Najlepšie autokamery 2019

  • Ušetrite si peniaze a nervy pri výbere najvhodnejšej autokamery
  • Zvolte si na základe kvality záznamu, veľkosti, pamäti a pomeru cena/kvalita.
  • Zistite, kde sa dajú kúpiť najlacnejšie

TOP autokamery roku 2019

Úvod

Po internete koluje celý rad videí a relácií, ktoré vám ukazujú špecifické situácie, ktoré sa udiali na našich cestách. Drvivú väčšinu z nich zaznamenali palubné kamery. Ale nahrávať komické alebo naopak hororové chvíle na internet, to je len jedna z možností, ako kameru v aute využiť. Oveľa dôležitejšia pre bežný život je jej primárna úloha – natáčať všetko dianie pred autom (a v niektorých prípadoch i za autom). Plní tak úlohu akejsi čiernej skrinky, akú poznáme z lietadiel. V hustej premávke sa totiž môže stať, že dôjde k autonehode. A pre políciu i pre poisťovňu je potom viac ako dôležité, kto ju spôsobil, a kto bude koľko platiť. V prípade smrteľnej nehody je v hre aj súd a väzenie, to už nie je sranda. Ak nie ste schopný hneď na mieste preukázať, na koho strane sa stala chyba, budú vás čakať výsluchy, svedecké výpovede, vypracovávanie znaleckých posudkov a výsledok bude prinajmenšom neistý.

V tomto prípade sú autokamery pre vás vítaným riešením. Keď sa niečo stane, stačí vybrať pamäťovú kartu, previesť záznam do počítača a ľahko zistíte, kto je vinníkom havárie. Vo chvíli, keď sa na vás niekto snaží hodiť vlastné chyby, alebo v okamihu, kedy má rozhodujúce slovo policajný expert, pretože nehodu nemožno na mieste jednoznačne vyriešiť, je to skutočne užitočný a nenahraditeľný prístroj. Takisto, ak vám niekto poškodí zaparkované auto, sa môže kamera premeniť na nemého svedka, s ktorého pomocou páchateľa jednoznačne identifikujete. Pozor si musíme dať len na dve veci – dodržať všetku legislatívu, ktorá sa užívania kamier v aute týka (a tá je zložitejšia, než by ste si mysleli), a vybrať skutočne dobrý model, ktorý pre vás bude užitočný.

O tom, aká kvalitná autokamera bude, rozhoduje celý rad faktorov. Kľúčová je kvalita záznamu, teda rozlíšenie, frekvencia zápisu a pamäť. Dôležité sú ale aj vlastnosti displeja, veľkosť kamery a jej ovládanie. To by malo byť, pokiaľ je to možné, čo najintuitívnejšie a najprehľadnejšie, aby ste nad ním nemuseli dlho premýšľať. Ďalšie vychytávky, ako je GPS lokátor, G-senzor alebo nočné videnie, tiež nie sú na škodu. Zvyšujú efektivitu práce kamery do auta, to na jednej strane a hlavne zvyšujú šancu, že pokiaľ sa niečo stane, záznam bude na polícii, prípadne u susedov, k dispozícii na preukázanie. Aby sme  vám pomohli zaistiť maximálnu ochranu vášho majetku, pripravili sme pre vás veľký test kamier do auta 2017. V rámci neho si môžete prejsť recenzie najlepších kamier, a rovnako aj prehľadného nákupného radcu, ktorý vám poradí, čím sa pri výbere riadiť, a čo je pre vás dôležité. A na záver pre vás máme pripravené drobné rady, ako kameru používať a na čo si dávať pozor. Ale dosť planých rečí, poďme k veci.

back to menu ↑

Rozdelenie kamier do niekoľko cenových kategórií

Tou najzákladnejšou vecou,  o ktorej sa musíte rozhodnúť,  je výška vašej investície. Koľko by ste chceli, aby kamera do auta stála. Spektrum cien je totiž široké a jednotlivé modely sa samozrejme výrazne líšia. Čím drahší model, tým lepší a vybavenejší, pri tomto  druhu tovaru to platí stopercentne. V zásade si teda môžete vyberať z niekoľkých cenových pásiem.

