristikami. Ktoré spoločnosti to sú?

Kamery do auta MiO

Spoločnosť Mio Technology bola založená v roku 2002 na Taiwane. Od začiatku sa špecializovala na výrobu a inovácie v oblasti GPS navigácií do auta. V súčasnosti má pobočky aj vo Veľkej Británii, Belgicku, Poľsku alebo USA. Okrem už spomínaných GPS navigácií pre vodičov má v ponuke tiež navigácie pre cyklistov alebo autokamery. Tie vynikajú predovšetkým Full HD (prípadne Extreme HD) rozlíšením, integrovanou WiFi a GPS záznamom polohy. Výhodou je detekcia rýchlostných radarov a tiež veľmi dobrá schopnosť zápisu aj za zhoršených svetelných podmienok.

Mio-Technology-logo-300x65

Kamery do auta CEL-TEC

Značka Cel-Tec sa ku kamerám do auta dostala inou cestou. Ide o značku spotrebnej elektroniky, ktorá spadá pod firmu VARIANT plus, s. r. o., založenou v roku 1992 v Českej republike. Tá sa zameriava na široké spektrum výrobkov, z ktorých elektronikuCel-Tec tvorí iba časť. Typické sú pre ňu napríklad športové kamery, fotopasce, digitálne dverové priezory alebo vysielačky. A v neposlednom rade práve kamery do auta, ktoré nás zaujímajú. Do sortimentu patria okrem iných aj kamery, ktoré snímajú dianie pred autom aj za autom. Navyše sú schopné dosiahnuť vysokú kvalitu záznamu aj za zhoršených svetelných podmienok. Nechýba možnosť pripojiť sa k WiFi.

Cel-Tec-logo-300x100

Kamery do auta Cowon

Spoločnosť Cowon Systems, Inc. pochádza pôvodne z Južnej Kórey. Založená bola v roku 1995 a pôvodne sa zameriavala na výrobu mikroelektroniky, najmä MP3 prehrávačov alebo naopak diktafónov. Do jej sortimentu však patria tiež minimalistické kamery do auta. Vynikajú predovšetkým kvalitou videozáznamu. Nechýbajú WiFi moduly a  niektoré ďalšie funkcie.

Cowon-300x61

Kamery do auta Truecam

Značka TrueCam vznikla síce až v roku 2013, ale patrí medzi jedny z najrýchlejšie rastúcich firiem. Za štyri roky ovládla český a slovenský trh a začala sa presúvať aj za hranice, do Nemecka, Poľska, Litvy alebo Maďarska. Navyše sa veľmi výrazne angažuje vo verejných aktivitách, je napríklad partnerom MČR v rally. V podstate jediným artiklom sú pre ňu kamery do auta (v súčasnosti sú na trhu štyri prístroje, Truecam A4, A5S, A6 a A7S). Ich prednosťou je predovšetkým dobré rozlíšenie, možnosť tvorby fotografií (nie iba videí), prítomnosť GPS lokátora a slučkové natáčanie. Tieto kamery majú tiež možnosť voľby až z trinástich jazykov, vrátane češtiny, čo uľahčuje ich expanziu.

True-Cam-300x76

back to menu ↑

Spoľahlivá autokamera – jej výber a ideálne parametre

Aby sme mohli vybrať tie najdôležitejšie parametre, ktoré zohrávajú pri výbere kamery do auta hlavnú úlohu, je potrebné pochopiť, ako toto zariadenie funguje. Základný princíp všetkých kamier je rovnaký– snímajú v určitých sekvenciách (podľa nastavenej frekvencie tvorby snímok) okolie, pričom najstaršie  modely vám dajú vo výsledku po sebe idúci rad fotografií, tie novšej kvality pre oko veľmi jemný videozáznam. Všetko, čo kamera zachytí, sa ukladá do pamäti, a to až do naplnenia kapacity. Potom, aby sa na nové záznamy vytvorilo miesto, sa začne kamera premazávať. Teda zmaže najstaršie záznamy, pri ktorých je najmenšia pravdepodobnosť, že ich ešte využijete, a zaobstará nové. Ale aby ste mohli súbory uchovávať, čo je mnohokrát veľmi dôležité, máte možnosť si ich z pamäťového média stiahnuť do počítača. Z toho nám teda pomerne jasne vyplýva, ktoré parametre kamery sú pre nás dôležité.