Najlacnejšie kamery do auta  si zaobstaráte do štyridsať eur, tie sme však v našich testoch ani nespracovávali. Nedávajú vám nič navyše, sú to len prostriedky, ktorými priebeh svojej cesty natočíte. Ale určite ich neodporúčame. Lepšie kamery sa cenovo pohybujú od štyridsať do sedemdesiatpäť eur. Tie majú lepšie snímacie schopnosti a väčšie rozlíšenie. Kamery do dvesto eur tvoria veľmi solídnu a nadpriemernú strednú triedu, ktorá má lepšiu kapacitu batérie, pamäť i rozlíšenie. Najlepšie kamery do auta zaobstaráte v cenách nad dvesto eur. Tie ale vedia prakticky všetko, čo na cestách môžete potrebovať. Za vyššiu cenu teda kúpite vysokú kvalitu.

back to menu ↑

Najlepšie kamery do auta do 80 eur

Kamery do auta, ktorých cena nepresahuje sedemdesiatpäť eur, tvoria skôr nižšiu triedu. Nízka cena a ľahká dostupnosť je vykúpená menšou kvalitou.

Kamery do auta od 200 eur a ich charakteristika

Jedná se o levné, jednoduché a ne příliš propracované autokamery. Baterie má zpravidla nižší kapacitu, ale paměťově jsou na tom velmi dobře, jinak by byly pouze omezeně použitelné. Podporovány bývají micro SD karty. Rozlišení videa je spíše průměrné, nemůžete čekat žádnou velkou kvalitu (běžné jsou hodnoty 1280 x 720 nebo 1920 x 1080 px), pozorovací úhly jsou často pod 135°, takže co se děje na boku je špatně vidět. Funkční vybavení pak bývá málo bohaté. Pro nenáročné řidiče stačí, záznam vám může při nehodě posloužit jako důkaz, na druhou stranu nízkou kvalitou mírně riskujete, že nebude dostatečně průkazný.

Výhody

Nízka cena

Ľahká dostupnosť


Nevýhody

Malá kapacita batérie

Nie vždy je dostupné slovenské ovládanie

back to menu ↑

Najlepšie kamery do auta od 80 do 200 eur

Stredná trieda kamier do auta, a to ako cenovo, tak i funkčne. Majú lepšie hodnoty rozlíšenia, väčšiu kapacitu batérie a väčšinou sú schopné prijímať pamäťové karty s väčšou kapacitou.

Kamery do auta od 80 do 200 eur a ich charakteristika

Stredná trieda, ktorá disponuje lepším rozlíšením (štandardně 1920 x 1080 px, občas i více), lepší baterií a díky tomu, že podporují velkokapacitní paměťové karty, i lepší pamětí. Výsledný záznam vynikne kvalitou a půjde na něm krásně rozeznat i SPZ zachycených vozidel. U těchto kamer běžně nechybí funkce automatického zapnutí, detekce radarů a jízdního pruhu nebo G-senzor. Pouze ve tmě mají zhoršené natáčecí vlastnosti, ale to je bohužel dané současnou úrovní optiky. Pozorovací úhly se rozšiřují někdy až na 150°, což je výrazně lepší výsledek, než v předchozí kapitole.

Výhody

Ideálny pomer cena/kvalita

Funkcie a senzory

Dobré hodnoty rozlíšenia


Nevýhody

Nočné natáčanie nemusí byť vždy dostatočné

back to menu ↑

Najlepšie kamery do auta od 200 eur

Nejkvalitnější autokamery najdete v kategorii, jejíž cena přesahuje pět tisíc korun. Jde o vyladěné modely, které hravě uspokojí i potřeby a nároky těch nejnáročnějších uživatelů.

Kamery do auta od 200 eur a ich charakteristika

Tuto kategorii bychom označili za třídu pro náročné a pro milovníky automobilů a všeho, co se jich týká. Patří sem modely s nejvyšším rozlišením videa (bez výjimek 1920 x 1080, někdy i více), prvotřídní optikou a skvěle vyladěným displejem. Nezřídka se zde objevují kamery se dvěma vstupy (předním a zadním), často jsou pak funkčně vybavené – kromě automatického zapnutí a G-senzoru mají i parkovací režim, dá se jimi zachytit WiFi signál nebo GPS. Jde o modely prověřených a tradičních značek a pokud rádi řídíte, určitě je oceníte.

Výhody

Skvelé parametre displeja a vzniknutého videozáznamu

Funkčné vybavenie kamery – parkovací režim, WiFi, GPS-lokátor,…

Obvykle ľahké ovládanie vo viacerých jazykoch


Nevýhody

Vysoká cena

back to menu ↑

Najväčší výrobcovia kamier do auta

Rovnako ako pri iných typoch tovaru, aj pri kamerách do auta je kvalita do určitej miery závislá od značky. Výrobca, ktorý predáva viac modelov a tradične založil výrobu, bude určite vyrábať kvalitnejšie zariadenie ako spoločnosť, ktorá predáva kamery do auta iba okrajovo. Netvrdíme, že dobré podnikanie je nevyhnutne zárukou kvality, ale môže zaručiť dobrú prácu. Aby sme vám mohli poradiť, pripravili sme pre vás prehľad niektorých značiek, aby ste neinvestovali zbytočne, aj s krátkymi charakteristikami. Ktoré spoločnosti to sú?

back to menu ↑

Spoľahlivá autokamera – jej výber a ideálne parametre

Aby sme mohli vybrať tie najdôležitejšie parametre, ktoré zohrávajú pri výbere kamery do auta hlavnú úlohu, je potrebné pochopiť, ako toto zariadenie funguje. Základný princíp všetkých kamier je rovnaký– snímajú v určitých sekvenciách (podľa nastavenej frekvencie tvorby snímok) okolie, pričom najstaršie  modely vám dajú vo výsledku po sebe idúci rad fotografií, tie novšej kvality pre oko veľmi jemný videozáznam. Všetko, čo kamera zachytí, sa ukladá do pamäti, a to až do naplnenia kapacity. Potom, aby sa na nové záznamy vytvorilo miesto, sa začne kamera premazávať. Teda zmaže najstaršie záznamy, pri ktorých je najmenšia pravdepodobnosť, že ich ešte využijete, a zaobstará nové. Ale aby ste mohli súbory uchovávať, čo je mnohokrát veľmi dôležité, máte možnosť si ich z pamäťového média stiahnuť do počítača. Z toho nám teda pomerne jasne vyplýva, ktoré parametre kamery sú pre nás dôležité.

Niekoľko typov kamier do auta – klasické a duálne

Standardně se kamery do auta dělí právě podle toho, kolik a jaké obrazy najednou snímají. Kombinace záběrů jsou celkem tři:

  • Klasické autokamery sú z nich najlacnejšie a snímajú iba priestor  pred autom. Bežne sa umiestňujú na hornú časť čelného  skla a majú za úlohu sledovať, čo sa  deje pred vami. V prípade nehody môžu preukázať vašu vinu alebo nevinu.
  • Externé autokamery spĺňajú to isté, čo kamery klasické, navyše ale majú prídavnú optiku, ktorá sa umiestňuje na zadné sklo automobilu. Snímate tak i priestor za autom. Tam síce ťažko spôsobíte autonehodu, ale môže sa stať, že naopak niekto narazí do vás. Tento systém teda predovšetkým stráži váš majetok. Takéto kamery sú síce o niečo drahšie ako klasické, ale chránia vás omnoho účinnejšie.
  • Duálne autokamery snímajú priestor pred autom, rovnako ako vyššie spomenutý typ, ale naviac sledujú aj čo sa deje v aute. Zo všetkých troch druhov sú najmenej obľúbené.