Niekoľko typov kamier do auta – klasické a duálne

Štandardne sa kamery do auta delia práve podľa  toho, koľko a aké obrazy naraz snímajú. Kombinácie záberov sú celkom tri:

  • Klasické autokamery sú z nich najlacnejšie a snímajú iba priestor  pred autom. Bežne sa umiestňujú na hornú časť čelného  skla a majú za úlohu sledovať, čo sa  deje pred vami. V prípade nehody môžu preukázať vašu vinu alebo nevinu.
  • Externé autokamery spĺňajú to isté, čo kamery klasické, navyše ale majú prídavnú optiku, ktorá sa umiestňuje na zadné sklo automobilu. Snímate tak i priestor za autom. Tam síce ťažko spôsobíte autonehodu, ale môže sa stať, že naopak niekto narazí do vás. Tento systém teda predovšetkým stráži váš majetok. Takéto kamery sú síce o niečo drahšie ako klasické, ale chránia vás omnoho účinnejšie.
  • Duálne autokamery snímajú priestor pred autom, rovnako ako vyššie spomenutý typ, ale naviac sledujú aj čo sa deje v aute. Zo všetkých troch druhov sú najmenej obľúbené.

Duálna kamera

Rozlíšenie kamery rozhoduje o kvalite záznamu, nepodceňte ho!

Keď už sa rozhodnete kúpiť si do auta kameru, určite chcete, aby výsledný záznam mal  výpovednú  hodnotu. Teda, aby na ňom boli dobre rozoznateľné detaily, ako je napríklad  ŠPZ oproti idúceho vozidla. Z toho dôvodu by ste si mali na rozlíšenie kamery dávať pozor a v najlepšom prípade si zaobstarať takú, ktorá bude spĺňať i vysoké nároky. Najstaršie modely, na ktoré ešte občas môžete naraziť, mali rozlíšenie 640×480 pixelov. Preložené z reči čísel do jazyka bežných smrteľníkov, znamená to, že na obrazovke sa objavovalo 640×480 rôzne farebných bodov, do ktorých sa obraz rozdelil. Vo svojej dobe to bol vrchol techniky, dnes by sme vám ale kameru s týmto rozlíšením v žiadnom prípade neodporúčali.

Dnešným štandardom je klasické Full HD rozlíšenie (1920×1080 pixelov). To je priemer, ale tiež ideál pre prípad, že chcete, aby bol výsledný záznam za všetkých okolností preukázateľný. Ešte lepšie sú modely, ktoré zvládnu WQHD (2560×1440) alebo WQXGA (2560×1600). To síce nemusí byť na škodu, pre bežného užívateľa ale Full HD stačí. Dobrá kamera do auta vám potom dáva na výber z viacerých  možných rozlíšení výsledného záznamu – väčšinou Full HD, HD (1280×720) alebo VGA (640×480). Okrem kvality je obvykle rozdiel v nárokoch na pamäť – čím menšie rozlíšenie videa, tým dlhší záznam nahráte. Problém ale je, že už pri HD nemusí byť na väčšiu vzdialenosť, napríklad, čitateľná ŠPZ alebo rozlíšiteľná tvár. Je to teda niečo za niečo a my osobne preferujeme kúpu väčšieho pamäťového  média a dostatočne kvalitný videozáznam, než opačne.

Autokamera-záznam-1024x576

Frekvencia zápisu alebo počet snímok za sekundu

Po rozlíšení o kvalite a efekte video záznamu vypovedá ešte jeden parameter, a tým je rýchlosť snímania, udávaná v fps (čo je označenie, preložiteľné do slovenčiny ako „snímok za sekundu„). Presnejšie povedané, množstvo snímok, ktoré stihne kamera zaznamenať. Video je totiž v podstate len sekvencia obrázkov, idúcich dostatočne rýchlo za sebou. Samozrejme, čím rýchlejšie, tým lepšie. Naozajstné minimum je v tomto prípade osem snímok za sekundu. To je značne rozkúskovaný záznam, čo je v situácii, kedy rozhoduje každý detail (napríklad v prípade dopravnej nehody) nepraktické. A ľudské oko pri prezeraní videa môže začať bolieť, pretože mu takáto pomalá sekvencia nebude príjemná. Minimum, pod ktoré by ste nemali ísť, je 15-25 snímok za sekundu. Tá druhá hodnota, to je zhruba frekvencia snímkovania bežného filmu.

Maximum sa v tejto veci pohybuje okolo 60 pri tých najlepších prístrojoch. To je skutočne jemný a kvalitný záznam, ktorý sa dá rôzne počítačovo upravovať – zrýchľovať, spomaľovať alebo zostrihávať. Len by sme vás chceli upozorniť, že samotná frekvencia snímkovania nie je vždy rovnaká. Existuje celý rad kamier, ktoré pri zhoršených svetelných podmienkach znižujú fps, aby zabezpečili najvyššiu kvalitu záznamu. Pokiaľ sa vám teda stane, že kamera v noci sníma pomalšie a obraz nie je taký plynulý, nie je to rozhodne chyba, naopak. Je to úplne v poriadku a účel to má jediný – zabezpečiť, aby aj video vzniknuté v noci bolo kvalitné a preukazné.

 

Uhol záberu – čím väčší, tým lepší!

Ak ste sami vodičmi a sedeli ste niekedy za volantom, musí vám byť jasné, že na jazdu podľa predpisov nie je dôležitá len samotná cesta, ale aj to, čo sa deje na krajnici, na chodníku, alebo aké je v okolí dopravné značenie. V prípade nehody, kedy vám kamera najviac poslúži, to platí dvojnásobne a aj hlúpe svetlo na semafore môže byť rozhodujúcim dôkazom o vašej vine alebo nevine. Snažte sa teda, aby záber kamery bol, pokiaľ možno, dostatočne široký. Ako to myslíme?

Každá kamera má niekoľko pozorovacích uhlov – vertikálny (ktorý nemá pre motoristu prakticky žiadny väčší význam), diagonálny (ktorým sa výrobcovia snažia iba zvýrazniť pred konkurenciou) a horizontálny. Práve ten posledný je rozhodujúci. Určuje totiž šírku vzniknutého záznamu, teda či uvidíte vo video zázname iba cestu, alebo aj chodník a značky na úrovni auta. Najlacnejšie kamery do auta majú uhol záberu len okolo 110°. To je podľa nás dosť málo. Kvalita začína až na 120°, niekedy až na 125°, podľa vzniknutej situácie. Úplný ideál je potom podľa nás horizontálny uhol 150°, čo stačí na to, aby ste natočili aj značku alebo semafor, ktorý je takmer na úrovni vášho auta. Na trhu síce nájdete aj kamery s väčším uhlom, tie už majú ale opačný efekt. Je skôr na škodu, pretože príliš široký záber na malej ploche má tendenciu vytvárať takzvaný „efekt rybieho oka„, ktorý budú poznať najmä fotografi. Obraz sa zvlní a je horšie čitateľný. Teda aj menej preukázateľný.

Kamera-do-auta-uhol

Parametre kamerovej optiky

Pri kvalite záznamu, aspoň vzdialene, ešte chvíľu zostaneme. Možno to nie sú parametre, ktoré by laik pri kamere výraznejšie skúmal, ale vedzte, že aj tak je vnútorná optika viac ako dôležitá. Predovšetkým by ste mali pozorne sledovať vlastnosti niekoľko vrstvovej sklenenej šošovky. Tá svojím tvarom či hrúbkou rozhoduje o dvoch dôležitých faktoroch – svetelnosti objektívu a ohniskovej vzdialenosti. Pozrime sa na ne jednotlivo. Ohnisková vzdialenosť je možno známejšia, tak s ňou začneme. Značí sa štandardne „f“ a v zásade zodpovedá za šírku vyššie zmienených pozorovacích uhlov – čím je ohnisko bližšie šošovke, tým väčší uhol dokáže zabrať. Veľké písmeno „F“ potom označuje svetelnosť. Čím bude nižšia, tým viac svetla šošovkou prejde, a o to kvalitnejšie bude vzniknuté video