Rozlíšenie kamery rozhoduje o kvalite záznamu, nepodceňte ho!

Keď už sa rozhodnete kúpiť si do auta kameru, určite chcete, aby výsledný záznam mal  výpovednú  hodnotu. Teda, aby na ňom boli dobre rozoznateľné detaily, ako je napríklad  ŠPZ oproti idúceho vozidla. Z toho dôvodu by ste si mali na rozlíšenie kamery dávať pozor a v najlepšom prípade si zaobstarať takú, ktorá bude spĺňať i vysoké nároky. Najstaršie modely, na ktoré ešte občas môžete naraziť, mali rozlíšenie 640×480 pixelov. Preložené z reči čísel do jazyka bežných smrteľníkov, znamená to, že na obrazovke sa objavovalo 640×480 rôzne farebných bodov, do ktorých sa obraz rozdelil. Vo svojej dobe to bol vrchol techniky, dnes by sme vám ale kameru s týmto rozlíšením v žiadnom prípade neodporúčali.

Dnešným štandardom je klasické Full HD rozlíšenie (1920×1080 pixelov). To je priemer, ale tiež ideál pre prípad, že chcete, aby bol výsledný záznam za všetkých okolností preukázateľný. Ešte lepšie sú modely, ktoré zvládnu WQHD (2560×1440) alebo WQXGA (2560×1600). To síce nemusí byť na škodu, pre bežného užívateľa ale Full HD stačí. Dobrá kamera do auta vám potom dáva na výber z viacerých  možných rozlíšení výsledného záznamu – väčšinou Full HD, HD (1280×720) alebo VGA (640×480). Okrem kvality je obvykle rozdiel v nárokoch na pamäť – čím menšie rozlíšenie videa, tým dlhší záznam nahráte. Problém ale je, že už pri HD nemusí byť na väčšiu vzdialenosť, napríklad, čitateľná ŠPZ alebo rozlíšiteľná tvár. Je to teda niečo za niečo a my osobne preferujeme kúpu väčšieho pamäťového  média a dostatočne kvalitný videozáznam, než opačne.

Uhol záberu – čím väčší, tým lepší!

Ak ste sami vodičmi a sedeli ste niekedy za volantom, musí vám byť jasné, že na jazdu podľa predpisov nie je dôležitá len samotná cesta, ale aj to, čo sa deje na krajnici, na chodníku, alebo aké je v okolí dopravné značenie. V prípade nehody, kedy vám kamera najviac poslúži, to platí dvojnásobne a aj hlúpe svetlo na semafore môže byť rozhodujúcim dôkazom o vašej vine alebo nevine. Snažte sa teda, aby záber kamery bol, pokiaľ možno, dostatočne široký. Ako to myslíme?

Každá kamera má niekoľko pozorovacích uhlov – vertikálny (ktorý nemá pre motoristu prakticky žiadny väčší význam), diagonálny (ktorým sa výrobcovia snažia iba zvýrazniť pred konkurenciou) a horizontálny. Práve ten posledný je rozhodujúci. Určuje totiž šírku vzniknutého záznamu, teda či uvidíte vo video zázname iba cestu, alebo aj chodník a značky na úrovni auta. Najlacnejšie kamery do auta majú uhol záberu len okolo 110°. To je podľa nás dosť málo. Kvalita začína až na 120°, niekedy až na 125°, podľa vzniknutej situácie. Úplný ideál je potom podľa nás horizontálny uhol 150°, čo stačí na to, aby ste natočili aj značku alebo semafor, ktorý je takmer na úrovni vášho auta. Na trhu síce nájdete aj kamery s väčším uhlom, tie už majú ale opačný efekt. Je skôr na škodu, pretože príliš široký záber na malej ploche má tendenciu vytvárať takzvaný „efekt rybieho oka„, ktorý budú poznať najmä fotografi. Obraz sa zvlní a je horšie čitateľný. Teda aj menej preukázateľný.