Pamäťová kapacita kamery – vnútorná pamäť + SD karty

Keď už vám kamera vytvorí kvalitný záznam, je potrebné ho niekam uložiť. Na to slúži vnútorná pamäť kamery, ktorá sa najčastejšie pohybuje v rozpätí od 16 do 64 GB. Rozšíriť ju potom môže pamäťové médium, najčastejšie klasická SD karta alebo micro SD karta (bežne od 8 či 16 až do 128 GB), na ktoré ale musí mať kamera špeciálny slot. Samozrejme, čím väčšia je celková kapacita, tým lepšie, pretože o to dlhší bude výsledný záznam. Kamery síce klasicky fungujú spôsobom tzv. „slučky“, vďaka čomu zaplnia celú pamäť a následne začnú prepisovať najstaršie časti záznamu, ale ak by náhodou pamäť bola príliš malá, môže sa stať, že napríklad pri nehode ten najdôležitejší úsek stratíte. Rovnako môže kamera obsahovať rôzne kodeky, ktoré video prevedú na menší formát a v počítači sa potom zase „rozbalia“, ani to ale nie je stopercentne účinný mechanizmus. Dostatočne veľká pamäť by mala byť preto pri kamere základom.

SD-karty

Možno by vás mohlo zaujímať, aký dlhý záznam sa zhruba do pamäti vojde – to vám môžeme prezradiť. Záleží to síce na viacerých faktoroch (rozlíšenie záznamu, kodek, kompresia,…), ale orientačné hodnoty sú zhruba nasledovné:

  • Pamäťová karta 16 GB – až 7 hodín záznamu v HD kvalite
  • Pamäťová karta 32 GB – až 14,5 hodiny záznamu v HD kvalite
  • Pamäťová karta 64 GB – až 29 hodín záznamu v HD kvalite
  • Pamäťová karta 128 GB – až 58 hodín záznamu v HD kvalite

Záznam vo Full HD bude, vďaka výraznému rozdielu rozlíšenia, dlhý zhruba polovične.

Batéria a napájanie

Tak ako prakticky aj pri každej inej elektronike, aj pri kamere do auta budete musieť riešiť napájanie. Klasicky máte dve možnosti:

  • Napájanie pomocou autoadaptéra, s ktorého pomocou pripojíte kameru do autozapaľovača (zásuvky s napätím 12-24V).
  • Napájanie zo vstavanej batérie  alebo kapacitora, oboje býva súčasťou autokamery.

Napájanie cez adaptér je pomerne jednoduché – stačí ho zasunúť do autozásuvky a nájsť si pohodlný spôsob, ako viesť interiérom kábel. Akumulátor už vyžaduje určitú pozornosť  pri výbere. Je výhodou, pretože nie je potrebné kameru v aute pripájať, bude fungovať aj bez zapojenia. Navyše sa kamerou dá nahrávať aj mimo auta, zachytíte tak napríklad aj následky nehody. Aby však mala dostatočnú výdrž, je potrebné si skontrolovať jej dostatočnú kapacitu. Väčšinou platí, že čím vyššie, tým lepšie. Len vo výnimočných prípadoch sa môže stať, že vysoká kapacita batérie bude vykúpená väčšími rozmermi, nie je to ale bežné.

Kvalitný displej pre ľahšie ovládanie

Súčasťou prakticky všetkých autokamier  býva ovládací LCD displej. Tie sú si navzájom veľmi podobné – veľkosť kamier nedáva priestor, aby sa displej príliš líšil rozmermi (takže sa pohybuje zhruba od 1,5 až do 2,5 palca uhlopriečky) alebo rozlíšením. V zásade vám displej slúži len na ovládanie, na prehrávanie videí je maličký. Na to je oveľa lepšie pripojiť kameru do televízora alebo do počítača. Displej sa teda naozaj hodí len na to, aby ste nastavili všetko potrebné a spustili zaznamenávanie. Napokon, drvivá väčšina kamier dnes disponuje funkciou vypnutia displeja. Takže, keď napríklad idete niekam v noci a nahrávate si cestu, svetlo vás neoslňuje, šetrí sa energia v batérii, ale prístroj napriek tomu funguje.