Pamäťová kapacita kamery – vnútorná pamäť + SD karty

Keď už vám kamera vytvorí kvalitný záznam, je potrebné ho niekam uložiť. Na to slúži vnútorná pamäť kamery, ktorá sa najčastejšie pohybuje v rozpätí od 16 do 64 GB. Rozšíriť ju potom môže pamäťové médium, najčastejšie klasická SD karta alebo micro SD karta (bežne od 8 či 16 až do 128 GB), na ktoré ale musí mať kamera špeciálny slot. Samozrejme, čím väčšia je celková kapacita, tým lepšie, pretože o to dlhší bude výsledný záznam. Kamery síce klasicky fungujú spôsobom tzv. „slučky“, vďaka čomu zaplnia celú pamäť a následne začnú prepisovať najstaršie časti záznamu, ale ak by náhodou pamäť bola príliš malá, môže sa stať, že napríklad pri nehode ten najdôležitejší úsek stratíte. Rovnako môže kamera obsahovať rôzne kodeky, ktoré video prevedú na menší formát a v počítači sa potom zase „rozbalia“, ani to ale nie je stopercentne účinný mechanizmus. Dostatočne veľká pamäť by mala byť preto pri kamere základom.

Možno by vás mohlo zaujímať, aký dlhý záznam sa zhruba do pamäti vojde – to vám môžeme prezradiť. Záleží to síce na viacerých faktoroch (rozlíšenie záznamu, kodek, kompresia,…), ale orientačné hodnoty sú zhruba nasledovné:

  • Pamäťová karta 16 GB – až 7 hodín záznamu v HD kvalite
  • Pamäťová karta 32 GB – až 14,5 hodiny záznamu v HD kvalite
  • Pamäťová karta 64 GB – až 29 hodín záznamu v HD kvalite
  • Pamäťová karta 128 GB – až 58 hodín záznamu v HD kvalite

Záznam ve Full HD pak bude, díky výraznému rozdílu v rozlišení, délkově zhruba poloviční.

Parametre kamerovej optiky

Pri kvalite záznamu, aspoň vzdialene, ešte chvíľu zostaneme. Možno to nie sú parametre, ktoré by laik pri kamere výraznejšie skúmal, ale vedzte, že aj tak je vnútorná optika viac ako dôležitá. Predovšetkým by ste mali pozorne sledovať vlastnosti niekoľko vrstvovej sklenenej šošovky. Tá svojím tvarom či hrúbkou rozhoduje o dvoch dôležitých faktoroch – svetelnosti objektívu a ohniskovej vzdialenosti. Pozrime sa na ne jednotlivo. Ohnisková vzdialenosť je možno známejšia, tak s ňou začneme. Značí sa štandardne „f“ a v zásade zodpovedá za šírku vyššie zmienených pozorovacích uhlov – čím je ohnisko bližšie šošovke, tým väčší uhol dokáže zabrať. Veľké písmeno „F“ potom označuje svetelnosť. Čím bude nižšia, tým viac svetla šošovkou prejde, a o to kvalitnejšie bude vzniknuté video.

Batéria a napájanie

Tak ako prakticky aj pri každej inej elektronike, aj pri kamere do auta budete musieť riešiť napájanie. Klasicky máte dve možnosti:

  • Napájanie pomocou autoadaptéra, s ktorého pomocou pripojíte kameru do autozapaľovača (zásuvky s napätím 12-24V).
  • Napájanie zo vstavanej batérie alebo kapacitora, oboje býva súčasťou autokamery.

Napájanie cez adaptér je pomerne jednoduché – stačí ho zasunúť do autozásuvky a nájsť si pohodlný spôsob, ako viesť interiérom kábel. Akumulátor už vyžaduje určitú pozornosť  pri výbere. Je výhodou, pretože nie je potrebné kameru v aute pripájať, bude fungovať aj bez zapojenia. Navyše sa kamerou dá nahrávať aj mimo auta, zachytíte tak napríklad aj následky nehody. Aby však mala dostatočnú výdrž, je potrebné si skontrolovať jej dostatočnú kapacitu. Väčšinou platí, že čím vyššie, tým lepšie. Len vo výnimočných prípadoch sa môže stať, že vysoká kapacita batérie bude vykúpená väčšími rozmermi, nie je to ale bežné.

Kvalitný displej pre ľahšie ovládanie

Súčasťou prakticky všetkých autokamier  býva ovládací LCD displej. Tie sú si navzájom veľmi podobné – veľkosť kamier nedáva priestor, aby sa displej príliš líšil rozmermi (takže sa pohybuje zhruba od 1,5 až do 2,5 palca uhlopriečky) alebo rozlíšením. V zásade vám displej slúži len na ovládanie, na prehrávanie videí je maličký. Na to je oveľa lepšie pripojiť kameru do televízora alebo do počítača. Displej sa teda naozaj hodí len na to, aby ste nastavili všetko potrebné a spustili zaznamenávanie. Napokon, drvivá väčšina kamier dnes disponuje funkciou vypnutia displeja. Takže, keď napríklad idete niekam v noci a nahrávate si cestu, svetlo vás neoslňuje, šetrí sa energia v batérii, ale prístroj napriek tomu funguje.

Ovládanie a návod – slovenčina je prioritou, je najprehľadnejšia

Určite vás nechceme podceňovať, ale podľa nás je slovenský návod a slovenské ovládanie prístroja veľkou výhodou. Drvivej väčšine z nás chvíľu trvá, než si všetky anglické termíny osvojíme a než sa všetky slovíčka, ktoré sú často nové, naučíme. A to ešte v tom lepšom prípade, kedy je v prístroji možná predvoľba anglického jazyka. Nemčina alebo francúzština, to je ešte horšie. Skúste sa teda ešte, než za autokameru zaplatíte, presvedčiť, že ovládanie aj návod je dostupný v slovenčine, prípadne v nejakom jazyku, ktorému dobre rozumiete. Pamätajte na to, že skutočne dobrá kamera do auta má možnosť nastaviť si jeden z viacerých jazykov (čoho by slovenčina, alebo aspoň čeština mala byť súčasťou). Len tak totiž nebudete pri práci s kamerou robiť zbytočné a hlúpe chyby, plynúce z neporozumenia.

back to menu ↑

Ďalšie funkcie a technológie kamier do auta

Samotná kamera do auta je veľmi šikovným pomocníkom, ktorý sa určite oplatí. Ale určite nie je na škodu, ak v ich podobe získate aj nejakú pridanú hodnotu. Predsa len, mať niečo navyše sa vždy hodí. Takže USB a HDMI výstup, zabudovaný GPS lokátor alebo prijímač WiFi sa môže celkom oplatiť. Ono, pripojiť kameru k výstupnému zariadeniu (televízoru alebo monitoru počítača), zvýšiť kapacitu jej pamäte alebo si na videu zobrazovať aj aktuálnu polohu, môže byť celkom príjemné.









back to menu ↑

Konečný verdikt

Tým by sme výber autokamery mali zvládnutý. Ale aby sme vám rozhodovanie ešte viac uľahčili, chceme ho pre vás v rýchlosti zrekapitulovať. Ako teda postupovať? Predovšetkým by ste sa mali rozhodnúť, koľko by ste do kamery chceli investovať. V tých najnižších cenových reláciách nájdete jednoduché zariadenia, ktoré budú plniť svoju základnú funkciu. Keď pôjdete s cenou vyššie a vyššie, narazíte na stále lepšie a kvalitnejšie kamery, ktorých funkčná výbava sa bude rozširovať. Úmerne s tým sa zvyšuje aj kvalita vzniknutého záznamu. Ešte predtým, než zvolíte konkrétny model, nie je na škodu prejsť si charakteristiky jednotlivých značiek. Nechceme, aby ste vyberali len podľa výrobcu, ale je dobré mať prehľad.