Displej-autokamery

Ovládanie a návod – slovenčina je prioritou, je najprehľadnejšia

Určite vás nechceme podceňovať, ale podľa nás je slovenský návod a slovenské ovládanie prístroja veľkou výhodou. Drvivej väčšine z nás chvíľu trvá, než si všetky anglické termíny osvojíme a než sa všetky slovíčka, ktoré sú často nové, naučíme. A to ešte v tom lepšom prípade, kedy je v prístroji možná predvoľba anglického jazyka. Nemčina alebo francúzština, to je ešte horšie. Skúste sa teda ešte, než za autokameru zaplatíte, presvedčiť, že ovládanie aj návod je dostupný v slovenčine, prípadne v nejakom jazyku, ktorému dobre rozumiete. Pamätajte na to, že skutočne dobrá kamera do auta má možnosť nastaviť si jeden z viacerých jazykov (čoho by slovenčina, alebo aspoň čeština mala byť súčasťou). Len tak totiž nebudete pri práci s kamerou robiť zbytočné a hlúpe chyby, plynúce z neporozumenia.

back to menu ↑

Ďalšie funkcie a technológie kamier do auta

Samotná kamera do auta je veľmi šikovným pomocníkom, ktorý sa určite oplatí. Ale určite nie je na škodu, ak v ich podobe získate aj nejakú pridanú hodnotu. Predsa len, mať niečo navyše sa vždy hodí. Takže USB a HDMI výstup, zabudovaný GPS lokátor alebo prijímač WiFi sa môže celkom oplatiť. Ono, pripojiť kameru k výstupnému zariadeniu (televízoru alebo monitoru počítača), zvýšiť kapacitu jej pamäte alebo si na videu zobrazovať aj aktuálnu polohu, môže byť celkom príjemné.

WiFi

WiFi, v plnej forme Wireless Fidelity, je bezdrôtová technológia, s ktorej pomocou nie je problém kameru spárovať napríklad s mobilným telefónom alebo notebookom. Pomocou ďalších zariadení potom môžete vykonávať nastavenia a sťahovať alebo prehrávať záznam.  V dnešnej dobe s ňou disponuje väčšina autokamier.

Ďalšie výstupy

Okrem WiFi môžete na prenos záznamu do iných zariadení využiť aj pripojenie prostredníctvom kábla. Na to sú ale potrebné výstupy. Rozlišujeme ich niekoľko – HDMI alebo AV na prehrávanie vo vysokom rozlíšení,napríklad na televízore, USB na jednoduché prepojenie s počítačom.

Uzamknutie videozáznamu

Touto funkciou disponujú dnes snáď všetky autokamery. Spočíva v tom, že máte možnosť záznam na kamere takzvane „uzamknúť“. To znamená zabrániť jeho prepísaniu novým záznamom. Uzamknuté video vám v pamäti zostane až dovtedy, kým ho sami manuálne neodomknete, väčšinou po stiahnutí do počítača.

Zámok-autokamera

G-Senzor

Senzor nárazu – kamere umožňuje identifikovať, že vozidlo narazilo, a teda, že pravdepodobne došlo k nehode. Ak sa niečo stane, kamera to zaznamená a uzamkne záznam, aby nemohlo ďalším natáčaním dôjsť k jeho prepísaniu. Takto uzamknutý záznam zahŕňa väčšinou niekoľko desiatok sekúnd pred a po nehode, čo sa dá väčšinou aj ručne nastaviť.

GPS lokátor

V tomto prípade nemáme na mysli navigáciu, ale iba lokátor. Kamera je schopná strážiť a premietať vašu trasu do mapy, čím získate detailný prehľad o polohe auta. Môžete teda sledovať, kadiaľ sa vozidlo pohybuje (čo je výhoda napríklad pri firemných vozidlách) alebo sa pozrieť, kadiaľ ste cestovali a trasu môžete nabudúce pozmeniť. V prípade, že sa firemnému autu stane nehoda na menej frekventovanej trase a vodič je, napríklad, v bezvedomí, môže mu to aj zachrániť život.

LDWS (Lane Departure Warning Systém)

Systém, ktorý deteguje vašu jazdu v danom jazdnom pruhu. Pokiaľ ho opustíte, kamera vás upozorní zvukovým signálom. Znižuje sa tým teda riziko autonehody, keď, napríklad, v mikrospánku náhle vybočíte do protismeru alebo do priekopy.

Detekcia pohybu (parkovací režim)

Ak niekde zaparkujete, stále hrozí vášmu autu určité riziko – zo strany ostatných vodičov, alebo napríklad vandalov. Aby ste ho ochránili, je dobré zaobstarať si autokameru s detekciou pohybu. Pokiaľ ju necháte pripojenú, môže vaše vozidlo strážiť aj keď nie je v prevádzke. Ak je schopná detegovať pohyb, potom zareaguje na zmenu obrazu pred objektívom a začne nahrávať napríklad auto, ktoré parkuje pred vami.

Nočné videnie

Väčšina kamier má vo svojej výbave tiež možnosť presvietiť si scénu. Využívajú sa na to klasické LED-ky – buď biele, alebo infračervené, ktoré majú za cieľ zvýšiť kvalitu záznamu nahraného v tme. Pravda je, že účinok nie je zase taký veľký, je potrebné si uvedomiť, že ide o malé prístroje, avšak rozdiel medzi kamerou s nočným videním a bez neho možno pozorovať aj voľným okom.

Nočný-záznam-autokamera

WPR (Wide Dynamic Range)

Technológia, ktorá zvyšuje kvalitu snímaného obrazu. Vďaka nej sa vám podarí zaznamenať lepšie všetky detaily (predovšetkým napríklad ŠPZ vozidiel), a to aj za zhoršených podmienok (vďaka vysokému kontrastu medzi svetlom a tmou, napríklad večer, pri západe slnka).

Detekcia rýchlosti pohybu

Ide o funkciu (majú ju napríklad aj niektoré GPS navigácie), vďaka ktorej ste prostredníctvom GPS modulu prepojení s databázou radarov. V spolupráci s touto databázou vás potom autokamera zvukovo upozorňuje, že sa nejaký radar blíži. Nemusíte sa báť, táto funkcia je povolená a u nás je plne legálna (avšak nie je to rovnaké vo všetkých krajinách Európy).

Automatický štart

Jednoduchá funkcia, bez ktorej by ste sa pravdepodobne v pohode zaobišli. Avšak zvyšuje vaše pohodlie – miesto toho, aby ste kameru museli ručne pred jazdou zapínať, naštartuje sa sama, ak je napájaná z autozásuvky. Elektrický impulz po zapnutí zapaľovania jej prezradí, že sa chystáte na jazdu.

Zadná kamera

O autokamerách, ktoré snímajú dianie pred autom aj za autom (poprípade vo vozidle), sme  už hovorili. Tu by sme len chceli spomenúť, že táto funkcia býva súčasťou niektorých kamier, a že sa obraz z oboch môže zobrazovať na displeji aj vo videu, väčšinou ako kombinácia malého okienka vo veľkom okienku.

Duálna-pokročilá-kamera

Fotoaparát

V dnešnej dobe nie je fotoaparát na autokamere nutnosťou – každý z nás má po ruke telefón s dostatočne výkonným fotoaparátom. Každopádne, ak ho napríklad zabudnete vziať do auta so sebou, alebo ak sa mu pri nehode niečo stane, potom je fotoaparát na kamere výhodou. Môžete s jeho pomocou ľahko a rýchlo vyfotiť miesto nehody aj všetky detaily a škody na aute či na verejnom majetku (značky, stĺpy, pouličné lampy,…).

back to menu ↑

Kamery do auta a ich ceny – v akých reláciách sa pohybujú?

Prešli sme si jednotlivé parametre kamier do auta aj ich technológie, zostáva nám to posledné. A tým je cena. Tá totiž, hoci si to často nechceme pripustiť, môže do nášho výberu veľmi výrazne zasiahnuť. Kde by sa teda mala pohybovať? Aby sme to zjednodušili, rastie spolu s kvalitou – čím drahšie zariadenie, tým viac funkcií, a tým lepšie parametre môžete čakať. My sme naše delenie kamier do jednotlivých kategórií načrtli už v úvode článku, dovoľte nám teda ich charakteristiky zopakovať a v rámci možností aj rozšíriť.