Následne by ste mali zhodnotiť jednotlivé parametre autokamery – či nahráva iba dianie pred vozidlom, alebo aj za ním, prípadne v kabíne. Vynechať nesmiete ani rozlíšenie záznamu, pozorovacie uhly a vlastnosti optiky. Práve tieto faktory, spolu s frekvenciou zápisu, sú pre úroveň natočeného videa kľúčové. Vhodná je pri kamere tiež veľká kapacita pamäte a vhodný systém napájania. Najlepšie, ak sa dá pripojiť priamo do zásuvky v aute, to je ideálne. Detaily, ako je vzhľad kamery, prítomnosť ovládacieho displeja alebo jazyk môžete nechať až na koniec. Rozhodujú o vašom pohodlí alebo o výslednom dojme z kamery, ale na funkciu vplyv nemajú. Potom prichádzajú na rad jednotlivé funkcie. Podľa nás by dobrá kamera mala disponovať aspoň systémom pre pripojenie k WiFi, GPS lokátorom, G-senzorom, funkciou automatického štartu a detekcie pohybu. To by mal pre vás byť základ, avšak čokoľvek navyše, ak myslíte, že to využijete, nie je na škodu. Potom už len stačí zhodnotiť, či zvolený model náhodou nie je predražený, a ak nie, máte nakúpené.

back to menu ↑

Kamery do auta a ich ceny – v akých reláciách sa pohybujú?

Prešli sme si jednotlivé parametre kamier do auta aj ich technológie, zostáva nám to posledné. A tým je cena. Tá totiž, hoci si to často nechceme pripustiť, môže do nášho výberu veľmi výrazne zasiahnuť. Kde by sa teda mala pohybovať? Aby sme to zjednodušili, rastie spolu s kvalitou – čím drahšie zariadenie, tým viac funkcií, a tým lepšie parametre môžete čakať. My sme naše delenie kamier do jednotlivých kategórií načrtli už v úvode článku, dovoľte nám teda ich charakteristiky zopakovať a v rámci možností aj rozšíriť.

  • Kamery do auta do 40 eur – asi najjednoduchšie zariadenia, ktoré vás v prípade nehody môžu (ale nemusia) ochrániť. Zaisťujú základné funkcie, priemerné rozlíšenie (najčastejšie HD) a dostačujúce frekvencie snímkov. Nikto vám ale nezaručí, že v prípade nehody budú tieto jednoduché zariadenia stačiť.
  • Kamery do auta od 40 do 75 eur – produkty, ktoré už majú svoju identitu a od najjednoduchších zariadení sa odlišujú väčším zobrazovacím uhlom (priemerne okolo 120°), navyše sa nespoliehajú na vlastnú pamäť, ale možno do nichvložiť pamäťovú SD kartu..
  • Kamery do auta od 75 do 200 eur – tu sa už dostávame k vyššej strednej triede kamier, ktoré prinášajú vysoko kvalitný videozáznam, vynikajú prvotriednou optikou a jednoduchou manipuláciou. Dobré rozlíšenie je pre ne samozrejmosťou, nechýbajú štandardné funkcie, ako je pripojenie k WiFi alebo GPS.
  • Kamery do auta od 200 eur – najdrahšie, a pravdepodobne tiež najlepšie modely na trhu. Vysoká kapacita batérie, optimálne pozorovacie uhly, kvalitná optika so skvelým nastavením a vysoko kvalitný videozáznam s jasne viditeľnými detailmi, to je stručná charakteristika. Navyše obsahujú celý rad nadštandardných funkcií – detekciu jazdných pruhov, detekciu radarov a podobne.

back to menu ↑

Pár rád priamo od polície, ako kameru do auta používať

Tým, že používate kameru do auta, sa do istej miery chránite. Je ale potrebné si tiež uvedomiť, že sa tým dostávate do sveta zákonov. Nielen tým, že budete záznam používať v prípade nehody ako dôkazový materiál (trestný zákon). Každé zaznamenané vozidlo pre vás znamená, že získavate osobné údaje jeho vodiča. A tým sa dostávame k zákonu o ochrane osobných údajov. Nehľadiac na to, že samotné použitie a umiestnenie kamier je špecifikované dopravnou vyhláškou, takže nemožno prístroj používať len tak, ako sa vám zapáči.