  • Kamery do auta do 40 eur – asi najjednoduchšie zariadenia, ktoré vás v prípade nehody môžu (ale nemusia) ochrániť. Zaisťujú základné funkcie, priemerné rozlíšenie (najčastejšie HD) a dostačujúcu frekvenciu snímok. Nikto vám ale nezaručí, že v prípade nehody budú tieto jednoduché zariadenia stačiť.
  • Kamery do auta od 40 do 75 eur – produkty, ktoré už majú svoju identitu a od najjednoduchších zariadení sa odlišujú väčším zobrazovacím uhlom (priemerne okolo 120°), navyše sa nespoliehajú na vlastnú pamäť, ale možno do nich vložiť pamäťovú SD kartu.
  • Kamery do auta od 75 do 200 eur – tu sa už dostávame k vyššej strednej triede kamier, ktoré prinášajú vysoko kvalitný videozáznam, vynikajú prvotriednou optikou a jednoduchou manipuláciou. Dobré rozlíšenie je pre ne samozrejmosťou, nechýbajú štandardné funkcie, ako je pripojenie k WiFi alebo GPS.
  • Kamery do auta od 200 eur – najdrahšie, a pravdepodobne tiež najlepšie modely na trhu. Vysoká kapacita batérie, optimálne pozorovacie uhly, kvalitná optika so skvelým nastavením a vysoko kvalitný videozáznam s jasne viditeľnými detailmi, to je stručná charakteristika. Navyše obsahujú celý rad nadštandardných funkcií – detekciu jazdných pruhov, detekciu radarov a podobne.

Kamera-do-auta-predná-a-zadná

back to menu ↑

Konečný verdikt

Tým by sme výber autokamery mali zvládnutý. Ale aby sme vám rozhodovanie ešte viac uľahčili, chceme ho pre vás v rýchlosti zrekapitulovať. Ako teda postupovať? Predovšetkým by ste sa mali rozhodnúť, koľko by ste do kamery chceli investovať. V tých najnižších cenových reláciách nájdete jednoduché zariadenia, ktoré budú plniť svoju základnú funkciu. Keď pôjdete s cenou vyššie a vyššie, narazíte na stále lepšie a kvalitnejšie kamery, ktorých funkčná výbava sa bude rozširovať. Úmerne s tým sa zvyšuje aj kvalita vzniknutého záznamu. Ešte predtým, než zvolíte konkrétny model, nie je na škodu prejsť si charakteristiky jednotlivých značiek. Nechceme, aby ste vyberali len podľa výrobcu, ale je dobré mať prehľad.

Následne by ste mali zhodnotiť jednotlivé parametre autokamery – či nahráva iba dianie pred vozidlom, alebo aj za ním, prípadne v kabíne. Vynechať nesmiete ani rozlíšenie záznamu, pozorovacie uhly a vlastnosti optiky. Práve tieto faktory, spolu s frekvenciou zápisu, sú pre úroveň natočeného videa kľúčové. Vhodná je pri kamere tiež veľká kapacita pamäte a vhodný systém napájania. Najlepšie, ak sa dá pripojiť priamo do zásuvky v aute, to je ideálne. Detaily, ako je vzhľad kamery, prítomnosť ovládacieho displeja alebo jazyk môžete nechať až na koniec. Rozhodujú o vašom pohodlí alebo o výslednom dojme z kamery, ale na funkciu vplyv nemajú. Potom prichádzajú na rad jednotlivé funkcie. Podľa nás by dobrá kamera mala disponovať aspoň systémom pre pripojenie k WiFi, GPS lokátorom, G-senzorom, funkciou automatického štartu a detekcie pohybu. To by mal pre vás byť základ, avšak čokoľvek navyše, ak myslíte, že to využijete, nie je na škodu. Potom už len stačí zhodnotiť, či zvolený model náhodou nie je predražený, a ak nie, máte nakúpené.