Začnime správnym umiestnením a použitím kamery. Tá nesmie, ak budeme citovať dopravnú vyhlášku, obmedzovať ani ohrozovať vodiča alebo osoby prepravované vo vozidle ani brániť výhľadu z miesta vodiča. V jeho zornom poli sa nesmie nič podobné vyskytovať. Nezabúdajte, že tým ohrozujete nielen ostatných účastníkov premávky, ale aj sami seba. Polícia potom môže takéto správanie ohodnotiť pokutou až do výšky sedemdesiatpäť eur. Pri cestách do zahraničia je nutné si prejsť legislatívu jednotlivých štátov. Striktný zákaz autokamery platí v Rakúsku a Portugalsku (a najmä prvý z týchto štátov nás môže pomerne zaujímať), v ďalších štátoch EÚ platí podobná vyhláška ako u nás, len výška pokút sa líši, od desiatok až po stovky eur.

Pokiaľ ide o ochranu osobných údajov, existujú dva jasne odlíšené spôsoby využitia kamery. Ten prvý je, keď máte záznam len pre vlastnú potrebu, nikam ho neukladáte ani nikomu neukazujete, a ak sa vám cestou nič nestalo, video zmažete. To je úplne v poriadku a bez problému. Ten nastáva v prípade, že video niekde zverejníte. Je potrebné pamätať si, že každé zachytené vozidlo, ŠPZ alebo tvár vodiča či chodcov znamená uloženie jeho osobných údajov. Čisto teoreticky by sa teda záznam, na ktorom je identifikovateľný niekto iný, nesmie nikde na verejnosti objaviť (napr. na Facebooku alebo na Youtube). Na druhej  strane, kde nie je žalobca, nie je sudca. Ak by sa na videu nespoznal priamo niektorý z účastníkov dopravnej premávky a nepodal na vás trestné oznámenie (čo by asi väčšine z nás za to nestálo), nikto iný to riešiť nebude. Je to teda viac-menej na vás, je však dobré o riziku vedieť.

Čo sa týka využitia záznamu v prípade nehody, väčšinou vám môže pomôcť. Vedome hovoríme väčšinou. Ako potvrdzuje hovorca Policajného prezídia, záznam z kamery môže, ale nemusí viesť k rozhodnutiu o vine. Samozrejme, ak ho pošlete polícii SR, bude sa ním zaoberať. A to ako v prípade, že sa stala nehoda priamo vám, tak aj v prípade, keď ste boli iba svedkom priestupku alebo havárie (potom ale musí byť zachytená ŠPZ vinníka a uvedené miesto, kde bol záznam vyhotovený). Videozáznam je v takom prípade považovaný za podporný dôkazový materiál. Rovnako ale Policajné prezídium vo svojom vyjadrení potvrdilo, že o prístupe k videu rozhoduje príslušný orgán, väčšinou poverený sudca alebo policajný úradník. A len na ňom je, ako veľmi bude záznam ovplyvňovať jeho rozhodnutie.

Tak vidíte - záleží predovšetkým na tom, kto nehodu alebo priestupok vyšetruje. Ale určite nič nepokazíte, keď si kameru zaobstaráte a budete ju plne v súlade s platnou legislatívou používať. Zvyšujete tým svoje bezpečie a chránite sa pred rizikom právnych následkov prípadnej nehody. My vám každopádne záverom prajeme, aby ste jazdili, pokiaľ možno, bez nehôd a záznam z kamery mali čisto ako spomienku na občas krušné chvíľky za volantom.

Autokamery
5 (100%) 3 votes
Necenzurovane.sk