Autokamera - detaily

back to menu ↑

Pár rád priamo od polície, ako kameru do auta používať

Tým, že používate kameru do auta, sa do istej miery chránite. Je ale potrebné si tiež uvedomiť, že sa tým dostávate do sveta zákonov. Nielen tým, že budete záznam používať v prípade nehody ako dôkazový materiál (trestný zákon). Každé zaznamenané vozidlo pre vás znamená, že získavate osobné údaje jeho vodiča. A tým sa dostávame k zákonu o ochrane osobných údajov. Nehľadiac na to, že samotné použitie a umiestnenie kamier je špecifikované dopravnou vyhláškou, takže nemožno prístroj používať len tak, ako sa vám zapáči.

Začnime správnym umiestnením a použitím kamery. Tá nesmie, ak budeme citovať dopravnú vyhlášku, obmedzovať ani ohrozovať vodiča alebo osoby prepravované vo vozidle ani brániť výhľadu z miesta vodiča. V jeho zornom poli sa nesmie nič podobné vyskytovať. Nezabúdajte, že tým ohrozujete nielen ostatných účastníkov premávky, ale aj sami seba. Polícia potom môže takéto správanie ohodnotiť pokutou až do výšky sedemdesiatpäť eur. Pri cestách do zahraničia je nutné si prejsť legislatívu jednotlivých štátov. Striktný zákaz autokamery platí v Rakúsku a Portugalsku (a najmä prvý z týchto štátov nás môže pomerne zaujímať), v ďalších štátoch EÚ platí podobná vyhláška ako u nás, len výška pokút sa líši, od desiatok až po stovky eur.

Autokamera-polícia

Pokiaľ ide o ochranu osobných údajov, existujú dva jasne odlíšené spôsoby využitia kamery. Ten prvý je, keď máte záznam len pre vlastnú potrebu, nikam ho neukladáte ani nikomu neukazujete, a ak sa vám cestou nič nestalo, video zmažete. To je úplne v poriadku a bez problému. Ten nastáva v prípade, že video niekde zverejníte. Je potrebné pamätať si, že každé zachytené vozidlo, ŠPZ alebo tvár vodiča či chodcov znamená uloženie jeho osobných údajov. Čisto teoreticky by sa teda záznam, na ktorom je identifikovateľný niekto iný, nesmie nikde na verejnosti objaviť (napr. na Facebooku alebo na Youtube). Na druhej  strane, kde nie je žalobca, nie je sudca. Ak by sa na videu nespoznal priamo niektorý z účastníkov dopravnej premávky a nepodal na vás trestné oznámenie (čo by asi väčšine z nás za to nestálo), nikto iný to riešiť nebude. Je to teda viac-menej na vás, je však dobré o riziku vedieť.

Čo sa týka využitia záznamu v prípade nehody, väčšinou vám môže pomôcť. Vedome hovoríme väčšinou. Ako potvrdzuje hovorca Policajného prezídia, záznam z kamery môže, ale nemusí viesť k rozhodnutiu o vine. Samozrejme, ak ho pošlete polícii SR, bude sa ním zaoberať. A to ako v prípade, že sa stala nehoda priamo vám, tak aj v prípade, keď ste boli iba svedkom priestupku alebo havárie (potom ale musí byť zachytená ŠPZ vinníka a uvedené miesto, kde bol záznam vyhotovený). Videozáznam je v takom prípade považovaný za podporný dôkazový materiál. Rovnako ale Policajné prezídium vo svojom vyjadrení potvrdilo, že o prístupe k videu rozhoduje príslušný orgán, väčšinou poverený sudca alebo policajný úradník. A len na ňom je, ako veľmi bude záznam ovplyvňovať jeho rozhodnutie.

Tak vidíte – záleží predovšetkým na tom, kto nehodu alebo priestupok vyšetruje. Ale určite nič nepokazíte, keď si kameru zaobstaráte a budete ju plne v súlade s platnou legislatívou používať. Zvyšujete tým svoje bezpečie a chránite sa pred rizikom právnych následkov prípadnej nehody. My vám každopádne záverom prajeme, aby ste jazdili, pokiaľ možno, bez nehôd a záznam z kamery mali čisto ako spomienku na občas krušné chvíľky za volantom.

Autokamery
5 (100%) 1 vote